6. Optyka
W aparacie zastosowano niewymienny obiektyw Fujinon 18,5 mm f/2.8 SUPER EB, czyli nieco szerszy ale ciemniejszy niż w X100T (28 mm f/2). Wygląda jak prosty pancake, ale skrywa w sobie całkiem zaawansowany układ optyczny. Składa się na niego 7 soczewek w 5 grupach, z czego 2 to soczewki asferyczne. W połączeniu z wysokiej klasy powłokami EBC zestaw ten oferować ma wysoką jakość obrazu na całej powierzchni kadru i doskonałą kontrastowość zdjęć. Dodatkowo 7-listkowa przysłona i światłosiła f/2.8 pozwolą na uzyskanie małej głębi ostrości i atrakcyjnego rozmycia podczas fotografowania w zbliżeniu.
Tak jak obiecywał producent szkło spisuje się wyśmienicie i zostało skorygowane pod pracę przy lekko domkniętej przysłonie. W przypadku pliku JPEG najwyższą rozdzielczość rzędu 68 lp/mm w centrum kadru i 54 lp/mm na brzegach (MTF 10%) otrzymamy w zakresie przysłon f/4-5.6. Przy wyższych wartościach zauważymy nieznaczny spadek jakości, ale co najważniejsze, w całym zakresie przysłon rozdzielczość utrzymuje się na podobnym poziomie. Wpływ na to ma zapewne znajdujący się na pokładzie aparatu system Lens Modulation Optimiser, który odpowiada za korekcję wad optycznych obiektywu. Jedynie przy f/16 jakość zdjęcia zauważalnie spadnie. Nieco bardziej widoczną różnicę zauważymy przy pomiarze MFT 50%.
Bardzo dobrze obiektyw spisuje się również pod względem dystorsji. W przypadku JPEG-ów ta nie występuje w ogóle. W przypadku plików RAW zauważymy bardzo niewielką dystorsję poduszkową.
Szkło winietuje bardzo nieznacznie. 30-procentową różnicę w jasności między środkiem, a brzegami kadru będziemy w stanie zauważyć gołym okiem jedynie w przypadku fotografowania na jednolitym tle.
Również pod względem aberracji obiektyw wypada wyśmienicie. Największe przebarwienia, rzędu 0,3 piksela zauważymy jedynie na brzegach kadru. W centrum raczej jej nie zauważymy. Jedynie w mocno kontrastowych sytuacjach, przy pełnym powiększeniu na krawędziach obiektów zauważymy delikatną, niebieską obwódkę.
Światło f/2.8 umożliwia uzyskanie małej głębi ostrości, a do tego optyka pozwala nam na ostrzenie już z odległości 10 cm. Dzięki temu będziemy w stanie wykonywać ciekawe zdjęcia makro, choć ze względu na szeroki kąt widzenia obiektywu ciężko będzie sprawić by małe obiekty wypełniały dużą cześć kadru. Warto tutaj nadmienić, że aparat samoczynnie przełączy się w tryb zdjęć makro.
Podsumowanie tej części:
+ system Lens Modulation Optimiser
+ wysoka rozdzielczość obiektywu
+ doskonale skorygowane wady optyczne
+ minimalna odległość ostrzenia 10 cm
- aberracje na brzegach kadru