Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2,8 PRO - test

Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2,8 PRO to długie zmiennoogniskowe szkło do systemu Mikro Cztery Trzecie, dające ekwiwalent 80-300mm w małym obrazku. Zobaczcie jak ta niebanalna konstrukcja sprawdza się w praktyce.

Autor: Marcin Grabowiecki

31 Październik 2014
Artykuł na: 23-28 minut


2. Konstrukcja

Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2,8 PRO składa się z 16 elementów ułożonych w 10 grupach. Trzy soczewki są asferyczne, jedna wykonana jest z niskodyspersyjnego szkła SED, trzy z ED, a jedna z HD. Zmiennoogniskowe szkło to solidnie wykonana metalowa konstrukcja z uszczelnianym, metalowym bagnetem. Miejsce mocowania obiektywu wskazuje czerwona kropka, a rowki przy bagnecie pomagają w jego zamocowaniu. Wszystkie elementy konstrukcji są dobrze spasowane i przylegają do siebie, a pierścienie chodzą z właściwym oporem.

Razem z aparatami z serii OM-D tworzy nienajlepiej wyważony zestaw, ale przy tak dużym zakresie ogniskowych i tak małym korpusie trudno, żeby było inaczej. W celu lepszego wyważenia możemy podtrzymywać obiektyw lewą dłonią, skorzystać ze statywu bądź monopodu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Szkło wyposażono w dwa metalowe, rowkowane pierścienie. Pierwszy z nich jest szeroki i służy do zmiany ogniskowej, drugi - znacznie węższy i służy do ręcznej regulacji ostrości. Po jego przesunięciu w stronę korpusu uzyskujemy dostęp do skali odległości, która ma nam pomagać w ręcznym ustawianiu ostrości. Minimalna odległość ogniskowania wynosi 0,7 metra.

Na korpusie znajdziemy także przycisk funkcyjny L-Fn (któremu możemy przyporządkować wybraną przez nas funkcję) oraz pierścień wyposażony w stopkę umożliwiającą mocowanie obiektywu do statywu. To bardzo przydane rozwiązanie, które w przypadku tak długiego szkła jest potrzebne i trzeba przyznać, że sprawdza się bardzo dobrze. Pierścień jest obracany, dzięki czemu nie przeszkadza w obsłudze obiektywu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

W skład zestawu handlowego wchodzi gruba, plastikowa osłona przeciwsłoneczna, która przyda się podczas fotografowania pod słońce. Dzięki systemowi obsługiwanemu za pomocą wąskiego pierścienia możemy ją w łatwy sposób schować, bez konieczności zdejmowania z obiektywu. Dzięki podwójnemu uchwytowi przedni dekielek jest bardzo poręczny. W zestawie znajdziemy także pokrowiec z tworzywa sztucznego.

Telekonwerter MC-14, który umożliwia nam przybliżenie obrazu x1,4 jest opcjonalnym akcesorium. To małe urządzenie okazuje się bardzo przydatne wtedy, kiedy chcemy podejść bliżej fotografowanego obiektu, a nie możemy tego zrobić.

Średnica mocowania filtra wynosi 72mm. Wymiary obiektywu to 160x79mm, przy wadze wynoszącej 880g.


Konstrukcja;
Autofokus;
Stabilizacja;
Rozdzielczość 40 mm;
Rozdzielczość 70 mm;
Rozdzielczość 150 mm;
Rozmycie;
Aberracja chromatyczna;
Dystorsja;
Winietowanie;
Odblaski;
Podsumowanie;
Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)