Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO - test

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO to zaawansowany, jasny standardowy zoom firmy Olympus przeznaczony do systemu Mikro Cztery Trzecie. Obiektyw oferuje ekwiwalent ogniskowych w zakresie 24-80 milimetrów oraz stałą światłosiłę f/2.8. Przekonajcie się jak wypadł w naszym teście.
Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

9. Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Jak widać na powyższych wykresach, rozmycie w plikach RAW może być widoczne w całym zakresie ogniskowych. Wzrasta ono razem ze zwiększaniem się ogniskowej obiektywu. O ile na 12mm jest widoczne, to w przypadku 25 mm może być już denerwujące, a na 40mm bywa nie do przyjęcia. Na najdłużej ogniskowej ma ono także niesymetryczny rozkład.

W przypadku odbitki 20x30 cm wygląda to już dużo lepiej. Na wszystkich ogniskowych obraz jest ostry już od maksymalnego otworu przesłony. Drobne zastrzeżenia można mieć jedynie do najdłuższej ogniskowej, gdzie w rogach może być widoczne delikatne rozmycie.

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Autofokus

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość 12 mm

7. Rozdzielczość 25 mm

8. Rozdzielczość 40 mm

9. Rozmycie

10. Aberracja chromatyczna

11. Dystorsja

12. Winietowanie

13. Odblaski

14. Podsumowanie

15. Zdjęcia do pobrania

Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: test
logo logo
Magazyny
Zamów