Partner:

Temat miesiąca

Fotografia dronowa

Przed nami duże zmiany w prawie dronowym. Omawiamy projekty rozporządzeń

Autor: Redakcja Fotopolis

24 Sierpień 2018
Artykuł na: 9-16 minut

Nieważne czy wykorzystujesz drona zawodowo czy amatorsko. Już wkrótce, po raz kolejny, zmienią się przepisy i regulacje, które będą dotyczyć większości lotów. Krótko omawiamy dwa projekty przygotowanych rozporządzeń, wskazując 5 spodziewanych i najważniejszych naszym zdaniem kwestii dla fotografa i filmowca.

Choć prace nad nowym regulacjami dotyczącymi dronów jeszcze trwają, to jednak wkrótce należy się spodziewać ich ukończenia i wejścia w życie. Póki co, powszechnie znane są tylko ich projekty, które oczywiście mogą się jeszcze zmienić. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę etap prac, nie będą to zmiany daleko idące. Dzięki temu już teraz można określić kierunek zmian na rynku dronowym i najważniejsze założenia prawne.

Prawo dronowe w Polsce na tle innych europejskich oceniane jest jako dość liberalnie. Mało w którym kraju unijnym można tak łatwo uzyskać uprawnienia, które dają tak wiele swobody w lataniu. Obecnie, posiadaczom świadectw kwalifikacji (potocznie: licencja na drona) dość łatwo jest wykonywać loty VLOS (w zasięgu wzroku) w całej Polsce.

Przykładowo na mocy rozporządzenia z września 2016 roku znikł obowiązek zgłaszania lotów w miastach powyżej 25 tys. mieszkańców. Można też dość swobodnie latać w odległości większej niż 6 km od lotnisk. Liberalizacja jednak idzie dalej, czego dowodem jest projekt rozporządzenia o wykonywania lotów BVLOS (poza zasięgem wzroku), który można pobrać tutaj, a także nowe unijne rozporządzenia. Spośród wszystkich planowanych zmian najważniejsze – szczególnie dla fotografów – są naszym zdaniem następujące:

1. Licencja na drona dla osób poniżej 18 roku życia, bez badań lekarskich i egzaminu państwowego (na drony do 5kg)

Dotychczas, aby legalnie wykonywać zdjęcia z powietrza w celach komercyjnych, należało przejść kilkudniowy kurs w ośrodku szkoleniowym, a potem podejść do egzaminu państwowego.

Aby wziąć udział w takim kursie i podejść do egzaminu należy na ten moment spełnić dwa podstawowe warunki. Mieć ukończone 18 lat i posiadać ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie, wydawane przez jednego z kilkunastu lekarzy orzeczników w całej Polsce. Według ostatniego projektu rozporządzenia już wkrótce zarówno jeden jak i drugi obowiązek zostanie zniesiony. Dodatkowo egzaminy na drony o wadze do 5 kg będą organizowane przez ośrodek szkoleniowy, a nie egzaminatora z ramienia ULC.

Jakie konsekwencje niosą te zmiany? Spowoduje to, że kursy UAVO na świadectwo kwalifikacji (czyli „licencję”) będą bardziej dostępne, szczególnie dla młodszych fotografów, a dodatkowo tańsze. Przykładowo na ten moment szkolenie na drona o wadze do 5 kg w największym i najbardziej renomowanym ośrodku szkoleniowym w Polsce – DJI Academy (www.flyandfilm.pl) – ze wszystkimi opłatami, kosztuje w sumie około 2200 zł. Po planowanych zmianach, rezygnacji z badań i kosztów egzaminu państwowego, koszt kursu UAVO VLOS na drona o masie do 5 kg spadnie o blisko 500 zł. Przy wykonywaniu lotów komercyjnych przez osobę nieletnią trzeba jednak będzie pamiętać, że ów lot będzie musiał odbywać się pod nadzorem osoby pełnoletniej.

2. Loty VLOS z uprawnieniami jeszcze łatwiejsze

Planowane są również zmiany w samych lotach VLOS. Po pierwsze, operator będzie mógł wykonywać lot w zasięgu wzroku z możliwością wspierania się podglądem na ekranie telefonu i tabletu. To legalizacja bardzo popularnego procederu, który funkcjonujące wśród droniarzy – szczególnie tych fotografujących i filmujących z powietrza. Wiele również wskazuje na to, że każdy operator drona, będzie mógł wesprzeć się pomocą więcej niż jednego obserwatora, pomagające kontrolować pozycję drona.

Posiadaczom „licencji”, łatwiej będzie też o loty w mieście nad budynkami. Z przepisów zniknie zapis o tym, że należy zachowywać odpowiednią odległość od budynków. Ograniczona zostanie również lista obiektów nad którymi bezwzględnie nie wolno wykonywać lotów. Choć na liście obiektów pozostaną m.in. zakłady specjalne, porty morskie, lotnicze, czy zakłady wojskowe, to znikną z niej np. linie energetyczne, nad którymi będzie można latać z zachowaniem szczególnej ostrożności. Swoją drogą, warto na bieżąco zawsze śledzić listę obiektów nad którymi nie można latać, gdyż jest ona bardzo często pomijana i zapominana przez droniarzy, co może wiązać się z fatalnymi konsekwencjami.

