Paris en gris

W Muzeum Historii Fotografii w Krakowie rozpoczęła się wystawa "Paris en gris". Jak twierdzi Adam Zagajewski, Bogdan Konopka sfotografował Paryż, a nie mit Paryża.
Wystawa Paris en gris to cykl małych, stykowych fotografii Paryża powstałych w latach 1994-1995. Szary Paryż nie jest jednak kolejnym cyklem "romantycznych", czarno-białych pocztówek. Nie jest to też Paryż, który można zobaczyć zwiedzając jego najbardziej atrakcyjne turystycznie miejsca.
Paryż w różnych odcieniach szarości można zobaczyć we wczesnych godzinach rannych lub tuż po zachodzie słońca, w ciszy i spokoju opustoszałych ulic. I wcale nie pod Notre Dame, Les Halles czy na wzgórzu Monmartre, ale w miejscach niepozornych, zwyczajnych, niemal pospolitych.
Szary Paryż nie jest także miastem czarno-białym. Fotografie monochromatyczne Bogdana Konopki unikają ostrych kontrastów oscylując wokół idealnie zharmonizowanych odcieni szarości.

fot. Bogdan Konopka "Paris en gris"

Harmonia różnych odcieni szarości przekazuje poprzez skupienia i rozproszenia fotograficznego ziarna skomplikowaną pajęczynę znaczeń, odczuć i nastrojów. Szarość jest bowiem kolorem, na który składają się zmieszane wszystkie inne barwy - zawiera więc w sobie wszystkie ich możliwości wyrazu. (Elżbieta Łubowicz)

Fotografie Bogdana Konopki są jednocześnie przepełnione emocjami, niektóre ze zdjęć zdają się być szczególnie subiektywne. Jednakże fotografowanie miasta, które zna się głębiej i szerzej niż po kilkudniowej wycieczce, zawsze musi być subiektywne i emocjonalne. Uniwersalny, a przez to pospolity wizerunek Paryża, znaleźć można na pocztówkach lub obrazkach sprzedawanych na Place du Terre.

Adam Zagajewski napisał we wstępnym tekście do katalogu wystawy, że "Bogdan Konopka sfotografował Paryż, a nie mit Paryża". Jednak, patrząc na te małe obrazki, coraz bardziej myślę, że mimo wszystko Bogdan Konopka sfotografował to miasto jako mit, tylko - mit inny niż ten żyjący w zbiorowej pamięci. Wyłania się z nich mit nowy, prywatny i osobisty: poetycki obraz istniejący bardziej w wyobraźni niż w rzeczywistości. (Elżbieta Łubowicz)

Wystawa prezentowana jest w Muzeum Historii Fotografii do 5 stycznia 2003.
Muzeum mieści się przy ulicy Józefitów 16 w Krakwie i czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach 11-18 a w weekendy od 10 do 15.30. www.mhf.krakow.pl
 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2