Kurs klasycznych technik ciemniowych w Warszawie

Okręg Warszawski ZPAF zaprasza na kurs klasycznych technik ciemniowych, który odbędzie się w dniach 5-17 września 2011 w siedzibie ZPAF w Warszawie.

Kurs klasycznych technik ciemniowych skierowany jest do osób zainteresowanych warsztatem negatywowej techniki czarno-białej, włącznie z wykonaniem archiwalnych czarno-białych powiększeń. Kurs jest szczególnie polecany tym, którzy planują
ubiegać się o przyjęcie od razu na drugi rok Studium Fotografii ZPAF, a także do innych uczelni, które ciemnię czarno-białą traktują pobieżnie. Kładący nacisk na tradycyjne techniki fotograficzne ZPAF wychodzi z założenia, że fotografia, jako dzieło wciąż materializuje się w postaci autorskiej odbitki. Taka, odpowiednio sygnowana kopia, wykonana osobiście przez autora lub pod jego fachowym nadzorem według ścisłych, obowiązujących w całym świecie zasad jest coraz bardziej poszukiwanym przedmiotem prezentacji w galeriach oraz archiwizacji w zbiorach.

Spotkania w formie ilustrowanych wykładów teoretycznych i ćwiczeń praktycznych w ciemni, prowadzonych dla grupy 10-osobowej, w sumie będą trwały 54 godziny. Kurs poprowadzą doświadczeni fotograficy, członkowie ZPAF, wśród nich rzeczoznawcy Ministra Kultury. Zajęcia odbywać się będą w dni powszednie w godzinach 18-21 oraz w weekendy w godzinach 10-14. Uczestnicy otrzymają wszystkie niezbędne do ćwiczeń w ciemni odczynniki oraz materiały. Uzyskanie wymiernych efektów w takim, nieomal codziennym cyklu zajęć wymaga własnej pracy uczestników.

W programie:
  • Początki i rozwój fotografii klasycznej w aspekcie technologicznym.
  • Fizykochemiczne podstawy rejestracji obrazów na materiałach srebrowych. Przegląd historycznych i aktualnych technik.
  • Aktualny rynkowy asortyment czarno-białych materiałów zdjęciowych i pozytywowych. Porównanie parametrów i zastosowania.
  • Wywoływanie negatywu. Składniki, rodzaje, receptury wywoływaczy i ich charakterystyka. Kształtowanie własności negatywu poprzez proces obróbki. Specjalne wywoływacze pozytywowe.
  • Wykonanie zdjęć na czarno-białym materiale negatywowym - filmie małoobrazkowym, błonie zwojowej i ciętej większego formatu. Ekspozycja uzależniona od przedmiotu zdjęcia i charakteru oświetlenia, określająca sposób wywołania.
  • Technika powiększania na papierach o zmiennej gradacji. Doświetlanie i maskowanie. Zmiana własności obrazu srebrowego. Osłabianie i wzmacnianie. Grafizacja. Zmiękczanie konturów. Technika grubego ziarna. Tonowanie. Relief. Pseudosolaryzacja.
  • Praca na papierach barytowych. Przygotowanie zdjęć do celów kolekcjonerskich i archiwalnych. Wymagania techniczne,próby, badanie trwałości. Zasady sygnowania i opisywania prac. Przyjęte wielkości nakładów autorskich. Praktyka niezbędnego retuszu (plamkowania) i oprawy w passe-partou.

Termin kursu: 5-17 września 2011.

Dodatkowe informacje: Stanisław Fitak, tel. 691 083 576

Szczegółowy program i kwestionariusz uczestnika można otrzymać pod adresem: biuro@zpaf.pl
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Polacy wśród finalistów Urban Photo Awards 2018. Zobaczcie nagrodzone zdjęcia
20 Wrz 2018
Międzynarodowy konkurs fotografii miejskiej Urban 2018 wchodzi w fazę finałową. Poznaliśmy nagrodzone cykle i nazwiska finalistów sekcji pojedynczej. Wśród nich znalazło się aż 5 Polaków.
0
Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace
18 Wrz 2018
Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.
1
Fotografia przyrodnicza na luzie. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2018
17 Wrz 2018
Naturze nie brakuje poczucia humoru! Jeśli nie wierzycie, zobaczcie zdjęcia finalistów konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od 4 lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
1
Eduardo Asenjo Matus: “Na zdjęciach staram się pokazać swoją rzeczywistość”
12 Wrz 2018
Przed wejściem do świata fotografii Chilijczyk Eduardo Asenjo Matus zajmował się malarstwem, ale wkrótce w jego domu zaczęło brakować już ścian do powieszenia obrazów. Dziś jako fotograf mierzy się ze swoją chorobą, starając się opowiedzieć o niej za pomocą zdjęć.
0