O Japonii na fotografiach Niewiadomskiego

Autor: Marta Sinior

15 Luty 2008
Artykuł na: 4-5 minut

Kolejny cykl fotografii Tomka Niewiadomskiego nosi tytuł "Nihon" i jest jego osobistym spojrzeniem na Japonię. Na wystawie nie zobaczymy zdjęć typowo podróżniczych, natomiast oryginalne prace związane z subiektywnym spojrzeniem artysty na ten odległy kraj.

Japonia to kraj, który od lat fascynuje Europejczyków. Jest ciekawa ze względu na swoją tajemniczą kulturę: literaturę, malarstwo, film, jakże inne od kultury europejskiej. Zachwyca również swoimi technicznymi osiągnięciami, które kwalifikują Japonię do grupy największych światowych mocarstw. Japończyków wyróżnia zdolność kolekcjonowania narodowych wyrobów i dzieł sztuki, a także niezwykłe poszanowanie dla tradycji.

W książce pt. "Impresjonizm" Zdzisława Kępińskiego, można przeczytać informacje na temat przenikania kultury dalekiego wschodu do Europy:

Rozwój żeglugi parowej i sieci dróg klejowych intensyfikuje więzi kulturowe pomiędzy kontynentami. Naturalistyczna sztuka europejska w popularnych swych wersjach drukarskich dociera do Japonii, co nie pozostaje bez wpływu na modernizację języka tamtejszej plastyki, ta zaś szeroką falą niesiona przez handel przepływa przez Europę.

Jeżeli w XVII czy też XVIII wieku okazy japońszczyzny czy chińszczyzny przywożone w postaci wyrobów rękodzieła, zwłaszcza ceramiki i brązów, były cymeliami, o w połowie XIX wieku szeroki zakres handlu objął już import "mniej cennych" malowideł na kakemonach, a nawet drzeworytówe, które eksporterzy japońscy dodawali jako tanie premie do większych opakowań herbaty oraz porcelany.

W 1856 roku przyjaciel Degasa i Maneta a także Whistlera, akwaforcista Felix Braquemond zwraca uwagę tych malarzy na artystyczną znakomitość drzeworytu japońskiego. W 1862 roku powstają już w Paryżu i w Londynie specjalne sklepy ze sztuką Dalekiego Wschodu. W 1868 roku Whistler maluje, a w 1865 wystawia w Paryżu "Księżniczkę z kraju porcelany", kórą zaraz w wariancie powtórzy Claude Monet, a w 1868 Degas na tle portretu Anglika Jamesa Tissot ukaże jego obraz pojęty w manierze japońskiej, zaś Eduard Manet na ścianie gabinety Zoli w portrecie pisarza umieści drzeworyt Hokusaia obok reprodukcji Velazqueza i własnej "Olimpii".

(...) Po raz pierwszy sztuka dalekiego kraju staje się nie tylko komponentem motywów w sztuce europejskiej, ale i lekcją pouczającą, iż zasad malarstwa szukać trzeba na płaszczyznach ogólniejszych niż maniery i upodobania stylowe, a formułować tak, ażeby odpowiadać mogły ogólnym właściwościom ludzkiej natury nie zaś pojedynczym kulturom i lokalnym społecznościom.

Obecnie można oglądać interesującą wystawę poświęconą Japonii w Krakowie.

Ta niezwykła kultura i kraj stały się inspiracją dla Tomka Niewiadomskiego, który postanowił utrwalić swoje wrażenia na światłoczułym materiale. Na wystawie "Nihon" prezentowanych jest ponad dwadzieścia zdjęć wykonanych w technice platinum/ palladium. Jest to archiwalna forma wywoływania odbitek, a jej początki sięgają połowy XVIII wieku. Jednak proces postawania dzieła przy pomocy tej techniki jest bardzo pracochłonny i złożony, za to daje trwały efekt i nadzwyczajną jakość, subtelne przejścia tonalne i niepowtarzalność. W pracach autora wszystkie te cechy dają się zauważyć. Ponadto prezentowane zdjęcia charakteryzuje oryginalny styl i subiektywne spojrzenie na Japonię. Artysta nie tylko pragnie udokumentować swoją podróż, ale wnika w samo sedno odległej kultury, którą stara się choć trochę przybliżyć widzom. Fotografie są bardzo różnorodne, przedstawiają zarówno nowoczesne życie Japończyków, którzy zajmują się biznesem, a w wolnych chwilach imprezują, a także tradycję, w której występują gejsze, bajeczne kimona i piękne krajobrazy. Niewiadomski potrafi dostrzec niepowtarzalne chwile takie jak: odpoczynek młodej dziewczyny na trawie w parku, parę w namiętnym uścisku, pracownika, który zrobił sobie przerwę na papierosa i wygląda jakby został przyłapany na złym uczynku, Japonki przebrane w kimona siedzące pod kioskiem, a także dwójkę dzieci odwróconych tyłem obserwujących olbrzymie akwarium przez okrągłą szybę. Wraz z autorem poznajemy współczesną Japonię, która na zdjęciach przybiera niekiedy bajkowy charakter, a czasami wygląda jak rodem z reklam bilbordowych. Taka właśnie jest: niezwykle nowoczesna, ale zarazem przywiązana do dawnej tradycji i kultury.

Tomek Niewiadomski Nihon

05.02. - 29.02.2008

Galeria 65
ul. Bema 65/8, Warszawa

galeria@galeria65.com

www.galeria65.com

Opracowanie: Agata Nowak

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Letnie Meetingi Fotograficzne - kreatywne spotkania, warsztaty i prelekcje w 9 miastach!
Wraz z końcem czerwca ruszają Letnie Meetingi Fotograficzne - seria wydarzeń obejmujących spotkania z ekspertami, praktyczne warsztaty i testy sprzętu. Przez cały lipiec cykl odwiedzi...
1
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
6 czerwca w lublinie rusza druga edycja Wschodniego Festiwalu Fotografii. To przestrzeń spotkań z fotografią artystyczną, dokumentalną i reportażową w najbardziej wyrazistych i...
6
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
OFF przechodzi na czas letni. 15. edycja Opolskiego Festiwalu Fotografii skupia się wokół tematu przesilenia, prezentując zarówno projekty związane z cyklami natury, jak i osobiste...
2
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)