"Zapach jodu w powietrzu" - Tomek Niewiadomski w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Tylko do 3 marca w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie możecie oglądać fotografie Tomka Niewiadomskiego. Na wystawę składają się prace powstałe na przestrzeni lat 2003-2012, wykonane w unikatowej technice platinum/ palladium. Ich motywem przewodnim jest kontakt człowieka z wodą.
Cykl BLUE Tomka Niewiadomskiego powstaje od 2003 roku i ciągle wzbogaca się o nowe prace. Nieśpieszne tempo realizacji odpowiada odległym lokalizacjom fotografowanych miejsc, na półkuli północnej i południowej. BLUE nie jest jednak dziennikiem podróży. Jest zarazem czymś więcej niż artystyczny koncept. Stanowi motyw przewodni działalności Tomka Niewiadomskiego i zawiera to, co najważniejsze w jego sztuce. Wiąże się mocno z życiowym doświadczeniem, z poznawaniem różnych stron świata, ze spotykaniem ludzi, ale i z doznawaniem wolności w spotkaniu z naturą.

Podstawowym tematem BLUE jest kontakt ludzi z wodą. Kontakt cielesny i duchowy, właściwie pozbawiony wymiaru praktycznego. Większość zdjęć pokazuje miejsce gdzie woda styka się z lądem, dotknięcie się żywiołów, początek i koniec, linię fal na plaży, linię brzegową, skały. Ludzie są niewielkich rozmiarów w porównaniu z falami, wpatrują się w lustro wody, unoszą się na powierzchni, nurkują w głąb błękitnych przestworów. Zdarzają się widoki samotności i potęgi żywiołów, wodnych ścian i oceanicznych głębin. Zdarzają się i takie ujęcia, na których woda jest ujarzmiona i służy ludziom w oceanariach czy akwariach. BLUE nie zatrzymuje się przy tym na poziomie dokumentacji.


Tomek Niewiadomski z serii BLUE
 

Znajdziemy tu szereg zagadnień związanych ze sztuką, fotografią, stosunkiem ludzi do natury. Jednym z nich jest relacja fotografii i rzeczywistości, napięcie pomiędzy samym obrazem a tym, co odzwierciedla, pomiędzy sztuką a kopią rzeczywistości. Znajduje się tu także kwestia widzialności i odbicia. Znajdziemy też próby odzwierciedlenia niezwykłej energii żywiołu i pozycji ludzi wobec niego. Niewielkie postacie pogrążone są w euforii, lecz i melancholii wobec żywiołu, którego wizerunki ewokują nastrój wzniosłości. BLUE ma jednocześnie działanie terapeutycznie. Angielska nazwa błękitu to zarazem określenie stanu emocjonalnego: smutku i lekkiej melancholii. Widz w kontakcie z tymi fotografiami, staje się odprężony, lecz i pełen tęsknoty za szerokimi przestrzeniami, za wolnością, jakby i on poczuł zapach jodu w powietrzu.

Autorką tekstu jest Magda Ujma.


Tomek Niewiadomski urodził się w 1974 roku. Wiedzę i fotograficzne doświadczenie zdobywał w Australii, Polsce i Stanach Zjednoczonych. Uczeń Davida Michela Kennedy'ego i Paula Aresu. Tomek Niewiadomski jest absolwentem School of Fine Arts-Photography w Sydney. Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych, m. in.: "Nihon" (wystawa indywidualna, 2008, Galeria 65 w Warszawie, Galeria Pauza w Krakowie), "W.W.D.M.K.T.S.J.P.A.W.T.N." (zbiorowa wystawa fotografów Galerii 65, 2007, Królikarnia), "Chiny Kraj Środka" (wystawa indywidualna, 2006, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie), "Jedna pasja, dwie wizje" (z Davidem Michaelem Kennedym, 2005, Fabryka Trzciny w Warszawie).


Tomek Niewiadomski BLUE
Termin: do 3.03.2013

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
M. Konopnickiej 26
Kraków

Zobacz wszystkie zdjęcia (13)
Komentarze
Polecane artykuły
Tokina FíRIN 100 mm f/2.8 FE Macro z mocowaniem Sony E  - znamy polską cenę
16 Lip 2019
Wyczekiwana Tokina FíRIN 100 mm f/2.8 FE Macro do systemy Sony E wreszcie zadebiutowała na naszym rynku. Zobaczcie ile musimy zapłacić za szkło, które powinno zaciekawić miłośników makrofotografii, jak i portrecistów.
0
Czy warto dopłacać do jaśniejszego obiektywu? Zobacz czy jesteś w stanie odróżnić zdjęcia wykonane szkłami f/1.4 i f/1.8
15 Lip 2019
Jaśniejsze obiektywy są lepsze, prawda? Zwykle tak jest, ale czasem różnica może nie uzasadniać przepaści w cenie.
1
Zobacz, jak produkowane są filmy natychmiastowe
15 Lip 2019
Filmy natychmiastowe nie zawsze traktowane są jako poważne medium fotograficzne. Stoi jednak za nimi jak najbardziej poważna technologia. Zobaczcie, co odpowiada za magię “polaroidów”.
0
Sigma Classic Art - powrót do filmowej estetyki sprzed lat
15 Lip 2019
Jeśli jesteście zdania, że obrazek dostarczany przez współczesne obiektywy jest zbyt sterylny, Sigma ma odpowiedź na wasze problemy. Już niebawem poznamy nową linię filmowych szkieł Classic Cine, które pod względem optyki nawiązywać będą do konstrukcji sprzed pół wieku.
0