3. Loty BVLOS – dla niektórych w końcu łatwiejsze, ale nie dla fotografów!

Przy spełnieniu odpowiednich wymagań sprzętowych i proceduralnych dużo łatwiej będzie można wykonywać loty BVLOS. Obecnie dronami do 25 kg można wykonywać je tylko w określonej i wydzielonej strefie lotniczej. Problem jest jednak w tym, że zwykle trudno jest zaplanować lot na tyle wcześniej – zwykle kilkadziesiąt dni - by udało się wydzielić tę strefę i przejść wszystkie niezbędne procedury.

Dla niektórych rodzajów lotów BVLOS ten obowiązek zniknie i zostanie zastąpiony koniecznością przygotowania do lotu minimum 7 dni wcześniej. Mówimy tu o lotach operacyjnych wykonywanych przez podmiot posiadający zgodę ULC i w ramach lub na potrzeby działań: a) lotnictwa państwowego, b) Służby Celno-Skarbowej, c) związanych z zapobieganiem lub zwalczaniem klęsk żywiołowych lub katastrof, d) służby zdrowia, e) poszukiwawczych lub ratowniczych, f) ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, g) rozpoznawania zagrożeń z zakresu bezpieczeństwa i ochrony środowiska; lub specjalistycznych, także ściśle określonych w prawie.

Jak widać, wśród wymienionych pozycji, próżno jest szukać fotografii jako takiej, ale przy zleceniach dokumentacyjnych np. linii energetycznych, będzie już dużo łatwiej wykonać lot poza zasięgiem wzroku. Operacje takie będzie można prowadzić do wysokości 120 metrów AGL i przy wykorzystaniu wcześniej zarejestrowanego i oznaczonego drona, spełniającego odpowiednie wymagania techniczne zapisane w rozporządzeniu (np. odpowiednia liczba silników, konstrukcja, oświetlenie, posiadanie spadochronu itp.).

4. Polskie Świadectwo Kwalifikacji wkrótce ważne w całej Europie!

Tutaj szykuje się prawdziwy hit. Dotychczas przechodząc kurs i zdając egzamin państwowy, zdobywało się świadectwo kwalifikacji (licencję), które było honorowane tylko w Polsce. Jak podaję Urząd Lotnictwa Cywilnego jeszcze we wrześniu 2018 ma wejść rozporządzenie unijne w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008. Jest to przełomowy akt dla rynku bezzałogowych statków powietrznych, ponieważ po raz pierwszy będzie on ponadnarodowy!

Jak czytamy na stronie ULC, „wprowadzenie nowego rozporządzenia bazowego ma na celu między innymi ujednolicenie przepisów w zakresie wykorzystywania dronów we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Dzięki nowym, wspólnym przepisom operatorzy bezzałogowych statków powietrznych będą mogli np. wykonywać operacje lotnicze poza krajem, w którym zdobyli uprawnienia na operatora drona. To znacznie ułatwi funkcjonowanie w tej branży”.

Choć opisywane rozporządzenie ma charakter ramowy i nie zawiera konkretnych zapisów, które będą w przyszłości unormowane przez dodatkowe akty prawne, to jednak już teraz warto przygotowywać się na zmiany w prawie i zrobić odpowiednie uprawnienia, których wartość już wkrótce mocno wzrośnie

5. Obowiązek rejestracji operatorów posługujących się dronami powyżej 250 gram

Wkrótce unijne przepisy wprowadzą również obowiązek rejestracji dla wszystkich pilotów dronów posługujących się dronami powyżej 250 gram. Cytując za ULC: „Obowiązek rejestracji operatorów dronów będzie dotyczył pilotów wykonujących loty bezzałogowymi statkami powietrznych o masie większej niż 250 g. Każdemu operatorowi nadany zostanie unikalny numer rejestracyjny składający się z 2 liter oznaczających państwo rejestracji oraz 8 cyfr. Procedura ta będzie prowadzona poprzez elektroniczny system rejestracji a informacje z systemu rejestracji będą dostępne dla innych nadzorów lotniczych oraz służb takich jak np. policja. Rejestr będzie zawierał  podstawowe informacje, takie jak: imię i nazwisko operatora, adres zamieszkania/siedziby firmy, adres e-mail lub numer telefonu oraz deklarację, że wszyscy piloci mają odpowiedni poziom umiejętności”. Zmiana ta z pewnością pozwoli uregulować rynek operatorów dronów, zwiększając jego profesjonalizm i bezpieczeństwo.

To naszym zdaniem najważniejsze planowane zmiany. Zachęcamy do zapoznania się z wszystkimi nowościami i projektami rozporządzeń osobiście. Zapraszamy również na darmowe szkolenie podstawowe w DJI Academy (www.flyandfilm.pl).

Zapisów trzeba dokonać do 30 sierpnia. Zniżka 100% zostanie naliczona po wpisaniu kodu rabatowego: FOTOPOLIS.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)