Rozmycie

Model Samyang AF 14 mm f/2.8 FE to jeden z najszerszych obiektywów do systemu Sony E. Sprawdzamy, czy propozycja Samyanga podbije serca wymagających fotografów krajobrazu i architektury.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Nasza ocena
83%
Spis treści
Samyang AF 14 mm f/2.8 FE - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Specyfika układu optycznego wyjątkowo szerokokątnych obiektywów nie pozwala na otrzymanie przyjemnego rozmycia nieostrości. W większości przypadków otrzymujemy mało estetyczny obraz dalszego planu z wyraźnymi krawędziami rozmyć. Jednak testowany Samyang całkiem przyjemnie „maluje“ - jak na konstrukcję w swojej klasie. Jednak, aby osiągną taką plastykę trzeba zbliżyć się do fotografowanego obiektu - pomocna okaże się minimalna odległość ostrzenia wynosząca około 20 cm.

Niestety wspomniane rozmycie obrazu - choć całkiem przyjemne dla oka - nie jest ujednolicone, czego przykładem jest powyższy trójwymiarowy wykres BxU wygenerowany dla cyfrowych plików RAW. Tworzy on bardzo nierównomierną powierzchnię. Oznacza to, że rozbieżności pomiędzy poszczególnymi fragmentami kadru są spore i zauważalne. Słowem, rozmycie może wyglądać inaczej w różnych częściach planu fotograficznego.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

W przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz prezentuje się już znacznie lepiej - jest ostry od nominalnego otworu przysłony f/2.8. Ponadto, zmieniła się charakterystyka wykresu BxU. Teraz jest on bardziej wyrównany (niemalże płaski), co oznacza brak jakichkolwiek rozbieżności rozmycia obrazu pomiędzy poszczególnymi - nawet skrajnymi - fragmentami planu fotograficznego. Tak więc wyniki, które zanotował nowy Samyang bardzo dobrze świadczą o jakości optycznej obiektywu.

Rozmycie obrazu w praktyce - przysłona f/2.8

Spis treści
Samyang AF 14 mm f/2.8 FE - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
logo logo
Magazyny
Zamów