Zbigniew Tomaszczuk i Tiziano Micci w Domku Romańskim

8 września 2006 roku we wrocławskim Domku Romańskim odbędzie się wernisaż dwóch równoległych wystaw: Zbigniewa Tomaszczuka "Paralaksa czasu" i Tiziano Micci "Paryż - Wrocław 2006". Wspólnym mianownikiem obu ekspozycji jest miasto. Dla włoskiego artysty staje się ono głównym bohaterem, natomiast dla Tomaszczuka stanowi inspirację do refleksji na temat czasu.
fot. Zbigniew Tomaszczuk "Paralaksa czasu"

Zbigniew Tomaszczuk ukończył Wyższe Studium Fotografii w Warszawie i Wydział Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu, gdzie uzyskał również doktorat w zakresie fotografii. Jest członkiem ZPAF. Autor książek: Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii (1998), Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii (2002), Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej. Od 2006 roku redaktor naczelny naukowo-artystycznego pisma o fotografii Camera@obscura.

Najnowszy projekt Paralaksa czasu składający się z 22 prac, stanowi kontynuację wcześniejszych cykli: Ludzie, którzy mnie codziennie obserwują, Miejsca szczególne, Sweet Polska i Informacyjne funkcje reklamy.

W nowym projekcie artysta zastosował specyficzną technikę: Podczas mojego fotografowania z użyciem selektywnego filtrowania, wykorzystuję materiał barwny ingerując w poszczególne jego warstwy. Na całość składają się więc trzy kolejne naświetlenie osobnych obrazów (zarejestrowanych w poszczególnych 3 warstwach materiału światłoczułego). Istotne jest to, że czas rejestracji poszczególnych obrazów jest praktycznie dowolny. Fotografia ta stanowi więc swoiste rozwarstwienie czasu. Nazwałem ten projekt paralaksą czasu.

Od strony wizualnej fotografie te przedstawiają naturalny, niez niekształcony obraz elementów statycznych, natomiast elementy dynamiczne (ludzie, pojazdy) zarejestrowane są jako swoiste barwne fantomy i to one stanowią świadectwo upływającego czasu.

Moja strategia artystyczna opiera się na wykorzystywaniu cech fotografii ujawnionych dopiero w procesie autorskiej interpretacji technologii materiału światłoczułego. Różne części fotografii odpowiadają różnym odcinkom czasu.


fot. Tiziano Micci "Paryż - Wrocław 2006"

Włoski fotografik Tiziano Micci od roku 1975 pracuje jako fotoreporter oraz fotograf przemysłowy i reklamowy. Stosuje wyłącznie techniki tradycyjne bez żadnej manipulacji cyfrowej. Jego środkiem wypowiedzi artystycznej jest fotografia czarno-biała. W 2005 roku swoje prace wystawiał m.in. na Biennale d' Arte Contemporáneo (Perugia, Włochy), w Museo de Arte Contemporáneo del Divenire (Foligno; Włochy). Fotografie Micciego publikowane są w: Photo Italia, Photo France, Fotografare oraz w Il Carabiniere.

Prezentowany cykl w Dworku Romańskim składa się 32 czarno-białych fotografii powstałych w przeciągu dwóch ostatnich lat. Oto jak sam artysta komentuje swoje prace: Lubię fotografować to, co robi na mnie wrażenie, żadnych słynnych zabytków w wielkich miastach, raczej to, co rządzi codziennym życiem zwykłych ludzi. Gdy porządkuję swoje prace, często zauważam podobieństwa miast i sposobów życia. Wciąż jeszcze nie wiem, czy to wynika z tego jak przyglądam się światu, czy wszystko staje się coraz bardziej podobne do siebie nawzajem. Porównajmy Paryż i Wrocław.


Obydwie wystawy prezentowane będą od 9 do 30 września 2006 roku w Galerii Domek Romański (Dolnośląskie Centrum Fotografii) przy pl. Bp Nankiera 8 we Wrocławiu. Wernisaż odbędzie się 8 września 2006 roku o godzinie 17.

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8