"Paralaksa czasu" Zbigniewa Tomaszczuka w Galerii FF

Autor: Marta Sinior

30 Styczeń 2007
Artykuł na: 6-9 minut
Najnowszy cykl Zbigniewa Tomaszczuka stanowi analizę wymyślonego przez artystę zjawiska - paralaksy czasu. Wykorzystując technikę cyfrową Tomaszczuk podejmuje próbę wizualizacji czasu i ruchu. Projekt ten prezentowany będzie przez miesiąc w łódzkiej Galerii FF. Otwarcie wystawy odbędzie się 9 lutego 2007 roku.

Poniżej zamieszczamy fragmenty tekstu Elżbiety Łubowicz poświęconego najnowszemu cyklowi Zbigniewa Tomaszczuka:

Portret czasu jest obrazem abstrakcyjnym

Wzajemne relacje między sztuką a techniką mają swoją zagmatwaną historię: są całe okresy, kiedy te dwie sfery blisko się ze sobą wiążą i takie, w których panuje powszechne przekonanie, że nie ma nic bardziej odległego i obcego. Szczególnie czas "pierwszej awangardy" lat dwudziestych minionego stulecia sprzyjał poszukiwaniom nowych możliwości sztuki poprzez jej związek z techniką; mechaniczny rodowód fotografii stał się wówczas impulsem do intensywnego wykorzystywania jej przez artystów z intencją odnowienia języka sztuki. Co ciekawe, zainteresowanie techniką w kontekście sztuki może mieć u swoich podstaw dwie całkiem odmienne interpretacje. Jedna z nich, konstruktywistyczna z ducha, eksponuje obiektywny i racjonalny charakter techniki; druga, futurystyczna i dadaistyczna, widzi technikę oraz jej produkt - maszynę - jako obszar oraz efekt "nowoczesnej magii", odrębny świat pełen poetyckich tajemnic.

fot. Zbigniew Tomaszczuk z cyklu "Paralaksa czasu"

(...)
Zbigniew Tomaszczuk swoją najnowszą serią fotografii wprowadza widzów na wąską krawędź poznania, która dzieli to, co znane i oczywiste, od tego, co niezbadane i tajemnicze, przyprawiające swoją przepastnością o zawrót głowy. Pokazuje jednocześnie dwie strony fotografii: materialną i możliwą do technicznego manipulowania przez człowieka oraz mentalną, zawartą w naszej wyobraźni i interpretacji. Obiektywną i subiektywną, istniejące nieodłącznie w obrazie, który powinien przecież przylegać do rzeczywistości i nie budzić niepokoju - a jednak czasem "odkleja" się od niej, i kiedy widzimy w trakcie działania proces przemiany konkretnych rzeczy (a tym bardziej - ludzi!) w ich abstrakcyjne obrazy, trudno nie poczuć się mocno nieswojo...
(...)
Powstałe z potrójnej ekspozycji kadry Zbigniewa Tomaszczuka są czymś w rodzaju pre-filmu, w którym kolejne klatki, zamiast być ułożone w sekwencji jedna po drugiej, skleiły się razem w jeden nieruchomy obraz. Ruch nagle zatrzymany staje się swoim przeciwieństwem, ujawniając dziwną absurdalność pozycji tak ukazanego obiektu. Z podobną intencją fotografował rodzinę i przyjaciół w trakcie skoków, upadków czy wyścigów Jacques-Henri Lartigue, odczuwający niezwykle intensywnie przepaść, jaka otwiera się pomiędzy rzeczywistością, a jej fotograficznym obrazem. Od tamtej pory minęło sto lat coraz powszechniejszego użycia tego medium i odbiorcy, a także sami twórcy fotografii, znieczulili się już na zdumiewające właściwości tego rodzaju obrazu, które tworzyły "magię" fotografii przez pierwsze kilkadziesiąt lat jej istnienia. W Paralaksie czasu ta "dziwność istnienia" fotograficznego obrazu i zarazem odwzorowywanej przezeń rzeczywistości została odkryta ponownie - poprzez prosty techniczny zabieg, który niespodziewanie rozbił oczywistość i banalność zwykłej barwnej fotografii.

fot. Zbigniew Tomaszczuk z cyklu "Paralaksa czasu"

(...)
W fotografiach z Paralaksy czasu spotkały się ze sobą aż trzy istotne dla twórczości Tomaszczuka tematy: czas, obraz i miasto. Miasto to dla niego przede wszystkim miejsce, gdzie naturalnym środowiskiem człowieka stają się wytworzone przez niego obiekty cywilizacji; obrazy - to najbardziej intrygujące z tych wytworów, zmieniające charakter otaczającej rzeczywistości; czas - najbardziej tajemnicza właściwość tej rzeczywistości - pozwala się uchwycić tylko wówczas, kiedy "widzimy" go przez jego dojmujący brak w unieruchomionym fotograficznym obrazie. Próbując "złapać" czas, sportretować go, a więc wy-obrazić, nieuchronnie musimy zmienić go w abstrakcję - to właśnie zdają się mówić te fotografie. A wraz z nim - zmieniamy w abstrakcję nas samych...
- Elżbieta Łubowicz, styczeń 2007

Zbigniew Tomaszczuk urodził się w 1949 roku. Ukończył Wyższe Studium Fotografii w Warszawie i Wydział Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu, gdzie uzyskał również doktorat w zakresie fotografii. Jest członkiem ZPAF. Autor książek: Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii (1998), Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii (2002), Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej. Wykładowca fotografii w Akademii Fotografii w Warszawie i Warszawskiej Szkole Reklamy. Autor wielu wystaw w kraju i za granicą. W latach 2000-2003 był redaktorem naczelnym Kwartalnika Fotografia. Od 2006 roku redaktor naczelny naukowo-artystycznego pisma o fotografii Camera@obscura. Prace Zbigniewa Tomaszczuka znajdują się w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Fundacji Turleja w Krakowie, Książnicy Pomorskiej w Szczecinie oraz w Musee de l'Elisee w Lozannie.

Wernisaż wystawy Zbigniewa Tomaszczuka Paralaksa czasu odbędzie się 9 lutego 2007 roku o godzinie 18 w Galerii FF (Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18) w Lodzi. Wystawa czynna będzie do 9 marca 2007 od wtorku do soboty w godz.14-18.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Białystok Interphoto 2021 - taka okazja zdarza się raz na dwa lata
Białystok Interphoto 2021 - taka okazja zdarza się raz na dwa lata
Organizatorzy fotograficznego biennale Interphoto kolejny raz zapraszają do Białegostoku. Na odzwiedzających czeka kilkadziesiąt wystaw, pokazy filmów, spotkania...
1
Grand Mobile Photo - pierwsza edycja Międzynarodowego Konkursu Fotografii Mobilnej otwarta na zgłoszenia
Grand Mobile Photo - pierwsza edycja Międzynarodowego Konkursu Fotografii Mobilnej otwarta na...
Już tylko do 30 września można zgłaszać zdjęcia do pierwszej edycji Grand Mobile Photo, konkursu fotografii mobilnej, organizowanego przez magazyn Press. Na zwycięzców czekają nagrody o dużej...
8
Sebastião Salgado doceniony jedną z najważniejszych na świecie nagród artystycznych
Sebastião Salgado doceniony jedną z najważniejszych na świecie nagród artystycznych
Japońskie Stowarzyszenie Artystów przyznało słynnemu fotografowi nagrodę Praemium Imperiale. Za swoją twórczość 77-letni Sebastião Salgado otrzyma 15 milionów jenów, czyli ponad 500 000 zł.
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)