"Zapach jodu w powietrzu" - Tomek Niewiadomski w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Tylko do 3 marca w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie możecie oglądać fotografie Tomka Niewiadomskiego. Na wystawę składają się prace powstałe na przestrzeni lat 2003-2012, wykonane w unikatowej technice platinum/ palladium. Ich motywem przewodnim jest kontakt człowieka z wodą.

Autor: Marcin Grabowiecki

26 Luty 2013
Artykuł na: 4-5 minut

Cykl BLUE Tomka Niewiadomskiego powstaje od 2003 roku i ciągle wzbogaca się o nowe prace. Nieśpieszne tempo realizacji odpowiada odległym lokalizacjom fotografowanych miejsc, na półkuli północnej i południowej. BLUE nie jest jednak dziennikiem podróży. Jest zarazem czymś więcej niż artystyczny koncept. Stanowi motyw przewodni działalności Tomka Niewiadomskiego i zawiera to, co najważniejsze w jego sztuce. Wiąże się mocno z życiowym doświadczeniem, z poznawaniem różnych stron świata, ze spotykaniem ludzi, ale i z doznawaniem wolności w spotkaniu z naturą.

Podstawowym tematem BLUE jest kontakt ludzi z wodą. Kontakt cielesny i duchowy, właściwie pozbawiony wymiaru praktycznego. Większość zdjęć pokazuje miejsce gdzie woda styka się z lądem, dotknięcie się żywiołów, początek i koniec, linię fal na plaży, linię brzegową, skały. Ludzie są niewielkich rozmiarów w porównaniu z falami, wpatrują się w lustro wody, unoszą się na powierzchni, nurkują w głąb błękitnych przestworów. Zdarzają się widoki samotności i potęgi żywiołów, wodnych ścian i oceanicznych głębin. Zdarzają się i takie ujęcia, na których woda jest ujarzmiona i służy ludziom w oceanariach czy akwariach. BLUE nie zatrzymuje się przy tym na poziomie dokumentacji.

Tomek Niewiadomski z serii BLUE

 

Znajdziemy tu szereg zagadnień związanych ze sztuką, fotografią, stosunkiem ludzi do natury. Jednym z nich jest relacja fotografii i rzeczywistości, napięcie pomiędzy samym obrazem a tym, co odzwierciedla, pomiędzy sztuką a kopią rzeczywistości. Znajduje się tu także kwestia widzialności i odbicia. Znajdziemy też próby odzwierciedlenia niezwykłej energii żywiołu i pozycji ludzi wobec niego. Niewielkie postacie pogrążone są w euforii, lecz i melancholii wobec żywiołu, którego wizerunki ewokują nastrój wzniosłości. BLUE ma jednocześnie działanie terapeutycznie. Angielska nazwa błękitu to zarazem określenie stanu emocjonalnego: smutku i lekkiej melancholii. Widz w kontakcie z tymi fotografiami, staje się odprężony, lecz i pełen tęsknoty za szerokimi przestrzeniami, za wolnością, jakby i on poczuł zapach jodu w powietrzu.

Autorką tekstu jest Magda Ujma.

Tomek Niewiadomski urodził się w 1974 roku. Wiedzę i fotograficzne doświadczenie zdobywał w Australii, Polsce i Stanach Zjednoczonych. Uczeń Davida Michela Kennedy'ego i Paula Aresu. Tomek Niewiadomski jest absolwentem School of Fine Arts-Photography w Sydney. Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych, m. in.: "Nihon" (wystawa indywidualna, 2008, Galeria 65 w Warszawie, Galeria Pauza w Krakowie), "W.W.D.M.K.T.S.J.P.A.W.T.N." (zbiorowa wystawa fotografów Galerii 65, 2007, Królikarnia), "Chiny Kraj Środka" (wystawa indywidualna, 2006, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie), "Jedna pasja, dwie wizje" (z Davidem Michaelem Kennedym, 2005, Fabryka Trzciny w Warszawie).

Tomek Niewiadomski BLUE
Termin: do 3.03.2013

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
M. Konopnickiej 26
Kraków

{GAL|25762
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wywiady
Maciej Taichman: "Jestem uzależniony od tworzenia obrazu i nie umiem od tego odejść. Parę razy nawet próbowałem."
Maciej Taichman: "Jestem uzależniony od tworzenia obrazu i nie umiem od tego odejść. Parę razy...
O poszukiwaniu sprzętu idealnego, pogoni za jakością, współczesnych realiach rynkowych i o tym czy średni format może zastąpić profesjonalną kamerę filmową, rozmawiamy z Maciejem Taichmanem -...
52
Viviane Sassen: "Kiedy fotografuję, jestem naprawdę tu i teraz"
Viviane Sassen: "Kiedy fotografuję, jestem naprawdę tu i teraz"
O jej najnowszej retrospektywie, stagnacji i rozwoju na fotograficznej drodze, a także o tym, co irytuje ją w branży modowej, rozmawiamy z jedną z najważniejszych współczesnych artystek...
22
Odnaleźć piękno w fotografii wnętrz. Jak PION Studio zbudowało swoją pozycję na światowym rynku
Odnaleźć piękno w fotografii wnętrz. Jak PION Studio zbudowało swoją pozycję na światowym rynku
Fotografował dla Hermèsa, Amour, NOBU, PURO i innych luksusowych marek oraz hoteli. O ciemnych i jasnych stronach tej branży, ulubionych aparatach oraz kulturze pracy w Polsce i na świecie...
23
Powiązane artykuły