"Fotokast w fotografii ślubnej. Techniki łączenia fotografii z filmem" - fragment II

Prezentujemy drugą część fragmentów książki "Fotokast w fotografii ślubnej. Techniki łączenia fotografii z filmem". Dziś dowiecie się, w jaki sposób uzupełniać zdjęcia i dźwięk materiałem wideo oraz jak filmować przysięgi małżeńskie i życzenia.

Obraz, dźwięk i film

Jeśli masz już za sobą pierwsze kroki w łączeniu dźwięku z obrazem, to z pewnością wiesz, jakie wrażenie wywołują prezentacje z głosami nagranymi podczas ślubu. Narracja jest rzeczywiście wspaniałym uzupełnieniem fotografii, lecz nawet takiej formie mimo wszystko czegoś brakuje. Emocje nagrane i utrwalone na statycznych obrazach są bowiem jedynie pewnym uproszczeniem medium, w którym kluczowe momenty ślubu prezentują się najokazalej: filmu.

Uzupełnianie zdjęć i dźwięku materiałem wideo

Pierwszy krok masz już za sobą: odkryłeś, że uzupełnienie pokazu zdjęć ze ślubu odpowiednio przygotowanym dźwiękiem ma olbrzymi wpływ na odbiór prezentacji przez klientów. Ten skromny na pozór dodatek ożywił sztampowy przegląd ślubnych fotografii, a zarazem stał się wspaniałym prezentem dla nowożeńców; darem, którego wartość będą z upływem czasu doceniali coraz bardziej. Ponadto nagranie i dodanie ścieżki dźwiękowej na pewno nie przysporzyły ci problemów i nie przeszkodziły w zwykłym fotografowaniu.

Wzbogacenie materiału zdjęciowego filmami jest już nieco trudniejsze, lecz jeśli opanujesz tę sztukę, poszerzysz swoją ofertę o nowy, wspaniały produkt. Spójrz na to tak: dodanie ścieżki dźwiękowej stanowi znakomite uzupełnienie pokazu zdjęć, lecz nadal wiele pozostawia wyobraźni. Film jest bardzo dosłownym medium, dającym odbiorcy bezpośredni wgląd
w przebieg wydarzeń. Dobrze zmontowana sekwencja filmowa potrafi ożywić wspomnienia, a dla państwa młodych będzie wspaniałą pamiątką zdarzeń, które chcą zachować w pamięci na zawsze. Pamiętaj, że film to także ścieżka audio - jest to więc idealny środek wyrazu, który łączy w sobie możliwość uwiecznienia gestów, słów i dźwięków w jednej, spójnej formie.

Z punktu widzenia reportażu film ma nieco inne walory niż fotografia i stanowi raczej jej uzupełnienie. Istnieją pewne zasady reportażu filmowego i techniki montażu ujęć, które różnią się od analogicznych reguł stosowanych w fotografii, lecz można znaleźć równie wiele podobieństw między tymi środkami przekazu. Jeśli lubisz postępować zgodnie z zasadami, to gorąco zachęcam cię do zapoznania się z podstawowymi regułami filmowania i stosowania ich w swojej pracy. Niemniej podczas pierwszych prób łączenia filmów ze zdjęciami proponuję ci uproszczenie całego procesu.
2.1. Temat został ujęty w kadrze zgodnie z regułą trójpodziału - zarówno w poziomie (głowa, tułów i stopy są w osobnych segmentach siatki podziału), jak i w pionie (sylwetka kobiety jest umieszczona wzdłuż jednej z pionowych linii)

Oto kilka podstawowych zasad nagrywania wysokiej jakości filmów:
  • Używaj statywu, monopodu lub innego stabilizatora (więcej informacji na ten temat znajdziesz w rozdziale 7), który pozwoli ci uniknąć niepożądanych drgań.
  • Zaaranżuj kadr zgodnie z regułą trójpodziału, zarówno w poziomie, jak i w pionie, a potem umieść główny motyw wzdłuż jednej z wyobrażonych linii siatki - np. tak jak na zdjęciu 2.1.
  • Nigdy nie komponuj obrazu tak, by linie ograniczające kadr przecinały u filmowanych ludzi łokcie, kolana, nadgarstki itp.

2.2. Oczy kobiety znajdują się w górnej jednej trzeciej kadru

2.3. Skomponuj kadr tak, by idący człowiek mógł w celowy, zrozumiały sposób przejść przezeń i wyjść poza jego ramy

2.4. Postaraj się, by tło nie rozpraszało uwagi i ujmij główny temat w naturalne ramy tworzone przez sąsiednie obiekty

Nadmiar pustej przestrzeni szkodzi; postaraj się umieścić oczy modela mniej więcej w dwóch trzecich wysokości kadru (zdjęcie 2.2).
  • Zostaw trochę wolnego miejsca tam, gdzie patrzy lub dokąd podąża filmowany człowiek (zdjęcie 2.3).
  • Unikaj rozpraszających uwagę teł (zdjęcie 2.4).
  • Pamiętaj, by każdy klip wideo miał krótką "rozbiegówkę": zacznij filmować na kilka sekund przed rozpoczęciem właściwej sceny i kontynuuj kręcenie kilka sekund po jej zakończeniu. Ujęcie nie powinno być krótsze niż 5-7 sekund.

Jeżeli łamanie reguł masz we krwi, to kreatywna mieszanka filmu i obrazu da ci olbrzymią szansę na wypróbowanie czegoś nowego. Pomimo pewnych analogii filmowcy i fotografowie patrzą na świat nieco inaczej. Możliwość rejestrowania wydarzeń z wyczuciem i okiem fotografa daje jednak przewagę nad wytrawnymi filmowcami. Doświadczony fotograf, z wyrobioną umiejętnością oceniania światła i specyficznym stylem kompozycji kadru, może wykorzystać swoje zdolności na polu filmu i w ten sposób stworzyć fascynujący, spójny projekt, płynnie łączący zdjęcia, wideo i materiał dźwiękowy (zdjęcie 2.5).


2.5. Spójność zdjęć i filmu jest bardzo istotna. Zdjęcie na samej górze przedstawia scenę z ceremonii zaślubin. Fotografia u góry to w rzeczywistości klatka zaczerpnięta z materiału wideo. Zauważ, że jej jasność i kompozycja wyraźnie odbiegają od wyglądu zdjęcia środkowego. Dopiero kolejna sfilmowana scena - patrz klatka na dole - jest idealnie dopasowana do przykładowej fotografii.


Absolutne podstawy: przysięgi i życzenia
2.6. Filmuj przysięgi, stojąc z tyłu w przejściu między krzesłami

Podczas wesela i ślubu dzieje się tyle różnych rzeczy, że aby je zarejestrować i nie zwariować przy tym, trzeba postawić na prostotę. Wykonanie wszystkich zadań w ramach projektu wymaga przygotowania przejrzystego, przystępnego planu. Gorąco polecam rozpoczęcie przygody z filmem od najprostszego wariantu - przysiąg i życzeń.

Podczas omawiania z klientami szczegółów zlecenia należy koniecznie uzgodnić wzajemne oczekiwania. Jeśli zleceniodawcy wiedzą, że będziesz nagrywał dźwięk i filmował określone fragmenty uroczystości, to powinieneś ich też przygotować na to, które jej części na pewno nie będą filmowane. Pamiętaj, że nie będziesz w stanie zastąpić etatowego kamerzysty, który nagra i zmontuje półgodzinny czy godzinny film ze ślubu i wesela. Nie sfilmujesz jednocześnie przygotowań panny młodej i jej rodziny; nie dasz rady równolegle robić fotoreportażu i filmować sceny rzucania bukietu czy podwiązki, podchodzenia do ołtarza i odchodzenia od niego, pierwszego tańca itp. Zacznij od przysiąg, życzeń, rodzinnych mów i toastów. Gotowy projekt będzie trwał najwyżej 6 czy 7 minut - musi być wystarczająco długi, by usatysfakcjonować państwa młodych, a zarazem na tyle krótki, by nie zanudzić przyjaciół i rodziny. Potraktuj ten projekt jak krótki metraż, a nie film dokumentalny.

Po uzgodnieniu oczekiwań możesz ze spokojnym sumieniem... spełnić je z nawiązką! Jeśli uda ci się sfilmować coś więcej niż tylko przysięgi i życzenia, to będziesz mógł zadecydować o tym, czy wykorzystać dodatkowy materiał, czy też nie. Dzięki jasnemu określeniu przedmiotu zlecenia zyskasz swobodę działania i możliwość zrobienia przyjemnej niespodzianki.

