Podsumowanie
Jak na tak budżetową konstrukcję Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 okazał się nad wyraz udanym obiektywem. Choć kompozytowy bagnet może razić, trudno odmówić całej konstrukcji solidności wykonania - oczywiście w stopniu takim, jaki może gwarantować dobrej klasy plastikowa obudowa. Plusem tego jest mała waga, a ponieważ to uniwersalna stałka, której z aparatu możemy praktycznie nie zdejmować, zaleta ta jest dość istotna. Poręczność tego obiektywu to także duży atut dla filmujących, którzy pracują z gimbalem.
Co ważne Nikkor Z 40 mm f/2 ma rewelacyjną ostrość obrazu w całym kadrze na średnich wartościach przysłony, ale w pełni używalną także przy wartości nominalnej. Wygodnej pracy sprzyja praktyczny brak widocznej aberracji chromatycznej, a także minimalna dystorsja. Obiektyw doskonale pracuje także pod światło, a do tego przyjemnie oddaje przyjemnie w tle, nawet po mocnym przymknięciu przysłony. Jedyne co może dokuczać, to wyraźne winietowanie w zakresie f/2-2.8, które nie znika zupełnie nawet przy mocniejszym domknięciu.
Przy takim stosunku jakości do ceny Nikkor Z 40 mm f/2 jest skazany na sukces, bo z racji uniwersalnej ogniskowej i sporej jasności sięgnąć po niego mogą w zasadzie wszyscy. Z jednej strony i początkujący, i zawodowcy, z drugiej i fotografujący, i filmujący. To naprawdę udano szkło, które może znaleźć się w torbie prawie każdego fotografa.
- Małe rozmiary i waga
- Częściowe uszczelniania
- Ładna plastyka
- Szybka praca AF
- Krótka minimalna odległość ostrzenia
- Pokrętło funkcyjne
- Doskonała ostrość po przymknięciu przysłony
- Mała dystorsja
- Zerowa aberracja chromatyczna
- Bardzo dobra praca pod światło
- Stosunek jakości do ceny
- Bagnet z tworzywa sztucznego
- Duże winietowanie
- Słaba ostrość na brzegach kadru w dolnym zakresie przysłon