Bronisław Schlabs "Fotografia Subiektywna II" - wystawa w Galerii Asymetria

ms
29 Maj 2009
Od 2 czerwca w Galerii Asymetria w Warszawie pokazywana będzie wystawa prac Bronisława Schlabsa. Znajdą się na niej fotogramy z lat pięćdziesiątych - prezentowane już niegdyś publiczności, a także prace dotąd nieeksponowane. Będzie to pierwsza od 21 lat wystawa Schlabsa w Warszawie. Prezentacja jest zarazem trzecią odsłoną cyklu "Fotografii subiektywnej" w Galerii Asymetria. Wernisaż we wtorek, 2 czerwca o godzinie 20. Wstęp wolny.
Bronisław Schlabs w dużym stopniu przyczynił się do recepcji "Subjective Fotografie" w Polsce. W latach pięćdziesiątych nawiązał korespondencję z Otto Steinertem, teoretykiem tego nurtu w Niemczech. W roku 1959 razem z Jerzym Lewczyńskim i Zbigniewem Beksińskim zorganizował w Gliwickim Towarzystwie Fotograficznym "Pokaz Zamknięty". Wystawa była efektem zdecydowanych i odważnych poszukiwań w obrębie medium fotografii i wyrażała chęć odejścia od jego dokumentalności.
fot. Bronisław Schlabs, Fotogram 1959
"Wystrzegaj się fotograficzności. To największe niebezpieczeństwo fotografii artystycznej. (...) Otaczające nas przedmioty powinny być materiałem, z którego dopiero coś budujemy" - radził Schlabs Lewczyńskiemu w 1958 roku.
Fotografia stała się w twórczości Schlabsa polem subiektywnej, osobistej wypowiedzi, skonstruowanej z przetworzonych fragmentów rzeczywistości.
Dla wielu prac prezentowanych na wystawie materiałem podlegającym przetworzeniom była rzeczywistość świata naturalnego.
Estetyka biologicznych fotogramów zbliżona jest do surrealistycznych fantazji, otwierających przed widzem nowe, nieznane światy lub zderzających ze sobą przedmioty pozornie nie mające nic wspólnego.
fot. Bronisław Schlabs
Najbardziej aktywne lata twórczości Bronisława Schlabsa przypadają na przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Lata 1958-1961 zaznaczają się licznymi wystawami zarówno indywidualnymi (1958, Klub SARP w Poznaniu) jak i grupowymi (między innymi w 1958 "Subjective Fotografie" w Essen, zorganizowana przez Otto Steinerta, w 1959 "Pokaz Zamknięty" w Gliwicach czy w 1960 roku "The Sense of Abstraction In Contemporary Photography" w Museum Of Modern Art w Nowym Jorku). W roku 1962 Schlabs wycofał się z życia artystycznego, nie porzucił jednak zupełnie osobistej twórczości fotograficznej, o czym świadczy kilka późniejszych prac artysty, prezentowanych na wystawie w Galerii Asymetria. Tekst: Agata Chrzanowska
fot. Bronisław Schlabs
Prezentacja jest trzecią odsłoną cyklu poświęconego Fotografii Subiektywnej. Wcześniej w Galerii Asymetria można było oglądać prace Jerzego Lewczyńskiego oraz Zdzisława Beksińskiego

Wystawa została przygotowana we współpracy z poznańską Galerią Piekary.
Odbywa się w ramach Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej.


Bronisław Schlabs - FOTOGRAFIA SUBIEKTYWNA II
Wernisaż: 2.06.2009 godz. 20.00
Termin: 2.06.2009 - 10.07.2009

Galeria Asymetria
ul. Nowogrodzka 18a m 8 (4 piętro)
Warszawa
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
4
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1