Aberracja chromatyczna

Model Samyang AF 14 mm f/2.8 FE to jeden z najszerszych obiektywów do systemu Sony E. Sprawdzamy, czy propozycja Samyanga podbije serca wymagających fotografów krajobrazu i architektury.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Nasza ocena
83%
Spis treści
Samyang AF 14 mm f/2.8 FE - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Ta wada układu optycznego w praktyce jest dobrze korygowana - choć wartość 3.87 piksela (f/22) może mówić coś zupełnie innego. Jeżeli weźmiemy pod uwagę tylko i wyłącznie ten czynnik, to faktycznie konkurencyjne obiektywy mogą radzić sobie znacznie lepiej. Jednak oceniając aberrację chromatyczną trzeba uwzględnić także i jej charakterystykę, a dokładniej jej rozkład na całym planie fotograficzny. A w tym właśnie aspekcie Samyang zaprezentował się dobrze. Anomalia w postaci kolorystycznych przebarwień kontrastowych fragmentów kadru wystąpi jedynie w rogach - reszta planu będzie nietknięta. W efekcie na zdjęciach - także na ich większych zbliżeniach - trudno jest się doszukać aberracji chromatycznej, co uznajemy za sporą zaletę testowanego modelu.

Aberracja chromatyczna w praktyce 

wycinek kadru - przysłona f/22

Spis treści
Samyang AF 14 mm f/2.8 FE - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
logo logo
Magazyny
Zamów