Leica 50mm f/1.4 SUMMILUX-M ASPH - test

Leica 50mm f/1.4 SUMMILUX-M ASPH to jeden z najdroższych standardów na rynku. Legendarny Summilux został wyceniony na prawie 14 000 złotych. Co użytkownik otrzymuje w zamian? Przekonajcie się sami.

Autor: Patryk Wiśniewski

4 Lipiec 2013
Artykuł na: 23-28 minut

3. Konstrukcja

Odświeżona wersja obiektywu Leica Summilux-M 50mm f/1.4 ASPH została zaprezentowana w 2004 roku, więc na dwa lata przed premierą pierwszego cyfrowego dalmierza niemieckiego producenta.

Konstrukcja optyczna składa się z ośmiu soczewek ułożonych w pięciu grupach. Dwie soczewki zostały wykonane ze szkła niskodyspersyjnego. Zastosowano też jeden element asferyczny. Tylna grupa soczewek jest pływająca, czyli odpowiada za ustawianie ostrości.

Do jakości wykonania nie można się przyczepić. Leica Summilux-M 50mm f/1.4 ASPH to bardzo solidnie wykonany obiektyw. Metalowa obudowa budzi zaufanie, tak samo jak metalowy bagnet. Jedyne zastrzeżenia jakie można mieć to brak uszczelnień. Z drugiej strony w przypadku tego obiektywu nie ma mowy o uszkodzeniu jakiejkolwiek elektroniki. W końcu mamy do czynienia z całkowicie manualnym szkłem.

Producenta warto także pochwalić za wbudowanie osłony przeciwsłonecznej z przodu obiektywu. Dzięki temu nigdy jej nie zapomnimy zabrać ze sobą. Osłona jest blokowana, więc po jej poprawnym wysunięciu nie musimy się także obawiać o przednią soczewkę obiektywu.

Przysłonę tradycyjnie dla obiektywów z bagnetem M zmieniamy przy pomocy pierścienia umieszczonego na przodzie. Pierścień chodzi bardzo precyzyjnie z delikatnym oporem. Skok przysłony wynosi 0,5 EV.

Średnica mocowania filtra wynosi 46mm. Wymiary obiektywu wynoszą zaledwie 52,5 mm długości i i 53,5 mm średnicy. Summilux 50mm f/1.4 waży 335 gramów, co sprawia, że jest cięższy od większośći lustrzankowych odpowiedników. Mimo to obiektyw jest bardzo dobrze wyważony zarówno z cyfrowymi dalmierzami niemieckiego producenta, jak i ich analogowymi odpowiednikami.

Obiektyw został oczywiście wykonany w Niemczech.

Test został podzielony na następujące części:

1. Wstęp

2. Specyfikacja

3. Konstrukcja

4. Ustawianie ostrości

5. Stabilizacja

6. Rozdzielczość RAW

7. Rozdzielczość JPEG

8. Rozmycie

9. Aberracja chromatyczna

10. Dystorsja

11. Winietowanie

12. Odblaski

13. Podsumowanie

14. Zdjęcia do pobrania

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)