Olympus M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 i M. Zuiko Digital 17mm f/2,8 Pancake

Przy okazji premiery nowego korpusu firmy Olympus w systemie Mikro Cztery Trzecie nie mogło zabraknąć dedykowanej do niego optyki. Na pierwszy ogień poszły dwa obiektywy: M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 i M. Zuiko Digital 17mm f/2,8 Pancake.
M. Zuiko Digital 17mm f/2,8 Pancake

Zaczynamy od stałoogniskowego "pancake'a". Ogniskowa 17 milimetrów po uwzględnieniu mniejszej matrycy da taki sam kąt widzenia jak obiektyw 34 milimetry w małym obrazku. Jest więc to idealna, również ze względu na wymiary, konstrukcja do fotografii reporterskiej. Konstrukcja optyczna tego obiektywu jest dość prosta. producent zastosował 6 elementów ustawionych w 4 grupy. Pozostałe istotne parametry to: średnica filtrów wynosząca zaledwie 37 milimetrów, minimalna odległość ogniskowania to 20 centymetrów. Przysłona pracuje w zakresie od f/2,8 do f/22. Niestety składa się tylko z 5 listków.

M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6

Olympus M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 to oczywiście mikro-odpowiednik normalnego "kita". Zakresem odpowiada małoobrazkowemu obiektywowi 28-84 milimetry. W konstrukcji optycznej (9 elementów w 8 grupach) producent zastosował dwie soczewki asferyczne, jedną ze szkła ED i jedną soczewkę HR. Minimalna odległość ostrzenia wynosi 25 centymetrów (daje to powiększenie 1:4,2). Przed rozpoczęciem fotografowania obiektyw trzeba "uruchomić". Służy do tego przełącznik na jego obudowie. Po "uruchomieniu" obiektyw znacznie zwiększa swoje rozmiary i dopiero wtedy jest gotowy do pracy. Przypomina to rozwiązanie stosowane w niektórych kompaktach. Z jednej strony jest to wygodne ze względu na łatwiejsze przenoszenie, z drugiej wydłuża czas oczekiwania na możliwość fotografowania. Zmianę rozmiarów ilustrują poniższe zdjęcia (obok, dla porównania wielkości, standardowy kit systemu 4/3).

obiektyw gotowy do pracy

obiektyw w stanie spoczynku

Specyfikacje techniczne nowyh obiektywów:
NazwaOlympus M. Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6 ED
Typzmiennoogniskowy obiektyw standardowy do systemu Mikro 4/3
Konstrukcja9 soczewek w 8 grupach, 2 soczewki asferyczne, 1 ze szkła ED, 1 ze szkła HR
Stabilizacja obrazunie
Autofokustak
Ogniskowa14 mm - 42 mm (odpowiednik 28 mm - 84 mm w małym obrazku)
Otwór maksymalnyF3.5 - 5.6
Dystans min.0,25 m
Kąt75 - 29 stopni
Przesłonaf/3,5 - f/5,6 (f/22), 7 listków
MocowanieSystem Mikro 4/3
Powiększeniemaks. 1;4,2
Filtr40,5 mm
Osłonab.d.
Obudowab.d.
Wymiary62 x 43.5 mm
Waga150 g
Akcesoriab.d.
Artykuł na FotopolisOlympus M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 i M. Zuiko Digital 17mm f/2,8 Pancake

NazwaOlympus M. Zuiko Digital 17 mm f/2.8
Typstałoogniskowy obiektyw szerokokątny do systemu Mikro 4/3
Konstrukcja6 soczewek w 4 grupach, 1 soczewka asferyczna
Stabilizacja obrazunie
Autofokustak
Ogniskowa17mm (odpowiednik 34 mm)
Otwór maksymalnyF2,8
Dystans min.20 cm
Kąt65 stopni
Przesłonaf/2,8 (f/22), 5 listków
MocowanieSystem Mikro 4/3
Powiększeniemaks. 1;9
Filtr37 mm
Osłonab.d.
Obudowab.d.
Wymiary57 x 22 mm
Waga71 g
Akcesoriab.d.
Artykuł na FotopolisOlympus M. Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 i M. Zuiko Digital 17mm f/2,8 Pancake
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8