Bogdan Konopka "Beijing Opera - work in progress"

W Galerii Bielskiej BWA 23 czerwca 2006 roku odbędzie się światowa premiera wystawy fotografii Bogdana Konopki "Beijing Opera - work in progress". Artysta na kilkudziesięciu zdjęciach wykonanych kamerą wielkoformatową utrwalił powstawanie gigantycznej konstrukcji nowoczesnego gmachu opery w Pekinie (Beijing), noszącej oficjalną nazwę Pekiński Teatr Narodowy. Chińczycy żartobliwie nazywają projekt "jajkiem sadzonym".
Poniżej publikujemy tekst towarzyszący wystawie Bogdana Konopki dostarczony przez organizatorów:

W 2003 roku na placu budowy stały już trzy budynki w stanie surowym - środkowy okrągły, a dwa boczne w kształcie "pierogów". To wszystko miało zostać przykryte żelazną kopułą, a całość w przyszłości ma otaczać woda. Podczas kolejnych wizyt w Pekinie Bogdan Konopka zafascynowany budowlą obserwował jak powstają łuki kopuły, a następnie całe sklepienie. Najbardziej intrygujące dla artysty okazało się stalowo-przezroczyste wnętrze konstrukcji. "Dopiero w tym momencie mogłem ocenić gigantyczne rozmiary tego projektu oraz szybkość, z jaką postępowała budowa. Przezroczysta tkanka kopuły nasuwała skojarzenia z wieżą Eiffla i tworzyła absolutnie fantastyczne formy graficzne" - wspomina Bogdan Konopka.

copyright Bogdan Konopka, z cyklu "Beijing Opera - work in progress", Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 23.06-08.08.2006

W przyszłości wnętrze kopuły zostanie wyłożone drewniana mozaiką i wizualne efekty znikną. Artysta zarejestrował zatem unikalny stan materii, coś, co stanowi w fotografii wartość samą w sobie. A przy tym owa rejestracja równa się artyzmowi - z wewnętrznego mroku gmachu rozświetlanego błyskiem żelaznych prętów czy też poświatą nieprzykrytego jeszcze fragmentu kopuły, Konopka wydobył kształty przepełnione siłą i tajemniczością.

Paul Andreu, francuski architekt, twórca projektu opery w Pekinie tak określił fotografie Konopki: "Bogdan Konopka nie fotografuje architektury, lecz przestrzeń, która w jego spojrzeniu staje się równie tajemnicza jak ciało. On nie fotografuje architektury, on wyzwala z niej życie i doniosłość".
Fotografie pekińskiej opery są nowatorskim obrazem architektury współczesnej, ukazują jej graficzny aspekt - takich realizacji jeszcze w fotografii nie było. Jest to także nowy etap w twórczości Bogdana Konopki. Wystawa nosi tytuł "Beijing Opera - work in progress" - opera nie jest bowiem jeszcze ukończona.

Proces wznoszenia pekińskiej opery uwieczniali na kliszy niezliczeni fotograficy, ale tylko Bogdan Konopka stworzył zdjęcia tak zaskakujące ujęciem i tak sugestywne w swej formie, że nawet twórca projektu opery, właśnie Francuz Paul Andreu, w przypadku kilku zdjęć nie potrafił odgadnąć miejsca, z którego zostały wykonane.


copyright Bogdan Konopka, z cyklu "Beijing Opera - work in progress", Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 23.06-08.08.2006

Bogdan Konopka Chiny odwiedził po raz pierwszy cztery lata temu - został zaproszony na Festiwal Fotografii w Ping Yao, będącego zabytkowym miastem wpisanym na listę UNESCO Światowego Dziedzictwa Kultury. Wkrótce odwiedził Pekin (Beijing) i zobaczył... największy plac budowy na świecie, ale dopiero w Szanghaju zrozumiał co to są nowoczesne, współczesne Chiny. Artysta zaprzyjaźnił się z fotografem i profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Szanghaju Luo Jong Jin, poznawał środowiska artystyczne, a jako stypendysta Ambasady Francji podróżował po chińskiej prowincji. Z czterech podróży do Chin powstał materiał, który jesienią br. ukaże się w Paryżu w postaci książki (wydawnictwo MARVAL). Część z tych zdjęć trafiła na wystawę w Galerii Luksfera w Warszawie w maju br. (wystawa pt. "Chińskie mury"). Chińska przygoda Bogdana Konopki trwa nadal. Razem z Luo, który przyjeżdża na stypendium do Francji, przygotowuje wystawę, która będzie zaprezentowana w 2007 roku na Festiwalu Fotografii w Pekinie oraz na Biennale w Guanghzou (Kanton).

Bogdan Konopka urodził się w 1953 roku w Dynowie. Ukończył Technikum Kinematografii (specjalność fotochemia) we Wrocławiu. Fotograf i krytyk, członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Twórczością fotograficzną zajmuje się od połowy lat 70. Specjalizuje się w unikatowej fotografii czarno-białej; od lat 90. używa kamer wielkoformatowych wykonując odbitki w technice stykowej. Od 1988 roku mieszka w Paryżu.


Uroczyste otwarcie wystawy Bogdana Konopki Beijing Opera - work in progress nastąpi 23 czerwca 2006 roku o godzinie 19 w Galerii Bielskiej BWA (ul. 3 Maja 11, sala dolna) w Bielsko-Białej. Fotografie prezentowane będą do 8 sierpnia 2006.


Patronat medialny: "Pozytyw", "Biuletyn Fotograficzny", Fotopolis.pl - Internetowy Magazyn o Fotografii, Artinfo.pl - Portal Rynku Sztuki, "Architektura & Biznes", TVP 3 Katowice.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8