Fujifilm Finepix F200 EXR - pierwsze zdjęcia testowe

Przedstawiamy pierwsze zdjęcia wykonane aparatem Fujifilm Finepix F200 EXR, w którym zastosowano nową technologię EXR. Przyjrzymy się jak nowa matryca zachowuje się na normalnych ustawieniach oraz trybach EXR.
Na zeszłorocznych targach Photokina Fujifilm zaprezentował nowy pomysł na rozmieszczenie filtra kolorów podstawowych na matrycy. Pisaliśmy o tym dokładnie w artykule - Fujifilm Super CCD EXR.

W FinePiksie F200 EXR dostępne są trzy tryby działania sensora. W Trybie wysokiej rozdzielczości (HR) aparat korzysta ze wszystkich 12 megapikseli jakie znajdują się na matrycy aparatu (roziar 1/1,6 cala). Tryb ten jest najbardziej standardowy i nadaje się do fotografowania równomiernie oświetlonych scen przy dostatecznym natężeniu światła. Tryb wysokiej czułości i Niskiego poziomu szumów (SN) "łączy" dwa sąsiadujące piksele w jeden, przez co spada rozdzielczość obrazu (do 6 megapikseli), ale jednocześnie zmniejsza się zaszumienie obrazu. Ostatni, Tryb Szerokiego Zakresu Dynamicznego pozwala na rejestrowanie kadrów, w których występują jednocześnie bardzo głębokie cienie i ostre światło. Dwa zestawy pikseli rejestrują równocześnie tę samą scenę, każdy z innymi parametrami ekspozycji - dzięki temu fotograf uzyskuje prawidłowo naświetlone zdjęcie o rozdzielczości 6 megapikseli. FinePix F200 EXR pozwala na samodzielny wybór któregoś z trybów, lub zdanie się na automatykę.

Fujifilm FinePix F200EXR

Poniżej przedstawiamy standardowe zestawienie fragmentów zdjęć 1:1 wykonanych na programie P oraz ich porównanie ze specyficznymi trybami EXR.

Szum
Zdjęcia testowe zostały wykonane przy ustawieniach automatycznego balansu bieli na programie P. Jak widać na fragmentach poniżej pod względem ilości szumu Fujifilm F100 EXR radzi sobie dość przyzwoicie jak na aparat kompaktowy. ISO 100 i ISO 200 właściwie nie szumią, ISO 400 także wygląda bardzo dobrze, chociaż już pojawia się delikatna kaszka. Na ISO 800 szum jest już wyraźniej widoczny jednak jego struktura ma przyjemny dla oka wygląd. ISO 1600 już trudno traktować jako czułość w pełni użyteczną, podobnie jak ISO 3200.

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Tryb SN - Wysokie ISO / Minimalny szum
Poniżej prezentujemy fragmenty 1:1 zdjęć tablicy Gretaga wykonanych na trybie wysokiej czułości. Na pierwszy rzut oka różnica pod względem ilości szumu nie jest porażająca w porównaniu ze zdjęciami wykonanymi w standardowym trybie. Jeżeli dodamy do tego, że zdjęcie w trybie SN jest 2 x mniejsze, to zaczynamy zastanawiać się nad celowością rozwiązania EXR.

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

Jednak po głębszej analizie można dojśc do wniosku, że w trybie SN Fujifilm lepiej radzi sobie z szumem, a co za tym idzie nie potrzebujemy takiego odszumiania jak w trybie standardowym. W rezultacie skutkuje to lepszą jakością szczegółów. Jednym słowem jesteśmy w stanie zrobić zdjęcie z mniejszą rozdzielczością jednak o lepszej jakości. Dobrze obrazuje to porówanie fragmentu zdjęcia zrobionego na obu trybach. Pomimo, że fragment z prawej strony jest 2 x większy to trudniej na nim odczytać tytuły książek.

porównanie tego samego fragmentu na trybie standardowym i SN


Reprodukcja szczegółów
Pod względem reprodukcji szczegółów FujiFilm F200 EXR daje dobre rezultaty do ISO 400. ISO 800 jest jeszcze do przyjęcia jednak wyższe czułości wyglądają już słabo. Odszumianie jest już na tak wysokim poziomie, że o poprawnej reprodukcji szczegółów nie ma mowy.

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Tryb HR - Priorytet Rozdzielczości
Zdjęcia wykonane w tym trybie nie odznaczają się wyjątkową różnicą jakości w porównaniu ze zdjęciami zrobionymi na standardowych ustawianiech. Raczej trzeba ten tryb traktować jako alternatywę do SN (wysokie czułości) i DR (dynamika), które oferują rozdzielczość 6 Mp, niż jako rozwiązanie uzupełniające standardowe ustawienia.

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

Wkrótce przedstawimy pełen test najnowszgo kompaktu Fujifilm.
 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0