Zbigniew Tomaszczuk i Tiziano Micci w Domku Romańskim

8 września 2006 roku we wrocławskim Domku Romańskim odbędzie się wernisaż dwóch równoległych wystaw: Zbigniewa Tomaszczuka "Paralaksa czasu" i Tiziano Micci "Paryż - Wrocław 2006". Wspólnym mianownikiem obu ekspozycji jest miasto. Dla włoskiego artysty staje się ono głównym bohaterem, natomiast dla Tomaszczuka stanowi inspirację do refleksji na temat czasu.
fot. Zbigniew Tomaszczuk "Paralaksa czasu"

Zbigniew Tomaszczuk ukończył Wyższe Studium Fotografii w Warszawie i Wydział Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu, gdzie uzyskał również doktorat w zakresie fotografii. Jest członkiem ZPAF. Autor książek: Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii (1998), Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii (2002), Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej. Od 2006 roku redaktor naczelny naukowo-artystycznego pisma o fotografii Camera@obscura.

Najnowszy projekt Paralaksa czasu składający się z 22 prac, stanowi kontynuację wcześniejszych cykli: Ludzie, którzy mnie codziennie obserwują, Miejsca szczególne, Sweet Polska i Informacyjne funkcje reklamy.

W nowym projekcie artysta zastosował specyficzną technikę: Podczas mojego fotografowania z użyciem selektywnego filtrowania, wykorzystuję materiał barwny ingerując w poszczególne jego warstwy. Na całość składają się więc trzy kolejne naświetlenie osobnych obrazów (zarejestrowanych w poszczególnych 3 warstwach materiału światłoczułego). Istotne jest to, że czas rejestracji poszczególnych obrazów jest praktycznie dowolny. Fotografia ta stanowi więc swoiste rozwarstwienie czasu. Nazwałem ten projekt paralaksą czasu.

Od strony wizualnej fotografie te przedstawiają naturalny, niez niekształcony obraz elementów statycznych, natomiast elementy dynamiczne (ludzie, pojazdy) zarejestrowane są jako swoiste barwne fantomy i to one stanowią świadectwo upływającego czasu.

Moja strategia artystyczna opiera się na wykorzystywaniu cech fotografii ujawnionych dopiero w procesie autorskiej interpretacji technologii materiału światłoczułego. Różne części fotografii odpowiadają różnym odcinkom czasu.


fot. Tiziano Micci "Paryż - Wrocław 2006"

Włoski fotografik Tiziano Micci od roku 1975 pracuje jako fotoreporter oraz fotograf przemysłowy i reklamowy. Stosuje wyłącznie techniki tradycyjne bez żadnej manipulacji cyfrowej. Jego środkiem wypowiedzi artystycznej jest fotografia czarno-biała. W 2005 roku swoje prace wystawiał m.in. na Biennale d' Arte Contemporáneo (Perugia, Włochy), w Museo de Arte Contemporáneo del Divenire (Foligno; Włochy). Fotografie Micciego publikowane są w: Photo Italia, Photo France, Fotografare oraz w Il Carabiniere.

Prezentowany cykl w Dworku Romańskim składa się 32 czarno-białych fotografii powstałych w przeciągu dwóch ostatnich lat. Oto jak sam artysta komentuje swoje prace: Lubię fotografować to, co robi na mnie wrażenie, żadnych słynnych zabytków w wielkich miastach, raczej to, co rządzi codziennym życiem zwykłych ludzi. Gdy porządkuję swoje prace, często zauważam podobieństwa miast i sposobów życia. Wciąż jeszcze nie wiem, czy to wynika z tego jak przyglądam się światu, czy wszystko staje się coraz bardziej podobne do siebie nawzajem. Porównajmy Paryż i Wrocław.


Obydwie wystawy prezentowane będą od 9 do 30 września 2006 roku w Galerii Domek Romański (Dolnośląskie Centrum Fotografii) przy pl. Bp Nankiera 8 we Wrocławiu. Wernisaż odbędzie się 8 września 2006 roku o godzinie 17.

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS to propozycja dla najbardziej wymagających fotografów sportu i dzikiej przyrody. Zobaczcie jak w praktyce radzi sobie najdłuższe szkło z serii G Master.
2
Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Najnowszy tele-zoom Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS ma wszystko, by zaspokoić potrzeby fotografów sportu i dzikiej przyrody, którzy szukają zmiennogniskowego obiektywu dalekiego zasięgu w akceptowalnej cenie. Zobaczcie, na co go stać nową konstrukcję w systemie Sony E.
2
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu
31 Maj 2019
Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.
4
Tenba Shootout II 24L - test plecaka
29 Maj 2019
Dziś sprawdzamy czy plecak Shootout II 24L to propozycja Tenby właściwa dla profesjonalnego fotografa.
0