Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

81%

Na papierze Sigma 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM ART ma wszystko, by okazać się pogromcą jasnych systemowych zoomów reporterskich. Jednak, czy ambitne plany producenta znajdą potwierdzenie w praktyce?

Autor: Michał Chrzanowski

25 Sierpień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon.

Sigma nie może poszczycić się rewelacyjnie korygowaną aberracją chromatyczną. Niemniej jednak na tle systemowych reporterskich zoomów prezentuje się ona dobrze. Przykładowo - odpowiednik Nikona zanotował zdecydowanie słabsze rezultaty. Wada - w zależności od wybranej ogniskowej i przysłony - wahała się od 2 do 6 px.

Sigma natomiast swój najsłabszy rezultat zanotowała na kombinacji 70 mm i f/2.8 - aberracja chromatyczna wyniosła 2.47 px. Nieco lepszy wynik zaobserwowaliśmy na ogniskowej 24 mm i f/2.8 - 2 px. Jednak w tym przypadku aberracja chromatyczna była mocniej widoczna w rogach planu fotograficznego. Z kolei dla duetu 50 mm i f/4 testowana anomalia wyniosła 1.29 px.

Poniższe wykresy pokazują najgorsze wartości aberracji chromatycznej dla danej ogniskowej.

ogniskowa 24 mm i przysłona f/2.8

ogniskowa 50 mm i przysłona f/4

ogniskowa 70 mm i przysłona f/2.8

 

Jednak przy ocenie aberracji chromatycznej trzeba pamiętać także o jej rozkładzie - jaki procent planu fotograficznego zajmuje. W przypadku Sigmy anomalia w postaci kolorystycznych przebarwień kontrastowych fragmentów kadru wystąpiła jedynie na jego brzegach (wyjątek stanowi tylko ogniskowa 50 mm i f/4). W efekcie na zdjęciach - także na ich większych zbliżeniach 1:1 - trudno jest doszukać się wyraźniej aberracji chromatycznej.

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)