I ja, i mój mąż zgodnie twierdzimy, że koncepcja multimedialnego reportażu mimo wszystko ciąży w kierunku fotografii, a nie filmu: jesteśmy przecież fotografami, nie filmowcami. Moim zdaniem, idealne proporcje między zdjęciami a materiałem wideo, to 70:30 lub nawet 80:20. Przy takim założeniu będzie ci znacznie łatwiej uzupełnić reportaż fotograficzny pieczołowicie wybranymi scenami filmowymi i dźwiękiem. W rozdziałach 8 i 9 znajdziesz dokładne wskazówki dotyczące planowania projektu i jego praktycznej realizacji w dniu wesela.

Rozpocznij od zamontowania aparatu lub kamery na statywie ustawionym pod koniec wolnej przestrzeni między ławami lub rzędami krzeseł. Na tym etapie nie polecam ci jeszcze jazdy kamerą lub innych skomplikowanych manewrów. Chodzi o to, by po prostu nagrać moment przysięgi (z zachowaniem podanych wcześniej reguł). Gdy państwo młodzi staną przed ołtarzem, upewnij się, że ostrość jest prawidłowo ustawiona, masz wystarczająco naładowany akumulator i miejsce na karcie pamięci, by nagrać całą ceremonię, i włącz nagrywanie. Potem możesz ponownie zająć się fotografowaniem.
2.7. Film z życzeniami nagrywaj z jednego, wybranego miejsca

Nagranie przemówień i życzeń również nie powinno przysporzyć ci większych trudności. Wystarczy, że ustawisz statyw z aparatem tak, by nic nie przesłaniało mówiącego, rozpoczniesz nagrywanie tuż przed rozpoczęciem życzeń i zatrzymasz je po ich zakończeniu. W ten sposób będziesz mógł swobodnie poruszać się po sali weselnej i fotografować ludzi słuchających rodzinnych opowieści oraz powinszowań, tak jak to robiłeś dotychczas. Dzięki takiemu podejściu zrealizowanie projektu może się okazać znacznie łatwiejsze, niż się obawiałeś. Dla większości fotografów "kamerą" rejestrującą film będzie po prostu drugi aparat fotograficzny z możliwością nagrywania filmów, co stwarza dodatkowe możliwości: np. nic nie stoi na przeszkodzie, by po zakończeniu nagrywania zdjąć bezczynnie stojący aparat ze statywu i normalnie nim fotografować.

Połączenie filmu z fotografią nie sprowadza się do zarejestrowania materiału; w grę wchodzi także edycja. Ze szczegółami postprodukcji zapoznasz się w rozdziale 4, tymczasem podpowiem zaś tylko tyle, że - podobnie jak w przypadku zdjęć - można na nią poświęcić bardzo dużo lub bardzo mało czasu - tyle, ile uznasz za stosowne. Możesz podjąć wyzwanie sam lub zlecić ostatni etap realizacji projektu komuś innemu. Wszystko zależy od tego, czy i jak bardzo lubisz pracować z surowym materiałem, czy chcesz zachować pełną kontrolę nad końcowym efektem, a wreszcie - od wartości zlecenia. Koszt wykonania montażu wideo może się wahać od kilkuset do ponad tysiąca złotych - co najmniej tyle, ile profesjonalna edycja i retusz zdjęć - pamiętaj więc, by wkalkulować tę kwotę w ostateczną cenę usługi.
2.8. Fotografuj reakcje gości i państwa młodych na toasty oraz życzenia

Krok dalej: przysięgi, życzenia i coś więcej...
2.9. Wykorzystaj możliwości multimedialnego reportażu w twórczy, interesujący sposób!

Im swobodniej i pewniej będziesz się czuł podczas realizowania kolejnych projektów łączących fotografię z wideo, z tym większą łatwością zaczniesz się adaptować do nieco innego sposobu myślenia i postrzegania. Próby z nowym medium przypominają pierwsze chwile z nowym aparatem: przyjemnie jest się pobawić nieznanymi dotąd funkcjami i ocenić udoskonalenia, choć urządzenie nie leży w rękach tak samo jak to, którego używałeś przez lata. Wiesz, że dokonałeś dobrego wyboru, lecz musisz się przyzwyczaić. Ten wstępny etap jest odpowiednikiem nagrywania samych przysiąg i życzeń - to wystarczy, by oswoić się z koncepcją i jej realizacją w praktyce.

