Sigma Aizu Prime - nowa linia superjasnych obiektywów kinematograficznych. Zaprojektowana od podstaw pod kamery wielkoformatowe

Autor: Maciej Luśtyk

4 Czerwiec 2025
Artykuł na: 4-5 minut

Aizu Prime to nie pierwsze obiektywy filmowe producenta, ale pierwsze zaprojektowane w całości pod kątem wielkoformatowych kamer typu Arri Alexa LF. Jako jedyne osiągają też transmisję T1.3 dla każdej ogniskowej.

Sigma nie zwalnia tempa i po kolejnych sukcesach w segmencie fotograficznych chce w końcu zawalczyć o względy profesjonalnych filmowców, pracujących przy wysokobudżetowych produkcjach. W ofercie producenta mieliśmy już co prawda obiektywy filmowego Sigma Cine, ale były to konstrukcje budżetowe, bazujące na optyce fotograficznej. Sigma Aizu Prime to z kolei optyka i konstrukcja opracowana od postaw pod kątem najbardziej zaawansowanych, wielkoformatowych kamer kinowych. Producent twierdzi nawet, że nowe szkła to „nowy punkt odniesienia dla filmowców”.

Mocne wejście do segmentu profesjonalnych obiektywów filmowych

Docelowo seria Aizu Prime obejmować będzie 12 stałoogniskowych obiektywów: 18 mm, 21 mm, 25 mm, 27 mm, 32 mm, 35 mm, 40 mm, 50 mm, 65 mm, 75 mm, 100 mm i 125 mm. Pokrycie jest tak gęste, że każdy znajdzie tu ogniskową idealną do swoich potrzeb. Co więcej, to obecnie jedyna na rynku seria szkieł kinematograficznych, która oferuje transmisję T1.3 dla każdej ogniskowej, zachowując jednocześnie praktycznie identyczne wymiary (95 x 125-128 mm) i wagę (1,6-1,7 kg) dla każdego modelu.

Jeżeli chodzi o samą optykę, producent nie zdradza szczegółów konstrukcji, ale informuje, że zapewnia ona „wysoką elegancję i głębię obrazu, a wszelkie aberracje i oddychanie ostrości są starannie minimalizowane, aby zapewnić spójność wizualną nawet w dynamicznych scenach. Spójność balansu kolorów, kontrastu i odblasków gwarantuje płynną integrację scen, wnosząc wysoki poziom harmonii do pełnej narracji wizualnej w całym asortymencie od 18 mm do 125 mm.” Brzmi jak Chat GPT, ale wiemy o co chodzi - mamy otrzymać wzorową i spójną optykę, niezależnie od tego, po jaki obiektyw sięgniemy.

Obiektywy oferują ponadto krótkie minimalne odległości ostrzenia do efektownych zbliżeń i oferują duże koło obrazowe (46,3 mm) zapewniając pełne pokrycie nie tylko dla formatów pełnoklatkowych i Super 35, ale także dla najnowszych kamer wielkoformatowych, takich jak ARRI ALEXA LF ​​Open Gate i VistaVision. Szkła obsługują ponadto system metadanych ZEISS eXtended Data i w pełni filmową ergonomią z zębatkami systemów follow focus, wyraźnymi oznaczeniami i adapterem z gwintami 3/8” i 1/4” do wygodnego rogowania.

Mimo imponujących możliwości, obiektywy Sigma Aizu Primę pozostają względnie kompaktowe i lekkie, oferując wygodę pracy od Steadicamu po gimbale. „ Obiektywy Aizu Prime oferują precyzyjną kontrolę, wyjątkową trwałość i łatwość konserwacji. Pomimo kompaktowej obudowy zapewniają niezachwianą niezawodność w wymagających warunkach filmowania. Każdy szczegół mechaniczny - od szerokiego kąta obrotu ostrości po pierścień przysłony o równym skoku - ucieleśnia wiedzę inżynierską kultywowaną w serii Sigma High Speed ​​Prime” - zapewnia producent.

Cena i dostępność

Początkowa premiera obejmuje 8 obiektywów o ogniskowych od 25 mm do 75 mm, pokrywających podstawowe potrzeby produkcji filmowej. W późniejszym czasie, wprowadzone zostaną obiektywy szerokokątne 18 mm i 21 mm oraz teleobiektywy 100 m i 125 mm.

Pierwsze obiektywy trafią do sprzedaży w sierpniu 2025 roku. Cena każdego modelu wynosić będzie 34 990 zł.

Więcej informacji o obiektywach znajdziecie na stronie sigma-foto.pl oraz sigma-global.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Mandler 35 mm f/2 - chińska replika Summicrona za 1500 zł. Będzie tego więcej
Mandler 35 mm f/2 - chińska replika Summicrona za 1500 zł. Będzie tego więcej
Chińczycy coraz mocniej eksplorują temat wiernych kopii obiektywów sprzed lat. Mandler to nowa marka, która dostarczać ma kilka tego typu konstrukcji rocznie. Pierwszy model w ofercie...
11
Viltrox AF 28 mm f/4.5 Z - ultrakompaktowy naleśnik debiutuje w wersji Nikon Z
Viltrox AF 28 mm f/4.5 Z - ultrakompaktowy naleśnik debiutuje w wersji Nikon Z
Miniaturowy obiektyw pancake Viltrox AF 28 mm f/4.5 od teraz dostępny jest także w wersji z mocowaniem Z. Szkło ma tylko 1,6 cm grubości i waży 80 gramów.
7
7Artisans AF 24 mm f/1.8 - jasny, niedrogi szeroki kąt do astrofotografii i nie tylko
7Artisans AF 24 mm f/1.8 - jasny, niedrogi szeroki kąt do astrofotografii i nie tylko
7Artisans prezentuje kolejny wyposażony w system AF obiektyw stałoogniskowy. Tym razem to model 24 mm f/1.8, która spodobać ma się fanom astrofotografii, krajobrazu, wnętrz i wszystkim...
7
Powiązane artykuły