Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 - Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

81%

Jest poręczny i lekki, a przy tym jasny i uniwersalny. Nikkor Z 40 mm f/2 to jednak wyraźnie budżetowa konstrukcja. Czy nie rozczaruje jakością obrazu? Sprawdźmy!

Autor: Krzysztof Mularczyk

25 Listopad 2021
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Podsumowanie

Jak na tak budżetową konstrukcję Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 okazał się nad wyraz udanym obiektywem. Choć kompozytowy bagnet może razić, trudno odmówić całej konstrukcji solidności wykonania - oczywiście w stopniu takim, jaki może gwarantować dobrej klasy plastikowa obudowa. Plusem tego jest mała waga, a ponieważ to uniwersalna stałka, której z aparatu możemy praktycznie nie zdejmować, zaleta ta jest dość istotna. Poręczność tego obiektywu to także duży atut dla filmujących, którzy pracują z gimbalem.

Co ważne Nikkor Z 40 mm f/2 ma rewelacyjną ostrość obrazu w całym kadrze na średnich wartościach przysłony, ale w pełni używalną także przy wartości nominalnej. Wygodnej pracy sprzyja praktyczny brak widocznej aberracji chromatycznej, a także minimalna dystorsja. Obiektyw doskonale pracuje także pod światło, a do tego przyjemnie oddaje przyjemnie w tle, nawet po mocnym przymknięciu przysłony. Jedyne co może dokuczać, to wyraźne winietowanie w zakresie f/2-2.8, które nie znika zupełnie nawet przy mocniejszym domknięciu.

Przy takim stosunku jakości do ceny Nikkor Z 40 mm f/2 jest skazany na sukces, bo z racji uniwersalnej ogniskowej i sporej jasności sięgnąć po niego mogą w zasadzie wszyscy. Z jednej strony i początkujący, i zawodowcy, z drugiej i fotografujący, i filmujący. To naprawdę udano szkło, które może znaleźć się w torbie prawie każdego fotografa.

Plus image
plusy:
  • Małe rozmiary i waga
  • Częściowe uszczelniania
  • Ładna plastyka
  • Szybka praca AF
  • Krótka minimalna odległość ostrzenia
  • Pokrętło funkcyjne
  • Doskonała ostrość po przymknięciu przysłony
  • Mała dystorsja
  • Zerowa aberracja chromatyczna
  • Bardzo dobra praca pod światło
  • Stosunek jakości do ceny
Minus image
minusy:
  • Bagnet z tworzywa sztucznego
  • Duże winietowanie
  • Słaba ostrość na brzegach kadru w dolnym zakresie przysłon 
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Ocena ogólna

81%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły