Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

81%

Jest poręczny i lekki, a przy tym jasny i uniwersalny. Nikkor Z 40 mm f/2 to jednak wyraźnie budżetowa konstrukcja. Czy nie rozczaruje jakością obrazu? Sprawdźmy!

Autor: Krzysztof Mularczyk

25 Listopad 2021
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2 f/5.6 i f/16.

Na pierwszy rzut oka schematy aberracji poprzecznej mogą wyglądać bardzo źle. W końcu wygląda na to, że aberracja występuje praktycznie na całej powierzchni kadru, w całym zakresie przysłon (wolny od problemu jest w zasadzie jedynie sam środek kadru). Maksymalny rozmiar aberracji (1,5 px) jest jednak naprawdę niewielki, co sprawia, że charakterystycznych fioletowo-zielony przebarwień nie uświadczymy często i będą one prawdopodobnie widoczne jedynie w bardzo trudnych, kontrastowych warunkach i podczas oglądania zdjęć w dużym powiększeniu.

Prawdę mówiąc, oceniając wykresy zaskoczyło nas to, jak dobrze obiektyw radzi sobie w praktyce. Czy to jakiś rodzaj "odgórnej" optymalizacji obrazu, która działa nawet w przypadku wyłączenia systemu korekcji w aparacie? Tego nie wiemy. Ważne natomiast, że aberracja chromatyczna jest w przypadku modelu Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 rzeczą, którą w ogóle nie będziemy musieli zawracać sobie głowy.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

W praktyce aberracja chromatyczna jest korygowana wręcz wzorowo. Nawet przy w pełni otwartej przysłonie na próżno szukać na brzegach kadru kolorowych przebarwień na kontrastowych krawędziach.

f/2.0

f/2.8

f/4.0

f/5.6
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły