Olympus M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 i M. Zuiko Digital 17mm f/2,8 Pancake

0
Michal Grzegorczyk
16 Czerwiec 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Przy okazji premiery nowego korpusu firmy Olympus w systemie Mikro Cztery Trzecie nie mogło zabraknąć dedykowanej do niego optyki. Na pierwszy ogień poszły dwa obiektywy: M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 i M. Zuiko Digital 17mm f/2,8 Pancake.
M. Zuiko Digital 17mm f/2,8 Pancake

Zaczynamy od stałoogniskowego "pancake'a". Ogniskowa 17 milimetrów po uwzględnieniu mniejszej matrycy da taki sam kąt widzenia jak obiektyw 34 milimetry w małym obrazku. Jest więc to idealna, również ze względu na wymiary, konstrukcja do fotografii reporterskiej. Konstrukcja optyczna tego obiektywu jest dość prosta. producent zastosował 6 elementów ustawionych w 4 grupy. Pozostałe istotne parametry to: średnica filtrów wynosząca zaledwie 37 milimetrów, minimalna odległość ogniskowania to 20 centymetrów. Przysłona pracuje w zakresie od f/2,8 do f/22. Niestety składa się tylko z 5 listków.

M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6

Olympus M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 to oczywiście mikro-odpowiednik normalnego "kita". Zakresem odpowiada małoobrazkowemu obiektywowi 28-84 milimetry. W konstrukcji optycznej (9 elementów w 8 grupach) producent zastosował dwie soczewki asferyczne, jedną ze szkła ED i jedną soczewkę HR. Minimalna odległość ostrzenia wynosi 25 centymetrów (daje to powiększenie 1:4,2). Przed rozpoczęciem fotografowania obiektyw trzeba "uruchomić". Służy do tego przełącznik na jego obudowie. Po "uruchomieniu" obiektyw znacznie zwiększa swoje rozmiary i dopiero wtedy jest gotowy do pracy. Przypomina to rozwiązanie stosowane w niektórych kompaktach. Z jednej strony jest to wygodne ze względu na łatwiejsze przenoszenie, z drugiej wydłuża czas oczekiwania na możliwość fotografowania. Zmianę rozmiarów ilustrują poniższe zdjęcia (obok, dla porównania wielkości, standardowy kit systemu 4/3).

obiektyw gotowy do pracy

obiektyw w stanie spoczynku

Specyfikacje techniczne nowyh obiektywów:
NazwaOlympus M. Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6 ED
Typzmiennoogniskowy obiektyw standardowy do systemu Mikro 4/3
Konstrukcja9 soczewek w 8 grupach, 2 soczewki asferyczne, 1 ze szkła ED, 1 ze szkła HR
Stabilizacja obrazunie
Autofokustak
Ogniskowa14 mm - 42 mm (odpowiednik 28 mm - 84 mm w małym obrazku)
Otwór maksymalnyF3.5 - 5.6
Dystans min.0,25 m
Kąt75 - 29 stopni
Przesłonaf/3,5 - f/5,6 (f/22), 7 listków
MocowanieSystem Mikro 4/3
Powiększeniemaks. 1;4,2
Filtr40,5 mm
Osłonab.d.
Obudowab.d.
Wymiary62 x 43.5 mm
Waga150 g
Akcesoriab.d.
Artykuł na FotopolisOlympus M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 i M. Zuiko Digital 17mm f/2,8 Pancake

NazwaOlympus M. Zuiko Digital 17 mm f/2.8
Typstałoogniskowy obiektyw szerokokątny do systemu Mikro 4/3
Konstrukcja6 soczewek w 4 grupach, 1 soczewka asferyczna
Stabilizacja obrazunie
Autofokustak
Ogniskowa17mm (odpowiednik 34 mm)
Otwór maksymalnyF2,8
Dystans min.20 cm
Kąt65 stopni
Przesłonaf/2,8 (f/22), 5 listków
MocowanieSystem Mikro 4/3
Powiększeniemaks. 1;9
Filtr37 mm
Osłonab.d.
Obudowab.d.
Wymiary57 x 22 mm
Waga71 g
Akcesoriab.d.
Artykuł na FotopolisOlympus M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 i M. Zuiko Digital 17mm f/2,8 Pancake

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny filmowy zoom z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na horyzoncie
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny filmowy zoom z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na...
Wygląda na to, że Sony szykuje dla filmowców nową serię obiektywów zoom, które sprawić mają, źe uzyskanie pożądanych efektów stanie się znacznie łatwiejsze niż...
3
0
Sigma Classic Art - powrót do filmowej estetyki sprzed lat
Sigma Classic Art - powrót do filmowej estetyki sprzed lat
Jeśli jesteście zdania, że obrazek dostarczany przez współczesne obiektywy jest zbyt sterylny, Sigma ma odpowiedź na wasze problemy. Powitajcie serię obiektywów...
40
0
Samyang XEEN CF - kompaktowe i lekkie obiektywy filmowe z włókna węglowego
Samyang XEEN CF - kompaktowe i lekkie obiektywy filmowe z włókna węglowego
Nowa linia kinematograficznych szkieł Samyanga doskonale wpisywać ma się w najnowszy trend kompaktowego i lekkiego sprzętu wideo.
4
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)