Zmarł Bronisław Schlabs

W wieku 89 lat odszedł Bronisław Schlabs, legenda polskiej fotografii... Jest postacią zajmującą poczesne miejsce w jej historii. Absolwent Politechniki Poznańskiej z roku 1949, został przyjęty do PTF (Poznańskiego Towarzystwa Fotograficznego) w roku 1953, został członkiem ZPAF w roku 1962 i członkiem ZPAP w roku 1963.
Zmarł Bronisław Schlabs. Pogrzeb artysty odbędzie się w poniedziałek, 10 sierpnia 2009, o godz. 13.50 na Cmentarzu Junikowskim w Poznaniu. Wcześniej odprawiona zostanie msza św. o godz. 11.30 w kościele pw. Zmartwychwstania Pańskiego przy ul. Dąbrówki w Poznaniu.
fot. Bronisław Schlabs
Fotografował od początku lat 50. XX w., zrazu ewoluując w swojej postawie twórczej od dokumentaryzmu do subiektywizmu, w czym wydatnie pomógł kontakt z Otto Steinertem, aktywnym niemieckim animatorem tego nurtu. Najbardziej znany okres jego twórczości to późne lata 50. i początek lat 60. XX wieku, zwłaszcza współpraca ze Zdzisławem Beksińskim i Jerzym Lewczyńskim, znakomicie przypomniana niedawno przez Galerię Asymetria. Za początek tej niezwykle owocnej współpracy przyjmuje się poznańską wystawę "Krok w Nowoczesność" w PTF w roku 1957 i później pierwszą wspólną ekspozycję pod tytułem "Wystawa trzech twórców" w klubie Krzywe Koło w Warszawie. Ówczesne nastawienie Schlabsa ilustruje cytat z listu do Jerzego Lewczyńskiego ze stycznia 1958:

"Wystrzegaj się fotograficzności, to największe niebezpieczeństwo fotografii artystycznej. Trzeba to przetworzyć. Otaczające nas przedmioty powinny być materiałem z którego dopiero coś budujemy".

W 1958 roku pokazana została indywidualna wystawa Schlabsa "Fotografia abstrakcyjna" w klubie SARP w Poznaniu, także w 1958 roku Schlabs wziął udział w ważnej wystawie "Subjektive Fotografie", zorganizowanej w Essen przez Steinerta. W roku 1959 odbył się słynny Pokaz Zamknięty w Gliwickim Towarzystwie Fotograficznym, znany także pod hasłem "Antyfotografia". W roku 1960 Schlabs został zaproszony do udziału w prestiżowej wystawie "The Sense of Abstraction in Contemporary Photography", organizowanej przez Edwarda Steichena w Museum of Modern Arts w Nowym Jorku. W 1961 roku w Domu Technika NOT w Poznaniu można było obejrzeć kolejną wystawę indywidualną "obrazów strukturalnych" artysty. Także w 1961 roku wziął udział, razem z Beksińskim i Lewczyńskim, w wystawie organizowanej przez Deutsche Gesellschaft für Photographie w Kolonii. W roku 1962, po śmierci żony, Bronisław Schlabs zawiesił działalność twórczą, choć nadal fotografował - i ten jego dorobek wciąż czeka na opracowanie.

W roku 1975 Schlabs wrócił do fotografii jako narzędzia wypowiedzi artystycznej cyklem "Akcja dzieło." Stosował technikę łączącą fotografię z malarstwem. W roku 1988 odbyła się w Starej Galerii ZPAF w Warszawie duża indywidualna wystawa "Bronisław Schlabs. Fotografie z notatnika osobistego". W roku 2004 Galeria Miejska ARSENAŁ w Poznaniu pokazała retrospektywną wystawę "Bronisław Schlabs. Prace z lat 1952-1995".


słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0