Zeiss Nano Prime - pierwsze od lat obiektywy Zeissa to filmowe stałki do bezlusterkowców

Autor: Maciej Luśtyk

7 Luty 2024
Artykuł na: 2-3 minuty

W ostatnich latach wielu spekulowało, że Zeiss wycofał się z rynku optyki foto-wideo. Producent przerywa wreszcie wieloletnią przerwę i prezentuje cały zestaw kompaktowych obiektywów fotograficznych, przeznaczonych do współpracy z aparatami bezlusterkowymi.

Zeiss to marka, która przez lata była synonimem najwyższej jakości optycznej na rynku obiektywów. W ostatnim czasie mocno jednak straciła na konkurencyjności. Po tym, gdy Sony przestało korzystać z pomocy Zeissa przy opracowywaniu szkieł do systemu E, rozwój oferty niemieckiego producenta znacznie wyhamował, a obecnie praktycznie zupełnie się zatrzymał.

Ostatni fotograficzny obiektywy Zeiss zaprezentował w 2019 roku. W 2021 roku przypomniał o sobie jedynie 4 nowymi modelami z kinematograficznej serii Supremę Radiance Prime. Od tamtej pory nie pokazał jednak żadnego nowego obiektywu. Teraz nareszcie się to zmienia. I choć nadal nie wiadomo czy producent nie porzucił walki o rynek fotograficzny, to pokazuje bardzo ciekawie zapowiadające się nowe obiektywy do filmowania.

Seria Zeiss Nano Prime to 6 kompaktowych manualnych pełnoklatkowych stałek o ogniskowych 18 mm, 24 mm, 35 mm, 50 mm, 75 mm i 100 mm, ze światłem T1.5. Szkła wyposażone są w 12-listkowe przysłonę, oferują układ elektroniki do komunikacji z aparatem i jak na optykę wideo mają do zaoferowania bardzo kompaktową budowę - w sam raz do współpracy z aparatami bezlusterkowymi i niewielkimi kamerami, którym są dedykowane.

 

Obiektywy Nano Primę mierzą 100 x 89 mm lub 100 x 112 mm, ważą od 871 g do 1,3 kg i wyposażone są w mocowanie Sony E. Mocowanie jest wymienne, więc w przyszłości może pojawić się więcej wariantów. Wszystkie modele oferują identyczną średnicę frontowego elementu (82 mm), co ułatwić ma pracę z matce bogami i i filtrami.

Cena i dostępność

W segmencie optyki kinematograficznej, szkła Nano Primę można by uznać za serię budżetową, w praktyce to jednak nadal bardzo kosztowne obiektywy, które w większości pozostaną domeną wypożyczalni i bardziej poważnych produkcji.

Obiektywy trafią na rynek w cenach 4490-4990 dolarów (18000-21000 zł) za sztukę, lub jako cały zestaw w cenie 27440 dolarów (ok. 111 000 zł). Szkła będą dostępne w sprzedaży od maja 2024 roku.

Więcej informacji znajdziecie na stronie zeiss.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Viltrox AF 27 mm f/1.2 Pro teraz również do Nikon Z i Sony E. Ruszyła przedsprzedaż
Viltrox AF 27 mm f/1.2 Pro teraz również do Nikon Z i Sony E. Ruszyła przedsprzedaż
Foto-Technika, dystrybutor marki Viltrox, ogłasza rozpoczęcie przedsprzedaży swojego najnowszego obiektywu Viltrox AF 27 mm f/1.2 Pro z mocowaniem Sony E oraz Nikon Z.
1
Nowy Panasonic Lumix S 28-200 mm f/4-7.1 Macro O.I.S., czyli jeden obiektyw do wszystkiego
Nowy Panasonic Lumix S 28-200 mm f/4-7.1 Macro O.I.S., czyli jeden obiektyw do wszystkiego
Jest mały i lekki, ale oferuje duży zoom i pozwala fotografować z bliska. Nowy obiektyw Panasonika na pewno spodoba się wszystkim, którzy niechętnie zmieniają w podróży obiektywy.
11
Sony FE 24–50 mm f/2.8 G – jasny, mały i o połowę tańszy od G Mastera
Sony FE 24–50 mm f/2.8 G – jasny, mały i o połowę tańszy od G Mastera
Sony uzupełnia środkową półkę swojej szklarni o krótki, ale szybki i kompaktowy standardowy zoom f/2,8. To ciekawa propozycja nie tylko dla fotografów ale również filmowców.
10
Powiązane artykuły