Paris en gris

W Muzeum Historii Fotografii w Krakowie rozpoczęła się wystawa "Paris en gris". Jak twierdzi Adam Zagajewski, Bogdan Konopka sfotografował Paryż, a nie mit Paryża.
Wystawa Paris en gris to cykl małych, stykowych fotografii Paryża powstałych w latach 1994-1995. Szary Paryż nie jest jednak kolejnym cyklem "romantycznych", czarno-białych pocztówek. Nie jest to też Paryż, który można zobaczyć zwiedzając jego najbardziej atrakcyjne turystycznie miejsca.
Paryż w różnych odcieniach szarości można zobaczyć we wczesnych godzinach rannych lub tuż po zachodzie słońca, w ciszy i spokoju opustoszałych ulic. I wcale nie pod Notre Dame, Les Halles czy na wzgórzu Monmartre, ale w miejscach niepozornych, zwyczajnych, niemal pospolitych.
Szary Paryż nie jest także miastem czarno-białym. Fotografie monochromatyczne Bogdana Konopki unikają ostrych kontrastów oscylując wokół idealnie zharmonizowanych odcieni szarości.

fot. Bogdan Konopka "Paris en gris"

Harmonia różnych odcieni szarości przekazuje poprzez skupienia i rozproszenia fotograficznego ziarna skomplikowaną pajęczynę znaczeń, odczuć i nastrojów. Szarość jest bowiem kolorem, na który składają się zmieszane wszystkie inne barwy - zawiera więc w sobie wszystkie ich możliwości wyrazu. (Elżbieta Łubowicz)

Fotografie Bogdana Konopki są jednocześnie przepełnione emocjami, niektóre ze zdjęć zdają się być szczególnie subiektywne. Jednakże fotografowanie miasta, które zna się głębiej i szerzej niż po kilkudniowej wycieczce, zawsze musi być subiektywne i emocjonalne. Uniwersalny, a przez to pospolity wizerunek Paryża, znaleźć można na pocztówkach lub obrazkach sprzedawanych na Place du Terre.

Adam Zagajewski napisał we wstępnym tekście do katalogu wystawy, że "Bogdan Konopka sfotografował Paryż, a nie mit Paryża". Jednak, patrząc na te małe obrazki, coraz bardziej myślę, że mimo wszystko Bogdan Konopka sfotografował to miasto jako mit, tylko - mit inny niż ten żyjący w zbiorowej pamięci. Wyłania się z nich mit nowy, prywatny i osobisty: poetycki obraz istniejący bardziej w wyobraźni niż w rzeczywistości. (Elżbieta Łubowicz)

Wystawa prezentowana jest w Muzeum Historii Fotografii do 5 stycznia 2003.
Muzeum mieści się przy ulicy Józefitów 16 w Krakwie i czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach 11-18 a w weekendy od 10 do 15.30. www.mhf.krakow.pl
Komentarze
Polecane artykuły
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!