Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Bogdan Konopka "Beijing Opera - work in progress" - recenzja

0

Autor: Łukasz Kacperczyk

29 Lipiec 2006
Artykuł na: 6-9 minut
Wystawie Bogdana Konopki "Beijing Opera - work in progress" towarzyszy bardzo ładnie wydany katalog. Jednak wspólne dzieło Galerii Bielskiej BWA i Wydawnictwa Kropka to nie tylko pamiątka z ekspozycji, ale pełnoprawna autonomiczna publikacja.

Wydawnictwo Kropka to wydawca kwartalnika "Fotografia" i wielu znakomitych albumów fotograficznych (takich autorów jak Eva Rubinstein czy Ireneusz Zjeżdżałka). Właśnie tego wrzesińskiego wydawcę wybrała Galeria Bielska BWA do pomocy przy pracy nad katalogiem wystawy "Beijing Opera - work in progress" Bogdana Konopki. Opłaciło się.

okładka albumu Bogdana Konopki "Beijing Opera - work in progress"

Książka została pięknie wydana - matowa okładka zamyka niewielki tomik w niemal kwadratowej formie, biel obramowania kontrastuje z szarościami fotografii, a proste liternictwo idealnie pasuje do tematu. Edytorsko nie można tej publikacji nic zarzucić - ale co poza tym?

"Poza tym" jest równie znakomicie. Prezentację podzielono na cztery rozdziały odpowiadające czterem wizytom autora na placu budowy Opery w Pekinie (oficjalna nazwa: Pekiński Teatr Narodowy). Takie podejście podkreśla jeden z podstawowych walorów pracy Konopki i jedną z pierwszych ról fotografii jako medium świetnie nadającego się do dokumentacji. Nie jest to jednak oczywiście czysta, sucha dokumentacja poszczególnych etapów budowy, choćby ze względu na fakt że (jak czytamy we wstępie) nawet projektant gmachu opery w niektórych przypadkach nie potrafił odgadnąć, jaką część powstającego budynku przedstawiają niektóre zdjęcia.

Zreprodukowane w skali 1:1 w stosunku do stykowych oryginałów prace zbliżają nas do fotografii Konopki najbardziej, jak się da bez obcowania z samymi odbitkami, dodając do tego niewątpliwą zaletę książkowej formy, która wygrywa jeśli chodzi o umiejętnie poprowadzoną narrację. Na naszych oczach zmienia się spojrzenie fotografa na uwieczniany obiekt. Imponujący pekiński gigant ewoluuje, a wraz z nim zdjęcia Konopki. Początkowa fascynacja abstrakcyjną grą świateł przebijających się przez ażurową konstrukcję (choć to abstrakcja niepełna - wszak znamy doskonale temat projektu) ustępuje doprowadzonemu do perfekcji ulubionemu przez autora konstruowaniu obrazu z szarych plam tonalnych.

Obserwacja procesu dostosowywania się fotografa do zmieniających się warunków sprawia równie dużą satysfakcję, co "zwykłe" oglądanie poszczególnych fotografii, które oczywiście są znakomite - zwłaszcza jako całość. Wspomnianą na początku wartość dokumentalną zauważa i docenia sam Konopka, kiedy uświadamia sobie, że oczy gości przyszłego Pekińskiego Teatru Narodowego nie zobaczą tego, co on sfotografował - ażurowy szkielet kopuły straci swoją przezroczystość, a plac budowy zostanie uprzątnięty. Bardzo dobrze, że autor przełamał swoją niechęć do architektury współczesnej, którą do niedawna uznawał za mało fotogeniczną i zdecydował się na te cztery wizyty w Pekinie. Gdyby nie jego otwartość nie powstałaby opisywana książka, a szkoda by było, bo "Beijing Opera - work in progress" to ciekawy projekt, mający poza artystyczną wartość również czysto poznawczą.

Album ma miękką okładkę, wymiary 230x210 mm i objętość 76 stron. Kosztuje zaledwie 20 zł i można go kupić w Galerii Bielskiej BWA i niektórych księgarniach fotograficznych i galeriach. Polecamy

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Joel Meyerowitz „Provincetown” - ludzie tego miasta [RECENZJA]
Joel Meyerowitz „Provincetown” - ludzie tego miasta [RECENZJA]
Co się stanie gdy jeden z najsłynniejszych fotografów ulicznych zamieni niewielką Leikę na wielkoformatowy aparat 8x10 cali? Odpowiedzi szukamy w nowej książce Joela...
16
1
„Dostałem obiektyw, o którym marzyłem” - Sony FE 35 mm f/1.4 GM w rękach Maćka  Suwałowskiego
„Dostałem obiektyw, o którym marzyłem” - Sony FE 35 mm f/1.4 GM w rękach Maćka Suwałowskiego
Jak w zawodowej pracy sprawdza się najnowszy obiektyw Sony z topowej linii G Master? Pytamy o to Maćka Suwałowskiego - fotografa ślubnego, który miał okazję pracować z nim jeszcze przed oficjalną...
35
2
Przetestuj monitor BenQ SW270C - opinia Andrzeja Opyrchała
Przetestuj monitor BenQ SW270C - opinia Andrzeja Opyrchała
Kolejna opinia użytkownika na temat monitora BenQ SW270C, którą publikujemy w ramach naszego konkursu. Zobaczcie, co na jego temat ma do powiedzenia fotograf Andrzej Opyrchał.
29
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)