Aparat na wakacje (edycja 2011)

Autor: Michal Grzegorczyk

17 Maj 2011
Artykuł na: 23-28 minut
Maj to idealna pora na zaplanowanie letnich wakacji - a rodzinny urlop to bardzo często impuls do zakupu nowego aparatu cyfrowego. Który model sprawdzi się najlepiej? Na co zwrócić szczególną uwagę? Jak co roku radzimy i podpowiadamy.
Wystarczy rzucić okiem na deptaki w popularnych kurortach czy okolice słynnych zabytków by zauważyć, że aparat to obowiązkowy element wyposażenia każdego turysty. Fotografują wszyscy: dla entuzjastów urlop to świetny moment na zorganizowanie ciekawego pleneru, a dla osób, które na co dzień nie fotografują, to jedna z nielicznych okazji w ciągu roku do wyciągnięcia cyfrówki z torby. Podczas wakacji powstają tysiące zdjęć, a wybór i zakup aparatu to bardzo często jeden z punktów przed-wakacyjnych przygotowań.


Prawdopodobnie większość naszych czytelników doskonale wie czym będzie fotografowała w trakcie wakacji. Będzie to albo dotychczasowy, sprawdzony sprzęt, albo nowy, dokładnie przemyślany i przeanalizowany. Gorzej mają ci, którzy nie interesują się na co dzień rynkiem sprzętu fotograficznego. Mnogość marek, technologii, funkcji i parametrów nie ułatwia wyboru optymalnego modelu. Właśnie dla nich przygotowaliśmy tegoroczną edycję naszego poradnika.


Od kilku sezonów da się zauważyć zbliżanie się do siebie cen różnych kategorii aparatów. Aktualnie ceny zaawansowanych lub wstrząsoodpornych kompaktów, prostych lustrzanek czy tzw. "bezlusterkowców" (aparatów systemowych z wymienną optyką) zazębiają się. Osoba dysponująca kwotą około 1500 złotych może wybierać spośród wszystkich wymienionych kategorii. Nie jest już więc tak, że aparat należy wybierać kierując się wyłącznie budżetem, jakim dysponujemy. Należy brać pod uwagę potrzeby, oczekiwania i własne umiejętności. Te ostatnie nie są zresztą niezbędne. Poza profesjonalnymi lustrzankami kosztującymi przynajmniej kilka tysięcy złotych wszystkie aparaty mają tryby automatyczne i liczne ułatwienia sprawiające, że mogą nimi fotografować zupełni amatorzy.


Wyliczanie różnych rodzajów "aparatów na wakacje" należy zacząć od grupy najprostszych kompaktów. Kosztują poniżej 600 złotych, dość często brakuje im przydatnych funkcji (stabilizacji, szerokokątnego obiektywu), ale są małe, poręczne, dziecinnie proste w użyciu i w razie potrzeby można je właśnie dzieciom pożyczyć. Nieco droższe są bardziej zaawansowane kompakty, wśród których szczególnie warto wyróżnić kategorię "kieszonkowych superzoomów". Przykuwają uwagę małymi, kieszonkowymi rozmiarami, dużym (10x - 15x) zoomem i licznymi funkcjami przydatnymi podczas wyjazdów - szerokokątnym obiektywem, stabilizacją, możliwością kręcenia filmów HD, czasem nawet wbudowanym GPS-em.


Osobną kategorię, wręcz stworzoną z myślą o aktywnie spędzanych wakacjach, stanowią kompakty odporne na wodę i wstrząsy. Niektóre z nich wytrzymują zanurzanie na głębokość 10 metrów, upadki z dwóch metrów, mróz, pył i zgniatanie. Sprawdzą się zawieszone na nadgarstku w trakcie wspinaczki, w torbie przypiętej do ramy roweru górskiego, na kitesurfingu - jednym słowem, wszędzie tam, gdzie inne aparaty nie dały by rady. Oto lista aktualnie dostępnych aparatów z tej kategorii:

