6. Fotografowanie
Szybkość działania
Tak jak każda będąca na rynku lustrzanka, EOS 600D jest gotowy do użycia momentalnie po włączeniu. Reakcja na wciśnięcie spustu migawki jest także natychmiastowa - jeśli ostrość ustawimy wcześniej, aparat wyzwoli migawkę bez zauważalnego opóźnienia.
Obsługa menu i trybu odtwarzania również nie budzi żadnych zastrzeżeń. Poruszanie się po menu czy przeglądanie zdjęć odbywa się w czasie rzeczywistym. Jedynie podczas powiększania zdjęć widzimy, że aparat w pierwszym etapie wykorzystuje miniaturki, a dopiero po chwili "ładuję" duże zdjęcia. Aparat nie ma za to problemów z płynnym przewijaniem powiększeń.
Zdjęcia seryjne
Zdjęcia seryjne są słabą stroną 600D i to ten parametr odróżnia go od wyżej plasowanego EOS-a 60D. 3,7 kl/s jest wynikiem znacznie gorszym niż w przypadku małych Sony Alpha SLT-A33/SLT-A55 czy Pentaksa K-r. W praktyce aparat nie ma problemu, by uzyskać deklarowaną szybkość. Dla zdjęć JPEG Fine w buforze zmieścimy 40 zdjęć, natomiast dla RAW-ów 6 zdjęć, potem aparat zwalnia do około 1 kl/s.
Pomiar ostrości
W wizjerze zaznaczone jest 9 pół AF, z czego pole centralne reaguje zarówno na pionowe jak i poziome krawędzie (pole krzyżowe). Układ jest przeniesiony bezpośrednio z EOS-a 550D, toteż nie możemy spodziewać się znaczącej zmiany w szybkości i skuteczności jego działania. Nie znaczy to oczywiście, że AF jest słabym punktem aparatu. Wręcz przeciwnie - nawet w połączeniu z kitem EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 ostrość ustawiana jest błyskawicznie.
Canon 600D pozwala na wybór jednego z trzech trybów pracy autofokusa:
- ONE SHOT - po ustawieniu ostrości autofokus jest blokowany i można dowolnie zmieniać kadr
- AI SERVO - tryb śledzenia, do obiektów w ruchu
- AI FOCUS - tryb automatyczny, który rozpoznaje ruch przedmiotu w kadrze i wtedy przełącza pracę z ONE SHOT na AI SERVO.
Pomiar światła
Identycznie jak w przypadku poprzedników, zmianę sposobu pomiaru ekspozycji dokonujemy w menu aparatu lub za pomocą szybkiego menu ekranowego. Podczas wyboru trybu pomiaru światła trzeba uważać na ich oznaczenia. Pomylić się może pomiar centralnie ważony - oznaczony pustym prostokącikiem z pomiarem wielosegmentowym. Właściwie jedynym trybem co do, którego nie można mieć wątpliwości jest pomiar punktowy. Na szczęście wszystkie tryby są dobrze opisane.
Tryby ekspozycji
W nowym Canonie znajdziemy zarówno manualne (M) jak i półautomatyczne (Av - preselekcja przysłony, Tv - preselekcja czasu, P - program z fleksją). Z myślą o początkujących użytkownikach został przygotowany tryb automatyczny (zielony) i tematyczne:
- Błysk wyłączony
- Portret
- Krajobraz
- Makro
- Sport
- Nocne portrety
Poza tym na tarczy trybów znalazły się jeszcze trzy ciekawe ustawienia: tryb A-DEP, CA Creative Auto oraz tryb filmowania. Tryb A-DEP wykorzystując wszystkie punkty AF automatycznie ustawia parametry ekspozycji tak, aby wszystkie obiekty, które są w zakresie punków AF zarówno w pierwszym planie jak i drugim znajdowały się w głębi ostrości.
Po przekręceniu tarczy trybów na pozycję CA na ekranie pojawi się zakładka twórczego auto. Po wciśnięciu przycisku Q mamy dostęp do jej kolejnych pozycji, które są przejrzyście opisane i pozwalają na dostosowanie działania trybu auto do naszych oczekiwań.
Balans bieli
Do ustawień balansu bieli możemy dostać się w łatwy sposób - przez wciśnięcie górnego przycisku nawigatora. Ustawienia niemal wyczerpują potrzeby nawet zaawansowanych użytkowników - wśród dostępnych opcji brakuje jedynie WB ustawianego według Kelvinów. Możemy ustawić balans bieli na jedną z sześciu zdefiniowanych pozycji lub skorzystać z manualnego pomiaru czy trybu auto AWB (ang. auto white balance).
Podczas przeprowadzania testu nie spotkaliśmy się z rażącymi wpadkami działania balansu bieli. Wiadomo, że działa on najskuteczniej w świetle dziennym oraz studyjnym naśladującym temperaturę barwową światła słonecznego. W przypadku źródeł o bardzo niskiej temperaturze barwowej, jak np. lampy sodowe, warto zapisać zdjęcie w surowym formacie RAW.
Filmowanie
Canon 600D radzi sobie z filmami Full HD z szybkością 30, 25 lub 24 kl/s. Możemy również skorzystać z mniejszych rozdzielczości: HD 720p (60 kl/s) oraz VGA 640x480. Video kompresowane jest kodekiem H.264 i zapisywane w formacie .mov. Lustrzanka rejestruje dźwięk przy pomocy wbudowanego monofonicznego mikrofonu lub mikrofonu zewnętrznego podłączanego do złącza MIC. Jakość filmów prezentuje wysoki poziom. Obraz jest klarowny i szczegółowy, a dźwięk pozbawiony jakiegokolwiek szumu. Nowością w stosunku do poprzednika jest zoom cyfrowy 3-10x, którym możemy operować podczas filmowania. Działa on bardzo skutecznie, nie powodując utraty jakości obrazu - obraz rejestrowany jest po prostu z mniejszej (ale nadal zawierającej min. 2 MP) powierzchni matrycy. Autofokus opiera się na detekcji kontrastu i niestety pracuje dosyć wolno i niezbyt skutecznie.
Podsumowanie działu
W tym rozdziale Canona 600D chwalimy za szybkie działanie, bogatą liczbę trybów ekspozycji oraz skuteczność autofokusa w trybie detekcji kontrastu. Mocną stroną jest również filmowanie Full HD, chociaż ostrość mogłaby być ustawiana nieco szybciej. Zdecydowanie pozostawia do życzenia tryb seryjny - 3,7 kl/s nie wystarczy by dokładnie zarejestrować dynamiczną scenę.
+ szybkość działania
+ skuteczny AF w trybie detekcji fazy
+ filmowanie Full HD
+ duża liczba trybów ekspozycji
- wolny tryb seryjny