Zbigniew Tomaszczuk i Tiziano Micci w Domku Romańskim

8 września 2006 roku we wrocławskim Domku Romańskim odbędzie się wernisaż dwóch równoległych wystaw: Zbigniewa Tomaszczuka "Paralaksa czasu" i Tiziano Micci "Paryż - Wrocław 2006". Wspólnym mianownikiem obu ekspozycji jest miasto. Dla włoskiego artysty staje się ono głównym bohaterem, natomiast dla Tomaszczuka stanowi inspirację do refleksji na temat czasu.
fot. Zbigniew Tomaszczuk "Paralaksa czasu"

Zbigniew Tomaszczuk ukończył Wyższe Studium Fotografii w Warszawie i Wydział Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu, gdzie uzyskał również doktorat w zakresie fotografii. Jest członkiem ZPAF. Autor książek: Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii (1998), Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii (2002), Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej. Od 2006 roku redaktor naczelny naukowo-artystycznego pisma o fotografii Camera@obscura.

Najnowszy projekt Paralaksa czasu składający się z 22 prac, stanowi kontynuację wcześniejszych cykli: Ludzie, którzy mnie codziennie obserwują, Miejsca szczególne, Sweet Polska i Informacyjne funkcje reklamy.

W nowym projekcie artysta zastosował specyficzną technikę: Podczas mojego fotografowania z użyciem selektywnego filtrowania, wykorzystuję materiał barwny ingerując w poszczególne jego warstwy. Na całość składają się więc trzy kolejne naświetlenie osobnych obrazów (zarejestrowanych w poszczególnych 3 warstwach materiału światłoczułego). Istotne jest to, że czas rejestracji poszczególnych obrazów jest praktycznie dowolny. Fotografia ta stanowi więc swoiste rozwarstwienie czasu. Nazwałem ten projekt paralaksą czasu.

Od strony wizualnej fotografie te przedstawiają naturalny, niez niekształcony obraz elementów statycznych, natomiast elementy dynamiczne (ludzie, pojazdy) zarejestrowane są jako swoiste barwne fantomy i to one stanowią świadectwo upływającego czasu.

Moja strategia artystyczna opiera się na wykorzystywaniu cech fotografii ujawnionych dopiero w procesie autorskiej interpretacji technologii materiału światłoczułego. Różne części fotografii odpowiadają różnym odcinkom czasu.


fot. Tiziano Micci "Paryż - Wrocław 2006"

Włoski fotografik Tiziano Micci od roku 1975 pracuje jako fotoreporter oraz fotograf przemysłowy i reklamowy. Stosuje wyłącznie techniki tradycyjne bez żadnej manipulacji cyfrowej. Jego środkiem wypowiedzi artystycznej jest fotografia czarno-biała. W 2005 roku swoje prace wystawiał m.in. na Biennale d' Arte Contemporáneo (Perugia, Włochy), w Museo de Arte Contemporáneo del Divenire (Foligno; Włochy). Fotografie Micciego publikowane są w: Photo Italia, Photo France, Fotografare oraz w Il Carabiniere.

Prezentowany cykl w Dworku Romańskim składa się 32 czarno-białych fotografii powstałych w przeciągu dwóch ostatnich lat. Oto jak sam artysta komentuje swoje prace: Lubię fotografować to, co robi na mnie wrażenie, żadnych słynnych zabytków w wielkich miastach, raczej to, co rządzi codziennym życiem zwykłych ludzi. Gdy porządkuję swoje prace, często zauważam podobieństwa miast i sposobów życia. Wciąż jeszcze nie wiem, czy to wynika z tego jak przyglądam się światu, czy wszystko staje się coraz bardziej podobne do siebie nawzajem. Porównajmy Paryż i Wrocław.


Obydwie wystawy prezentowane będą od 9 do 30 września 2006 roku w Galerii Domek Romański (Dolnośląskie Centrum Fotografii) przy pl. Bp Nankiera 8 we Wrocławiu. Wernisaż odbędzie się 8 września 2006 roku o godzinie 17.

słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0