Fujifilm Finepix F200 EXR - pierwsze zdjęcia testowe

Przedstawiamy pierwsze zdjęcia wykonane aparatem Fujifilm Finepix F200 EXR, w którym zastosowano nową technologię EXR. Przyjrzymy się jak nowa matryca zachowuje się na normalnych ustawieniach oraz trybach EXR.
Na zeszłorocznych targach Photokina Fujifilm zaprezentował nowy pomysł na rozmieszczenie filtra kolorów podstawowych na matrycy. Pisaliśmy o tym dokładnie w artykule - Fujifilm Super CCD EXR.

W FinePiksie F200 EXR dostępne są trzy tryby działania sensora. W Trybie wysokiej rozdzielczości (HR) aparat korzysta ze wszystkich 12 megapikseli jakie znajdują się na matrycy aparatu (roziar 1/1,6 cala). Tryb ten jest najbardziej standardowy i nadaje się do fotografowania równomiernie oświetlonych scen przy dostatecznym natężeniu światła. Tryb wysokiej czułości i Niskiego poziomu szumów (SN) "łączy" dwa sąsiadujące piksele w jeden, przez co spada rozdzielczość obrazu (do 6 megapikseli), ale jednocześnie zmniejsza się zaszumienie obrazu. Ostatni, Tryb Szerokiego Zakresu Dynamicznego pozwala na rejestrowanie kadrów, w których występują jednocześnie bardzo głębokie cienie i ostre światło. Dwa zestawy pikseli rejestrują równocześnie tę samą scenę, każdy z innymi parametrami ekspozycji - dzięki temu fotograf uzyskuje prawidłowo naświetlone zdjęcie o rozdzielczości 6 megapikseli. FinePix F200 EXR pozwala na samodzielny wybór któregoś z trybów, lub zdanie się na automatykę.

Fujifilm FinePix F200EXR

Poniżej przedstawiamy standardowe zestawienie fragmentów zdjęć 1:1 wykonanych na programie P oraz ich porównanie ze specyficznymi trybami EXR.

Szum
Zdjęcia testowe zostały wykonane przy ustawieniach automatycznego balansu bieli na programie P. Jak widać na fragmentach poniżej pod względem ilości szumu Fujifilm F100 EXR radzi sobie dość przyzwoicie jak na aparat kompaktowy. ISO 100 i ISO 200 właściwie nie szumią, ISO 400 także wygląda bardzo dobrze, chociaż już pojawia się delikatna kaszka. Na ISO 800 szum jest już wyraźniej widoczny jednak jego struktura ma przyjemny dla oka wygląd. ISO 1600 już trudno traktować jako czułość w pełni użyteczną, podobnie jak ISO 3200.

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Tryb SN - Wysokie ISO / Minimalny szum
Poniżej prezentujemy fragmenty 1:1 zdjęć tablicy Gretaga wykonanych na trybie wysokiej czułości. Na pierwszy rzut oka różnica pod względem ilości szumu nie jest porażająca w porównaniu ze zdjęciami wykonanymi w standardowym trybie. Jeżeli dodamy do tego, że zdjęcie w trybie SN jest 2 x mniejsze, to zaczynamy zastanawiać się nad celowością rozwiązania EXR.

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

Jednak po głębszej analizie można dojśc do wniosku, że w trybie SN Fujifilm lepiej radzi sobie z szumem, a co za tym idzie nie potrzebujemy takiego odszumiania jak w trybie standardowym. W rezultacie skutkuje to lepszą jakością szczegółów. Jednym słowem jesteśmy w stanie zrobić zdjęcie z mniejszą rozdzielczością jednak o lepszej jakości. Dobrze obrazuje to porówanie fragmentu zdjęcia zrobionego na obu trybach. Pomimo, że fragment z prawej strony jest 2 x większy to trudniej na nim odczytać tytuły książek.

porównanie tego samego fragmentu na trybie standardowym i SN


Reprodukcja szczegółów
Pod względem reprodukcji szczegółów FujiFilm F200 EXR daje dobre rezultaty do ISO 400. ISO 800 jest jeszcze do przyjęcia jednak wyższe czułości wyglądają już słabo. Odszumianie jest już na tak wysokim poziomie, że o poprawnej reprodukcji szczegółów nie ma mowy.

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Tryb HR - Priorytet Rozdzielczości
Zdjęcia wykonane w tym trybie nie odznaczają się wyjątkową różnicą jakości w porównaniu ze zdjęciami zrobionymi na standardowych ustawianiech. Raczej trzeba ten tryb traktować jako alternatywę do SN (wysokie czułości) i DR (dynamika), które oferują rozdzielczość 6 Mp, niż jako rozwiązanie uzupełniające standardowe ustawienia.

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

Wkrótce przedstawimy pełen test najnowszgo kompaktu Fujifilm.
Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0