Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
9
Optyka:
7.5
Budowa:
9
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Najnowszy Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD to jeden z najciekawszych, ale i najdroższych zoomów producenta, a także obiektyw, dla którego na próżno szukać konkurencji. Sprawdzamy, czy to konstrukcja, którą Tamron ma szansę wejść w segment typowo profesjonalny.

Autor: Maciej Luśtyk

2 Styczeń 2022
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/2, f/2.8 i f/4.

Wśród producentów optyki panuje ostatnio moda na nie przejmowanie się kwestią winietowania i naprawianie niedoskonałości optycznych cyfrowymi systemami korekcji. Tym samym torem rozumowania poszli także producenci nowego Tamrona. 

Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD pod względem winietowania wypada raczej przeciętnie. Przy nominalnym otworze przysłony mocna winieta widoczna jest w całym zakresie ogniskowych i obniża ekspozycję na brzegach nawet o 1,5 EV. Do tego winieta w bardzo niewielkim stopniu malej w przypadku domykania przysłony i mocniej zauważalna przestaje być dopiero przy wartościach rzędu f/5.6 (choć nadal będzie obecna).

Schemat winietowania dla ogniskowej 35 mm:

Schemat winietowania dla ogniskowej 70 mm:

Schemat winietowania dla ogniskowej 150 mm:

Czy jest to problem, którym powinniśmy sobie zawracać głowę? I tak i nie. W wielu sytuacjach dodatkowe "przygaszenie" zdjęcia podczas pracy z szeroko otwartą przysłoną doda mu plastyki, niestety przy szerokim kącie winieta jest na tyle mocna, że nie są w stanie zupełnie wyrównać jej nawet wspomniane profile korekcji. Decydując się na ten obiektyw musimy po prostu pogodzić się z faktem, że w niektórych sytuacjach winieta będzie widoczna na zdjęciach.

Winietowanie w praktyce:

35 mm, f/2

35 mm, f/2.8

35 mm, f/4

35 mm, f/5.6

70 mm, f/2.5

70 mm, f/2.8

70 mm, f/4

70 mm, f/5.6

150 mm, f/2.8

150 mm, f/4

150 mm, f/5.6

150 mm, f/8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
20
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)