Sigma DP2 Merill - test

Sigma DP2 Merill to kolejna odsłona kompaktu w wykonaniu japońskiego producenta. Została wyposażona w matrycę APS-C o rozdzielczości 15-megapikseli w technologii Foveon. W połączeniu z obiektywem o ogniskowej 30mm i świetle f/2,8 ma dać rewelacyjne rezultaty zdjęciowe. O tym, czy tak będzie rzeczywiście, przekonamy się w naszym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

19 Październik 2012
Artykuł na: 29-37 minut

6. Jakość zdjęć

Szum

W kwestii szumu Sigma DP2M nie prezentuje się najlepiej. Teoretycznie możemy dość swobodnie fotografować do czułości ISO 400. Niestety nawet na najniższych wartościach ISO w cieniach pojawiają się brzydkie przebarwienia, charakterystyczne dla matryc w technologii Foveon. Ostatnią wartością ISO, o której możemy powiedzieć, że jest użyteczna jest ISO 800. Dalsze czułości są silnie zaszumione i zabarwione, co uniemożliwia traktowanie ich jako użyteczne.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Reprodukcja szczegółów

Reprodukcja szczegółów to bardzo mocna strona kompaktowego Merilla. Zestaw, który DP2M tworzy razem z obiektywem Sigma 30mm f/2,8 daje świetne rezultaty do czułości ISO 400. Skok o jedną działkę czułości powoduje wyraźny spadek szczegółowości obrazu, co jest związane ze wzrostem szumów. Mimo to przyzwoita reprodukcja szczegółów utrzymuje się do czułości ISO 3200. Niestety z powodu silnych przebarwień nie możemy traktować tej wartości jako użytecznej.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Reprodukcja kolorów

Automatyczny balans bieli radzi sobie bardzo dobrze w przypadku większości warunków oświetleniowych. Na niskich wartościach ISO nie mamy praktycznie żadnych zastrzeżeń jeśli chodzi o reprodukcję kolorów w Sigmie DP2M. Aparat nie radzi sobie ze światłem żarowym, w tego typu warunkach obserwujemy silną dominantę żółto-pomarańczową nieprzyjemną w odbiorze dla ludzkiego oka. W tego typu przypadku warto się upewnić, że robimy zdjęcia w RAW-ach, dzięki czemu będziemy mogli nanieść korektę. Co ciekawe w przypadku światła mieszanego, aparat poprawnie interpretuje scenę dając dobre rezultaty.

Specyfika obróbki

Na jednym z forów użytkowników aparatów Sigmy, znaleźliśmy poradę dotyczącą fotograowania. W przeciwieństwie do tradycyjnych aparatów cyfrowych, w których nie powinniśmy dopuszczać do prześwietleń, w aparatach z matrycą Foveon powinniśmy naświetlić na cienie. Dzięki temu unikniemy brzydkich przebarwień, które pojawiają się w ciemnych partiach obrazu. Co z wypalonymi światłami? Oczywiście obrabiamy RAW-a w programie Sigma Photo Pro, która pozwala bardzo dużo uratować w jasnych partaich obrazu. Poniżej prezentujemy efekty oraz udostępniamy oryginalny plik.

Podsumowanie

Sigma DP2M to aparat, który daje dobre rezultaty zdjęciowe do czułości ISO 400. Reprodukcja szczegółów stoi na dobrym poziomie do ISO 3200, ale nie jesteśmy w stanie jej wykorzystać z racji szumów i silnych przebarwień pojawiających się w obrazie. Niestety w dzisiejszych czasach są to bardzo przeciętne wyniki. Kompakt japońskiego producenta wypada pod tym względem najsłabiej wśród swojej konkurencji. Reprodukcja kolorów stoi na dobrym poziomie dopóki nie przekraczamy czułości ISO 400. Jedyne zastrzeżenia jakie możemy mieć w tym przypadku, to problemy balansu bieli w świetle żarowym.

+ reprodukcja szczegółów

+ reprodukcja kolorów

- szumy powyżej ISO 400

- silne przebarwienia degradujące obraz

- balans bieli w świetle żarowym

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Druga generacja vlogerskiego korpusu APS-C ma być wreszcie idealnym rozwiązaniem dla początkujących, ale ambitnych twórców internetowej rozrywki. Sony ZV-E10 II to jednak także prawie...
13
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowa warstwowa matryca 45 Mp, wideo 8K 60p, dodatkowy procesor, który „patrzy na scenę” i oczywiście jeszcze więcej AI, które wspiera AF i wprowadza funkcje znane dotychczas tylko z zewnętrznych...
53
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pierwszy od ponad 20 lat zaawansowany analogowy kompakt otwiera nowy rozdział rynku fotografii analogowej. Czy jednak ma do zaoferowania coś więcej niż konstrukcje dostępne powszechnie...
54
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)