Miejski "Backstage" Maćka Stępińskiego w CSW

Już dzisiaj, 26 maja 20008 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zostanie otwarta wystawa Maćka Stępińskiego pod tytułem "Backstage". Artysta znany z industrialnych cykli o charakterze dokumentu, w Warszawie zaprezentuje zdjęcia miejskich pejzaży zestawione z pracami wideo. Polecamy.
Maciej Stępiński ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2002 roku kontynuował naukę we Francji w Ecole Nationale de la Photographie w Arles, gdzie w 2006 roku rozpoczął studia doktoranckie. Tworzy filmy wideo, fotografie, maluje, jest autorem instalacji. Jego najbardziej znany cykl to fotografie przedstawiające zdehumanizowaną infrastrukturę autostrady N-113 we Francji.

Dużo bardziej inspiruję się malarstwem czy muzyką, niż fotografią. Malarstwo Margitte'a jest mi bliższe niż współczesna fotografia. Bazuję na fikcji, szukam w niej inspiracji, więc w pewnym sensie sam tworzę fikcję przez to, że w pewien sposób modyfikuję obraz, który staje sie anty-dokumentalny, może być nośnikiem mylnych informacji. Poza tym nie lubię, żeby obraz dominował nade mną, więc ja panuję nad obrazem, ingerując w niego. - powiedział Maciej Stępiński w rozmowie z Bogną Świątkowską.

Obecnie artysta jest wykładowcą Akademii Fotografii w Warszawie i "ATEC" we Francji. W 2007 roku mieliśmy okazję gościć Maćka Stępińskiego w jury konkursu "Czterobój fotograficzny" organizowanego przez nasz magazyn.

Maciej Stępiński reprezentowany jest przez: Galerie AL/MA (Francja) i LETO (Polska).

Galeria fotografii: www.photographie.com/?pubid=101859
Galeria wideo: www.theoneminutes.org/public/index.php?e_expo_id=9
Strona internetowa Maćka Stępińskiego: www.stepinski.com/

fot. Maciej Stępiński z cyklu "Sans Titre", 2007

Poniżej publikujemy tekst kuratora wystawy, Stacha Szabłowskiego:

Wystawa "Backstage" prezentuje miejskie i industrialne pejzaże, przedstawienia scenografii za kulisami, wśród których nie odbywa się żaden spektakl. Beton, asfalt, blacha falista, powierzchnie malowane przemysłową farbą, schody, mosty oraz przejścia, jedne otwarte, inne zamknięte na głucho. Przęsła mostu, prowadzące nie wiadomo dokąd schody, skręcone w ekspresyjną formę przypominającą dalekim echem Tatlinowski Pomnik Międzynarodówki. Miejsca, które fotografuje Maciej Stępiński są rzeczywiste i rozpaczliwe banalne, ale jednocześnie niewiarygodne, wyglądają jak scenografie. Przestrzenie są idealnie wyludnione. To backstage nowoczesności, jej zaplecze: betonowy modernizm wprowadza tu rządy geometrii, przemysłowe obiekty, magazyny, garaże, autostrady są demonstracją pozbawionego sentymentów racjonalizmu; piękno pojawia się przypadkiem, jako produkt uboczny działań porządkującego przestrzeń Rozumu. To krajobraz zagospodarowany - a więc krajobraz celowy. Paradoks projektu Stępińskiego polega na tym, że nie znamy tego celu. Tylko krok dzieli racjonalny porządek o tajemniczego chaosu.

fot. Maciej Stępiński z cyklu "Sans Titre", 2007

Klasyczne, niemal matematycznie odmierzone kompozycje Stępińskiego to fotograficzne paradoksy, zdjęcia, które pokazują to, czego na nich nie ma. Te fotografie można definiować poprzez brak: nie ma akcji, nie ma informacji, nie ma ruchu. Czas także nie płynie, bezczasowość dotyczy również prac wideo, które Stępiński zestawia z fotografiami. Sekwencje wideo są zaloopowane w krótkie pętle: to nie filmowe narracje, lecz ruchome, zrytmizowane obrazy. Anonimowość sfotografowanych przez artystę przestrzeni jest tak spotęgowana, że staje się tożsamością. Zainscenizowana nuda prowokuje do wyostrzenia uwagi, każe w pozornej pustce szukać punctum i zmienia się w niepokój: wszystko zaczyna się wydawać znaczące, każdy szczegół staje się potencjalnym znakiem, omenem. Jeżeli jesteśmy na backstage'u, za kulisami, to czym jest toczący się na niewidocznej, nie sfotografowanej scenie spektakl? Nowoczesnością, miastem? A może opowieścią grozy? - tekst Stach Szabłowski

Wystawie Maćka Stępińskiego towarzyszy katalog "Loop" wydany przez CSW Zamek Ujazdowski i Galerię LETO.


Maciej Stępiński Backstage
otwarcie wystawy: 26 maja 2008 godzina 18.00
Wystawa czynna będzie do 15.06.2008

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Ul. Jazdów 2, Warszawa

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0