Nie ma czegoś takiego jak społeczeństwo - fotografia brytyjska w CSW

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i British Council zapraszają na wystawę fotogrfii brytyjskiej z lat 1967-87. Została ona zatytułowana: No Such Thing as Society i czerpie z zasobów kolekcji Arts Council i British Council opisując dwie burzliwe dekady brytyjskiej historii. Wystawa zawiera 150 fotografii autorstwa trzydziestu wybitnych fotografów dokumentalistów jak Martin Parr czy Paul Graham i inni.
Na wystawie można zobaczyć prace następujących fotografów: Keith Arnatt, John  Benton Harris, Ian Berry, Derek  Boshier, Victor Burgin, Vanley  Burke, David Butterworth, David  Chadwick, Tarik Chawdry, John  Davies, Ian Dobbie, Peter  Fraser, Gilbert & George, Paul  Graham, Brian Griffin, Christine  Hobbeheydar, Cragie Horsfield, Alexis  Hunter, Phillip Jones-Griffiths, Chris  Killip, Bob Long, Markéta  Luskačová, Ron McCormick, Peter  Marlow, Daniel Meadows, Peter  Mitchell, Raymond Moore, Tish  Murtha, Martin Parr, Gilles  Peress, Tony Ray-Jones, Jurgen  Schadeberg, Graham Smith, Chris  Steele-Perkins, Homer Sykes, Paul  Trevor

Jak czytamy w informacji prasowej wystawa została zaprojektowana jako dokument poświecony fotografii  brytyjskiej z okresu od późnych lat 60. do późnych lat 80.(...) No such thing as society czerpie z zasobów kolekcji  Arts Council i British Council w celu skonstruowania nowego obrazu dwóch  burzliwych dekad brytyjskiej historii. W okresie tym społeczeństwo  brytyjskie przechodziło okres niepokojów i przemian, doświadczając efektów  deindustrializacji i powstania thatcheryzmu, stojąc w obliczu strajków  górników i konfliktu w Irlandii Północnej, a także radykalnych zmian  struktury społecznej.

Wystawa No Such Thing as Society, kóra  zawitała  do Warszawy z okazji 70. rocznicy British Council w  Polsce, daje świadectwo tym czasom, zestawiając 150 fotografii autorstwa  trzydziestu trzech wybitnych fotografów dokumentalistów. Bierze ona swój  tytuł od słynnego stwierdzenia Margaret Thatcher: "...społeczeństwo? Nie  ma czegoś takiego. Są tylko indywidualni mężczyźni i kobiety, są też  rodziny." Przegląd rozpoczyna się u schyłku lat 60., kiedy Pop art  ugruntował miejsce fotografii we współczesnej kulturze. Wystawa ułożona  jest chronologicznie według sześciu tematów odzwierciedlających  kontrastujące ze sobą aspekty społeczeństwa brytyjskiego tamtego okresu.


Wczesne lata 70 były okresem wyłaniania się nowych niezależnych postaw  w fotografii dokumentalnej skupiającej się na obrazowaniu rzeczywistości społecznej. Wiodący przedstawiciel tego nurtu, Tony Ray-Jones, skupiał się  na obrazowaniu komicznych aspektów hierarchii klasowej i absurdów ludzkiego zachowania wynikających z ograniczeń brytyjskiej tradycji.

Społeczne koszty deindustrializacji i globalizacji były głównymi  tematami podejmowanymi przez fotografów dokumentalnych aktywnych na  północy Anglii w późnych latach 70. i w latach 80. Społeczne katastrofy  obrazowane w pracach Chrisa Killipa znalazły swoją kontynuację w  utrzymanych w ciemnej tonacji, klaustrofobicznych wnętrzach biur  fotografowanych przez Paula Grahama, oraz w utrzymanych w jaskrawych  barwach pracach Martina Parra.
Przed końcem lat 80. ugruntowany został  status fotografii w brytyjskim życiu artystycznym. Motywy rozczarowania  polityką nasiliły swoją obecność się w pejzażach miejskich Iana Dobbie,  podczas gdy bardziej konwencjonalne formy fotografii prasowej dotyczące  konfliktów miejskich na północy Irlandii oraz na ulicach południowego  Londynu pojawiały się w twórczości Philipa Jones-Griffith'a oraz Paula  Grahama.


link do strony poświęconej wystawie

Wystawa zbiorowa NO SUCH THING AS SOCIETY / NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO JAK SPOŁECZEŃSTWO
Wernisaż: 24.11.08, godz. 18:00
Termin: 24.11.08 - 11.01.09

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0