Paris en gris

0

Autor: Marta Majewska

28 Listopad 2002
Artykuł na: 2-3 minuty
W Muzeum Historii Fotografii w Krakowie rozpoczęła się wystawa "Paris en gris". Jak twierdzi Adam Zagajewski, Bogdan Konopka sfotografował Paryż, a nie mit Paryża.

Wystawa Paris en gris to cykl małych, stykowych fotografii Paryża powstałych w latach 1994-1995. Szary Paryż nie jest jednak kolejnym cyklem "romantycznych", czarno-białych pocztówek. Nie jest to też Paryż, który można zobaczyć zwiedzając jego najbardziej atrakcyjne turystycznie miejsca.

Paryż w różnych odcieniach szarości można zobaczyć we wczesnych godzinach rannych lub tuż po zachodzie słońca, w ciszy i spokoju opustoszałych ulic. I wcale nie pod Notre Dame, Les Halles czy na wzgórzu Monmartre, ale w miejscach niepozornych, zwyczajnych, niemal pospolitych.

Szary Paryż nie jest także miastem czarno-białym. Fotografie monochromatyczne Bogdana Konopki unikają ostrych kontrastów oscylując wokół idealnie zharmonizowanych odcieni szarości.

fot. Bogdan Konopka "Paris en gris"

Harmonia różnych odcieni szarości przekazuje poprzez skupienia i rozproszenia fotograficznego ziarna skomplikowaną pajęczynę znaczeń, odczuć i nastrojów. Szarość jest bowiem kolorem, na który składają się zmieszane wszystkie inne barwy - zawiera więc w sobie wszystkie ich możliwości wyrazu. (Elżbieta Łubowicz)

Fotografie Bogdana Konopki są jednocześnie przepełnione emocjami, niektóre ze zdjęć zdają się być szczególnie subiektywne. Jednakże fotografowanie miasta, które zna się głębiej i szerzej niż po kilkudniowej wycieczce, zawsze musi być subiektywne i emocjonalne. Uniwersalny, a przez to pospolity wizerunek Paryża, znaleźć można na pocztówkach lub obrazkach sprzedawanych na Place du Terre.

Adam Zagajewski napisał we wstępnym tekście do katalogu wystawy, że "Bogdan Konopka sfotografował Paryż, a nie mit Paryża". Jednak, patrząc na te małe obrazki, coraz bardziej myślę, że mimo wszystko Bogdan Konopka sfotografował to miasto jako mit, tylko - mit inny niż ten żyjący w zbiorowej pamięci. Wyłania się z nich mit nowy, prywatny i osobisty: poetycki obraz istniejący bardziej w wyobraźni niż w rzeczywistości. (Elżbieta Łubowicz)

Wystawa prezentowana jest w Muzeum Historii Fotografii do 5 stycznia 2003.

Muzeum mieści się przy ulicy Józefitów 16 w Krakwie i czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach 11-18 a w weekendy od 10 do 15.30. www.mhf.krakow.pl

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Co łączy palenie czarownic i protesty kobiet?
Co łączy palenie czarownic i protesty kobiet?
Za tegoroczną odsłonę Kolekcji Wrzesińskiej odpowiadają Magdalena i Maksymilian Rigamonti. „Stos” to fotograficzno-literacka opowieść o kobietach, powstała w czasie...
0
1
„Pokaż się” i zorganizuj własną wystawę na 11. Opolskim Festiwalu Fotografii
„Pokaż się” i zorganizuj własną wystawę na 11. Opolskim Festiwalu Fotografii
Rusza 8. edycja konkursu „Pokaż się”, którego laureat będzie miał szansę zaprezentowania swojej wystawy podczas tegorocznego Opolskiego Festiwalu...
0
0
Taką Polskę oglądano w Związku Radzieckim - zdjęcia Harry’ego Weinberga na wystawie w Warszawie
Taką Polskę oglądano w Związku Radzieckim - zdjęcia Harry’ego Weinberga na wystawie w Warszawie
Fundacja Archeologia Fotografii rusza z wystawą „Karuzela" Harry’ego Weinberga, który w latach 1966-1973 zrealizował fotoreportaże i zdjęcia do ok. 200 artykułów...
0
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)