Optyka

Panasonic Lumix FZ300 to najnowszy superzoom producenta, który swoimi możliwościami może zawstydzić nawet bardziej zaawansowane konstrukcje z tego segmentu. Aparat oferuje między innymi szeroki zakres zooma (25-600 mm), superszybki autofokus, tryb seryjny 12kl./s, w pełni manualny tryb filmowy 4K i uszczelnioną obudowę. Sprawdziliśmy jak radzi sobie w praktyce.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
6
Ergonomia:
7
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
7
Spis treści
Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu Specyfikacja Budowa ergonomia i użytkowanie Osiągi Filmowanie Optyka Jakość zdjęć Porównanie z... Podsumowanie i ocena Zdjęcia przykładowe

 

6. Optyka


Aparat wyposażono w uszczelniany obiektyw zoom Leica DC VARIO-ELMARIT 25-600 mm f/2.8 ASPH, zbudowany z 14 elementów w 11 grupach, w tym z 5 soczewek asferycznych. Dodatkowo poszczególne elementy pokryto warstwami antyrefleksyjnymi, co do minimum ograniczać ma występowanie odbić i flar. Szkło, dzięki bardzo dużemu zakresowi ogniskowych jest konstrukcją uniwersalną, a na dodatek oferuje stałą światłosiłę w całym zakresie ogniskowych. Warto nadmienić, że obiektyw umożliwia ostrzenie już od 1 cm, co spodoba się miłośnikom fotografii makro.
{GAL|21184}
Niestety rozdzielczość obiektywu wypada dość przeciętnie i oferuje maksymalne wyniki rzędu 54 lp/mm na środku i 42 lp/mm na brzegach kadru. Jak pokazują poniższe wykresy MTF10, najlepsze rezultaty, co ciekawe, uzyskamy fotografując z maksymalnie otwartą przysłoną. Powyżej przysłony f/5.6 obserwujemy już znaczny spadek na jakości, zarówno na brzegach, jak i na środku kadru.

25 mm 50 mm 100 mm 300 mm

Pewnym mankamentem obiektywu jest także to, że oferuje dość wąski zakres przysłon, co potrafi utrudniać pracę w mocnym świetle. Bardzo przydałby się wbudowany filtr ND, który oferują na przykład superzoomy Canona i Sony.

Algorytmy korekcji JPEG bardzo dobrze radzą sobie z dystorsją, która nawet przy szerokim kącie nie będzie widoczna gołym okiem. Aparat dobrze koryguje także aberracje chromatyczną, która nie przekracza 0,3 piksela, chociaż jak widzimy poniżej ma dość nierównomierną charakterystykę i może uwidaczniać się na zdjęciach.

Dystorsja:

25 mm 50 mm 100 mm 150 mm

Aberracja:

25 mm 50 mm 100 mm 150 mm


Obiektyw bardzo dobrze radzi sobie z odblaskami, chociaż fotografując pod światło raczej nie unikniemy drobnych flar i odbić światła. Niemniej jednak i tak pod tym względem szkło wypada powyżej przeciętnej.

Jasność f/2.8 sprawia, że za pomocą obiektywu będziemy w stanie uzyskać ładne, plastyczne rozmycie podczas wykonywania zbliżeń na obiekty znajdujące się w niedalekiej odległości od aparatu. Niestety z racji niewielkiej matrycy, mimo bardzo długich ogniskowych nie uda nam się „odseparować” od tła obiektów znajdujących się dalej niż kilka metrów.


Podsumowanie tej części:
+ uniwersalny zakres ogniskowych
+ dobrze skorygowana aberracja i dystorsja
+ powłoki antyrefleksyjne

- rozdzielczość obiektywu
- wąski zakres przysłon
- brak wbudowanego filtra ND


Spis treści
Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu Specyfikacja Budowa ergonomia i użytkowanie Osiągi Filmowanie Optyka Jakość zdjęć Porównanie z... Podsumowanie i ocena Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: superzoom
logo logo
Magazyny
Zamów