Aparaty wodoodporne i wstrząsoodporne

;Wodoodporność;Upadki;Ogniskowe;Stabilizacja mechaniczna;Matryca;Inne;
Canon PowerShot D10;10 metrów;1,22 metra;35 - 105 mm;tak;matryca 12 Mp;-;
Casio Exilim G1;3 metry;2 metry;38 - 114 mm;brak;matryca 12 Mp;-;
Fujifilm FinePix XP20;3 metry;1,5 metra;28 - 140 mm;brak;matryca 14 Mp;-;
Fujifilm FinePix XP30;3 metry;1,5 metra;28 - 140 mm;brak;matryca 14 Mp;GPS;
Olympus TOUGH TG-310;3 metry;1,5 metra;28 - 102 mm;tak;matryca 12 Mp;-;
Olympus TOUGH TG-610;5 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;tak;matryca 14 Mp;-;
Olympus TOUGH TG-810;10 metrów;2 metry;28 - 140 mm;tak;matryca 14 Mp;GPS;
Panasonic Lumix DMC-FT10;3 metry;1,5 metra;35 - 140 mm;tak;matryca 14 Mp;-;
Panasonic Lumix DMC-FT3;12 metrów;2 metry;28 - 128 mm;tak;matryca 12 Mp;GPS;
Pentax Optio WG1;10 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;brak;matryca 14 Mp;-;
Pentax Optio WG1-GPS;10 metrów;1,5 metra;28 - 140 mm;brak;matryca 14 Mp;GPS;
Ricoh G700;5 metrów;2 metry;27 - 140 mm;brak;matryca 12 Mp;-;
Sony Cyber-shot TX10;5 metrów;1,5 metra;25 - 100 mm;tak;matryca 16 Mp;-;]

Jeszcze niedawno podział amatorskich cyfrówek był prosty - były kompakty albo lustrzanki. W ciągu ostatnich dwóch lat pojawiła się zupełnie nowa kategoria aparatów ciekawie łącząca zalety dwóch tradycyjnych. Mowa o aparatach z wymienną optyką, w których stosowane są matryce o rozmiarach takich samych jak w lustrzankach (ta sama jak w lustrzankach, dużo wyższa niż w kompaktach, jakość zdjęć) i jednocześnie nie ma w nich lustra i wizjera optycznego, czyli elementów zajmujące w lustrzankach stosunkowo dużo miejsca. Dzięki temu możliwe też było zmniejszenie rozmiarów obiektywów, które w tych "hybrydowych" konstrukcjach nadal można wymieniać. Innymi słowy, z każdej grupy wzięto to co najlepsze. Z kompaktów poręczność, niewielkie wymiary, a z lustrzanek jakość zdjęć i możliwość wymiany obiektywów.


Ostatnia grupa aparatów "wakacyjnych" to lustrzanki. Jak wspominaliśmy wcześniej, cena i łatwość obsługi podstawowych modeli zachęcają do kupna. Użytkownik zyskuje świetną jakość zdjęć, szybkość działania, uniwersalność oraz możliwość kreatywnego, niczym nie ograniczonego fotografowania. Wszystko za cenę dużych rozmiarów i wagi.

Oto kilka uniwersalnych porad, o których warto pamiętać podczas przed-wakacyjnych zakupów. Bez względu na grupę aparatów którą bierzemy pod uwagę nie warto dać się nabrać na najsilniej promowany parametr - liczbę magapikseli. To nieprawda, że im więcej megapikseli, tym lepiej. Amatorzy najczęściej przeglądają zrobione zdjęcia na monitorze komputera, zamawiają odbitki w pocztówkowych rozmiarach, czasami wybrane w formacie A4. Do takich zastosowań spokojnie wystarczyłaby matryca 8 megapikselowa. Współczesny standard to 12-14 megapikseli. Jeśli jakiś aparat oferuje 16 Mp to dobrze - ale niech się to nie stanie kartą przetargową. W przypadku kompaktów dużo istotniejszym parametrem jest zakres ogniskowych, a dokładniej obecność szerokiego kąta. Szerokokątny obiektyw to taki, który ma ogniskową równą bądź krótszą od 28 mm - sprawdzi się na przykład podczas fotografowania w małych pomieszczeniach. Niestety, niektórzy producenci (szczególnie w aparatach z najniższej półki) oferują obiektywy o ogniskowych zaczynających się od 38 mm i dłuższych. Lepiej te propozycje omijać, za granicę rozsądku uznając ciągle popularne 35 mm.

Klientów kuszą też liczne "cyfrowe" funkcje. Nie dajmy się im zwieść. W świecie fotografii z reguły nie oznacza to nic dobrego. Zdecydowanie bardziej wartościowa jest stabilizacja mechaniczna, niż stabilizacja cyfrowa, która najczęściej negatywnie wpływa na jakość zdjęcia. To samo dotyczy przewagi zooma optycznego względem cyfrowego. Ten drugi działa albo kosztem zmniejszonej rozdzielczości, albo elektronicznego "rozdmuchania" wycinka kadru. Znacznie bardziej przydają się "inteligentne" funkcje wspomagające fotografowanie (rozpoznawanie twarzy, rozpoznawanie scenerii, rozjaśnianie ciemnych obszarów zdjęcia). Mogą one sprawić, że zdjęcia robione przez niewprawione osoby (np. dzieci) będą lepsze technicznie. W tej chwili większość renomowanych producentów oferuje je w swoich modelach - również tych z najniższej półki.

Na kolejnej stronie prezentujemy tabele z zestawieniami modeli w poszczególnych kategoriach.
]>
]

Poprzednia

1

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły