Bronisław Schlabs "Fotografia Subiektywna II" - wystawa w Galerii Asymetria

ms
29 Maj 2009
Od 2 czerwca w Galerii Asymetria w Warszawie pokazywana będzie wystawa prac Bronisława Schlabsa. Znajdą się na niej fotogramy z lat pięćdziesiątych - prezentowane już niegdyś publiczności, a także prace dotąd nieeksponowane. Będzie to pierwsza od 21 lat wystawa Schlabsa w Warszawie. Prezentacja jest zarazem trzecią odsłoną cyklu "Fotografii subiektywnej" w Galerii Asymetria. Wernisaż we wtorek, 2 czerwca o godzinie 20. Wstęp wolny.
Bronisław Schlabs w dużym stopniu przyczynił się do recepcji "Subjective Fotografie" w Polsce. W latach pięćdziesiątych nawiązał korespondencję z Otto Steinertem, teoretykiem tego nurtu w Niemczech. W roku 1959 razem z Jerzym Lewczyńskim i Zbigniewem Beksińskim zorganizował w Gliwickim Towarzystwie Fotograficznym "Pokaz Zamknięty". Wystawa była efektem zdecydowanych i odważnych poszukiwań w obrębie medium fotografii i wyrażała chęć odejścia od jego dokumentalności.
fot. Bronisław Schlabs, Fotogram 1959
"Wystrzegaj się fotograficzności. To największe niebezpieczeństwo fotografii artystycznej. (...) Otaczające nas przedmioty powinny być materiałem, z którego dopiero coś budujemy" - radził Schlabs Lewczyńskiemu w 1958 roku.
Fotografia stała się w twórczości Schlabsa polem subiektywnej, osobistej wypowiedzi, skonstruowanej z przetworzonych fragmentów rzeczywistości.
Dla wielu prac prezentowanych na wystawie materiałem podlegającym przetworzeniom była rzeczywistość świata naturalnego.
Estetyka biologicznych fotogramów zbliżona jest do surrealistycznych fantazji, otwierających przed widzem nowe, nieznane światy lub zderzających ze sobą przedmioty pozornie nie mające nic wspólnego.
fot. Bronisław Schlabs
Najbardziej aktywne lata twórczości Bronisława Schlabsa przypadają na przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Lata 1958-1961 zaznaczają się licznymi wystawami zarówno indywidualnymi (1958, Klub SARP w Poznaniu) jak i grupowymi (między innymi w 1958 "Subjective Fotografie" w Essen, zorganizowana przez Otto Steinerta, w 1959 "Pokaz Zamknięty" w Gliwicach czy w 1960 roku "The Sense of Abstraction In Contemporary Photography" w Museum Of Modern Art w Nowym Jorku). W roku 1962 Schlabs wycofał się z życia artystycznego, nie porzucił jednak zupełnie osobistej twórczości fotograficznej, o czym świadczy kilka późniejszych prac artysty, prezentowanych na wystawie w Galerii Asymetria. Tekst: Agata Chrzanowska
fot. Bronisław Schlabs
Prezentacja jest trzecią odsłoną cyklu poświęconego Fotografii Subiektywnej. Wcześniej w Galerii Asymetria można było oglądać prace Jerzego Lewczyńskiego oraz Zdzisława Beksińskiego

Wystawa została przygotowana we współpracy z poznańską Galerią Piekary.
Odbywa się w ramach Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej.


Bronisław Schlabs - FOTOGRAFIA SUBIEKTYWNA II
Wernisaż: 2.06.2009 godz. 20.00
Termin: 2.06.2009 - 10.07.2009

Galeria Asymetria
ul. Nowogrodzka 18a m 8 (4 piętro)
Warszawa
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0