Najwyższa pora, by pójść o krok dalej, pobudzić kreatywność i odważniej wykorzystać możliwości wideo, które już trochę poznałeś. Jesteś przecież twórczy i umiesz obrazem opowiadać zajmujące historie. Nowe medium to także nowe możliwości i więcej swobody - zarówno podczas nagrywania materiałów, jak i ich późniejszej obróbki. Sposób przedstawienia poszczególnych etapów dnia, fotograficzne nawyki i sposób myślenia, odmienne od podejścia typowych filmowców, a wreszcie możliwość edycji poszczególnych klatek w Photoshopie stanowią znakomite sposoby na stworzenie wyróżniającego się projektu. Możesz dowolnie naginać reguły, przeplatać poszczególne sekwencje wideo z animacją zdjęciami itd... Podobnie jak fotografie, projekt składający się z filmów i zdjęć będzie pozostawał pod istotnym wpływem pary stojącej przed obiektywem, a tym samym za każdym razem będzie nieco inny - niepowtarzalny.

Staram się przestrzegać pewnej ważnej ogólnej zasady, która chroni przed rozdwojeniem jaźni podczas coraz bardziej wyrafinowanych prób łączenia filmów ze zdjęciami. Otóż jeśli masz wrażenie, że dana scena korzystniej wyjdzie w ruchu, sfilmuj ją. W przeciwnym razie - sfotografuj. Z czasem zaczniesz coraz płynniej przeskakiwać między obiema formami zapisu; szczególnie jeśli posługujesz się lustrzanką z możliwością rejestracji wideo, taką jak Canon 5D Mark II. Gdy będziesz miał wątpliwości co do charakteru sceny, lepiej najpierw zrób zdjęcia, a potem ewentualnie filmuj.
2.10. Wzbogać paletę środków wyrazu, których użyjesz do tworzenia reportażu



Jennifer Bebb
Fotokast w fotografii ślubnej. Techniki łączenia fotografii z filmem
Cena: 62,90 zł
Liczba stron: 256
Format: 203 x 232
Oprawa: miękka
 
Komentarze
Polecane artykuły
Inspiracja na dziś: Drew Doggett - „In the Realm of Legends"
19 Paź 2018
Mimo, że otaczają je laguny lodowcowe i nieziemskie kolory, te zwierzęta zdają się nie zwracać uwagi na przytłaczające je piękno. Są nieodrębną częścią rozległego islandzkiego krajobrazu, dla przyjezdnych kojarząc się raczej z surrealnymi wytworami ich wyobraźni. Drew Doggett, amerykański fotograf i filmowiec, uchwycił te piękne konie w serii “In the Realm of Legends”.
0
Adrian Wykrota: “Przykro mi, że już nie umiemy rozmawiać, a Polska to przecież taki fajny kraj”
18 Paź 2018
“Doszliśmy do wniosku, że w tych dynamicznych i ważnych czasach musimy opublikować dokumentalne wypowiedzi fotografów o Polsce i nadać im bezkompromisową, fizyczną formę książek” - piszą autorzy serii wydawniczej o Polsce, dobrani przez fundację PIX.HOUSE. Z Adrianem Wykrotą, autorem jednej z publikowanych już książek rozmawiamy o powstawaniu serii i dalszych planach.
0
Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2018 - zobacz piękno współczesnego portretu
18 Paź 2018
Alice Mann została laureatką tegorocznej prestiżowej nagrody Taylor Wessing Photographic Portrait Prize. Po raz pierwszy w historii konkursu jurorzy nagrodzili nie pojedynczy portret, a serię czterech zdjęć przedstawiających młode mażoretki z Południowej Afryki.
0
Piękna i zagrożona - natura na zdjęciach zwycięzców Wildlife Photographer of the Year 2018
17 Paź 2018
Organizowany od pół wieku przez Muzeum Historii Naturalnej w Londynie konkurs Wildlife Photographer of the Year, co roku oferuje nam unikalne spojrzenie na piękno i problemy dzikiego życia na naszej planecie. Fotografie nagrodzone w 54. edycji to nie tylko piękne kadry, ale i trudne tematy.
0