Fotografia czy antyfotografia? - co mówią nam zdjęcia Beksińskiego, Lewczyńskiego i Schlabsa 60 lat po słynnej wystawie

Autor: Redakcja Fotopolis

25 Styczeń 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Najnowsza publikacja Muzeum w Gliwicach podsumowuje sympozjum zorganizowane przy okazji 60. jubileuszu przełomowej wystawy „Pokaz zamknięty”, otwierając nowe pole badań nad historią i współczesnością polskiej fotografii.

„Pokaz zamknięty” - wystawa, jaką Zdzisław Beksiński, Jerzy Lewczyński i Bronisław Schlabs otworzyli 20 czerwca 1959 roku w siedzibie Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego, przeszła do legendy. W 2019 roku, w którym minęło 60 lat od słynnego "Pokazu…", Czytelnia Sztuki – Muzeum w Gliwicach zorganizowało ekspozycję przywołującą twórczość nieformalnej grupy trzech artystów, której działania w istotny sposób wpłynęły na myślenie o miejscu i roli fotografii w sztuce. Wystawie towarzyszyło dwudniowe sympozjum naukowe, które odbyło się w Czytelni Sztuki w dniach 18 i 19 czerwca.

Nakładem Muzeum w Gliwicach w Serii Czytelnia Sztuki właśnie ukazuje się zbiór referatów, jakie zostały wygłoszone w jego ramach. Redaktorem publikacji jest Krzysztof Jurecki. We „Wstępie” zbioru pisze on: „Wspólnie z dyrektorem Muzeum w Gliwicach Grzegorzem Krawczykiem do sympozjum pt. „Fotografia czy antyfotografia” zaprosiliśmy specjalistów zain­teresowanych historią fotografii polskiej lat 50 . XX wieku. 

„Fotografia czy antyfotografia?” | Muzeum Sztuki w Gliwicach

„Historia polskiej fotografii lat 50. wydaje się obszarem określonym badaw­czo, gdzie realizm socjalistyczny po 1956 roku ustąpił miejsca nowoczes­nemu reportażowi oraz tradycji awangardowej, która zdominowała dyskurs artystyczny fotografii. (…) Za kilka czy kilkanaście lat przekonamy się, czy teksty zawarte w wydawnic­twie po sympozjum będą cytowane i czy staną się odniesieniem do kolejnych reinterpretacji w niełatwym temacie antyfotografii, której znaczenie, moim zdaniem, będzie rosło wraz z badaniami na temat modernizmu i postmoder­nizmu oraz ustaleniem ich jakże płynnych granic.” - czytamy w opisie publikacji.

„Sympozjum i opublikowane materiały są też poniekąd zachętą i wyzwa­niem dla polskich muzeów posiadających najważniejsze kolekcje fotograficzne (Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Foto­grafii w Krakowie) oraz dla uniwersytetów i ASP do podjęcia badań historii i współczesności fotografii polskiej, gdyż takich profesjonalnych sympozjów wciąż brakuje. Stanowią one oczywiście podstawę do opracowania kolejnych – w tym syntetycznych i całościowych – historii. Co dało sympozjum? Pokazało twórczość głównie Beksińskiego i Lewczyń­skiego w różnych, czasem przeciwstawnych wizjach i w konsekwencji interpre­tacjach. Zarysowało też nowy wątek związku lite­ratury i sztuk wizualnych, kryzysu wartości i człowieczeństwa”.

„Fotografia czy antyfotografia? Materiały z sympozjum naukowego…” - spis treści

  • Krzysztof Jurecki „Kilka refleksji na temat sympozjum w Muzeum w Gliwicach” 
  • Elżbieta Hak „Między słowem a obrazem. Dorobek literacko-artystyczny Zdzisława Beksińskiego” 
  • Krzysztof Jurecki „Między konstruktywizmem a surrealizmem. Zestawy Zdzisława Beksińskiego z lat 1958–1959” 
  • Weronika Kobylińska-Bunsch „Awangardowy bunt czy powojenny egzystencjalizm? O specyfice fotograficznego antyportretu na przykładzie twórczości Zdzisława Beksińskiego” 
  • Olga Ptak „Różnić się pięknie i mocno. Przyjacielskie i artystyczne spory Zdzisława Beksińskiego i Jerzego Lewczyńskiego na podstawie ich korespondencji z lat 1958–1998” 
  • Elżbieta Łubowicz „Tekst jako obraz i jako dokument w fotografii Jerzego Lewczyńskiego” 
  • Henryk Kuś „Wobec Nieznanego – wątki religijne w twórczości Jerzego Lewczyńskiego” 
  • Adam Mazur „Ciało fotografii. Kobiety i fotografia Jerzego Lewczyńskiego” 
  • Tomasz Szerszeń „Jerzy Lewczyński jako historyk”
  • Marek Janczyk „Inicjowanie refleksji wobec kryzysu człowieka drugiej połowy XX wieku w twórczości Zdzisława Beksińskiego, Jerzego Lewczyńskiego i Bronisława Schlabsa” 
  • Adam Sobota „Beksiński–Lewczyński–Schlabs i koncepcje nowoczesności” 
  • Dorota Łuczak „Wobec materii fotograficznej. O fotogramach Bronisława Schlabsa raz jeszcze”  

„Fotografia czy antyfotografia?” | Muzeum Sztuki w Gliwicach - cena i dostępność

  • Red. Krzysztof Jurecki
  • Red. językowa i korekta: Anna Zygmanowska
  • Projekt graficzny i skład: Bogusław Nikonowicz
  • Wydawca: Muzeum w Gliwicach, 2020
  • Wydanie pierwsze
  • ISBN 978­83­958939­0­2

Publikację, w cenie 60 zł,  zakupić można w muzealnej księgarni, na stronie muzeum.gliwice.pl.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Publikacje
In Praise of Shadow - fotograficzna kraina cienia w książce Tomasza Kaweckiego
In Praise of Shadow - fotograficzna kraina cienia w książce Tomasza Kaweckiego
W swojej najnowszej książce Tomasz Kawecki schodzi do krainy cienia, by odkryć resztki pierwotnego świata, który nie został jeszcze zdominowany przez człowieka. Tytułowy projekt będzie...
7
Wystartowała 5. edycja BUP Book Award - wygraj publikację własnej książki fotograficznej
Wystartowała 5. edycja BUP Book Award - wygraj publikację własnej książki fotograficznej
Nie musisz mieć makiety ani nawet dokończonego projektu. Liczy się tylko to, co chcesz pokazać. Zgłoszenia do tegorocznej edycji BUP Book Award możecie nadsyłać do 12 maja. Zwycięzca...
26
Bezkoniec - pierwsza publikacja uczestników Szkoły Dokumentu Pix.House
Bezkoniec - pierwsza publikacja uczestników Szkoły Dokumentu Pix.House
Pix.House inauguruje sezon 2024 premierą książki „Bezkoniec”. Razem z towarzyszącą jej wystawą stanowi podsumowanie kilkuletniej pracy słuchaczy, którzy pracowali nad realizacją...
17
Powiązane artykuły