Zbigniew Tomaszczuk "Informacyjne funkcje reklamy"

Akademia Fotografii w Warszawie otworzyła w swojej siedzibie przestrzeń wystawienniczą. W planach szkoły jest, poza prezentowaniem osiągnięć studentów, organizowanie wystaw znanych fotografów, m.in wykładowców uczelni. Wystawą inagurującą jest cykl Zbigniewa Tomaszczuka zatytułowany "Informacyjne funkcje reklamy". Otwarcie nastąpi 5 grudnia 2005 roku.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

Akademia Fotografii w Warszawie otworzyła w swojej siedzibie przestrzeń wystawienniczą. W planach szkoły jest, poza prezentowaniem osiągnięć studentów, organizowanie wystaw znanych fotografów, m.in wykładowców uczelni. a także zdjęcia artystów zagranicznych i zbiory kolekcjonerów prywatnych. Korytarz byłej drukarni Życia Warszawy dzięki dodatkom i specjalnie zaprojektowanemu oświetleniu zmienił się w postindustrialną galerię.
Wystawą inagurującą Galerię Akademii Fotografii jest cykl Zbigniewa Tomaszczuka zatytułowany Informacyjne funkcje reklamy.

fot. Zbigniew Tomaszczuk "Informacyjne funkcje reklamy"


Wystawa Informacyjne funkcje reklamy jest kontynuacją wcześniejszych zainteresowań fotografią inspirowaną miastem i jego wizualnymi aspektami. Dotyczy problemu informacji i dezinformacji. Zdjęcia wykonane z wnętrza autobusu, przez szybę oklejoną od zewnątrz reklamą, rejestrują widok rozbity przez raster reklamy. Ten widok jest mało czytelny, ale niewątpliwie atrakcyjny wizualnie, wręcz abstrakcyjny. Zresztą - czyż reklama nie jest atrakcyjna? Uzyskany obraz przypomina malarstwo puentylistyczne. Jest to pewne nawiązanie do "znalezionego malarstwa" i niektórych zdjęć z cyklu "Sweet Polska".

fot. Zbigniew Tomaszczuk "Informacyjne funkcje reklamy"


Zbigniew Tomaszczuk (ur. 1949)fotograf, pedagog, autor książek o fotografii. Ukończył Wyższe Studium Fotografii MKiS / ZPAF w Warszawie oraz Wydział Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskał również doktorat w zakresie dyscypliny artystycznej - fotografia. Stypendysta Ministerstwa Kultury w latach: 1990-1992 i 2002. Zbigniew Tomaszczuk zajmuje się dydaktyką (jest wykładowcą w Akademii Fotografii oraz w ZPAF- ie w Warszawie), teorią i estetyką fotografii. Jest autorem książek: Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii, Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii oraz licznych tekstów o fotografii. W latach 1985-1996 był głównym specjalistą ds. fotografii w Centrum Animacji Kultury w Warszawie.
W swoich działaniach artystycznych porusza się na granicy wielu dziedzin wykorzystując przeróżnych środków wyrazu, do których należą: fotografii, film, wideo, wideo-instalacjia, foto-performance, książki artystyczne, mail-art i net-art.
Prace Tomaszczuka można było zobaczyć na kilkunastu wystawach indywidualnych oraz w wielu wystawach zbiorowych, m.in.: 2002 - Dekada. Fotografia polska lat 90., Muzeum Sztuki Współczesnej, Łódź; Muzeum Narodowe, Wrocław; Galeria Pusta, Katowice; 2003 - Dekada, Galeria BWA, Bielsko-Biała; Nie-codzienność, 3. Biennale Fotografii, Galeria Miejska Arsenał, Poznań; Przebudzenie dla książki, książka artystyczna, Galeria Działań, Warszawa. Prace Zbigniewa Tomaszczuka znajdują się w zbiorach: Musee de l'Elisee, Lozanna; Muzeum Sztuki Współczesnej, Łódź; Muzeum Historii Fotografii, Kraków; Małej Galerii ZPAF/CSW Warszawa; Fundacji Turleja, Kraków; Książnicy Pomorskiej, Szczecin.


Uroczysty wernisaż wystawy Zbigniewa Tomaszczuka Informacyjne funkcje reklamy odbędzie się w poniedziałek, 5 grudnia 2005 roku godzinie 18 przy ulicy Marszałkowskiej 3/5 w Warszawie. Wystawa czynna będzie do 15 stycznia 2006 roku.

Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Zbigniew Tomaszczuk
logo logo
Magazyny
Zamów