Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2,8 PRO - test

Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2,8 PRO to długie zmiennoogniskowe szkło do systemu Mikro Cztery Trzecie, dające ekwiwalent 80-300mm w małym obrazku. Zobaczcie jak ta niebanalna konstrukcja sprawdza się w praktyce.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00


8. Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

wartości BxU zmierzone na matrycy dla 40 mm i f/2,8 wartości BxU zmierzone na matrycy dla 40 mm i f/5,6 wartości BxU zmierzone na matrycy dla 70 mm i f/2,8 wartości BxU zmierzone na matrycy dla 70 mm i f/5,6

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

wartości BxU standaryzowane dla odbitki 20x30cm dla 40mm i f/2,8 wartości BxU standaryzowane dla odbitki 20x30cm dla 40mm i f/5,6 wartości BxU standaryzowane dla odbitki 20x30cm dla 70mm i f/2,8 wartości BxU standaryzowane dla odbitki 20x30cm dla 70mm i f/5,6

Jak widać na powyższych wykresach na 40mm rozmycie w pikselach może być widoczne na f/2,8. Wraz ze wzrostem przesłony wykres ulega spłaszczeniu, ale rozmycie nadal występuje. Gdy zwiększamy ogniskową rozmycie nieznacznie rośnie. Na najdłużej ogniskowej - 150mm - rozmycie może być denerwujące, a nawet nie do przyjęcia (na wyższych przesłonach).

Powyższe zasady dotyczą obrazu obserwowanego w skali 1:1. Znacznie lepiej wygląda to, gdy spojrzymy na odbitkę w formacie 20x30 cm. Na niej rozmycie nie będzie widoczne na żadnej ogniskowej, bez względu na przesłonę. Stopień rozmycie wzrasta oczywiście wraz z ogniskową, dlatego na 150 mm jest ono największe, ale nadal nie powinno przeszkadzać w odbiorze obrazu.

Konstrukcja
Autofokus
Stabilizacja
Rozdzielczość 40 mm
Rozdzielczość 70 mm
Rozdzielczość 150 mm
Rozmycie
Aberracja chromatyczna
Dystorsja
Winietowanie
Odblaski
Podsumowanie
Zdjęcia do pobrania

Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: test
logo logo
Magazyny
Zamów