Dodaj ocenę

HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 ED PLM AW - wysokiej klasy odpowiednik 24-75 mm do APS-C

Autor: Maciej Luśtyk

15 Lipiec 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Ricoh prezentuje najciekawszą ostatnimi czasy premierę w swoim systemie. To zaawansowany zoom średniego zasięgu, który będzie doskonałym dodatkiem do modelu Pentax K-3 III.

Choć Pentax na dobre zamknął się w lustrzankowej niszy, szukając dla siebie nowej tożsamości, kwietniowa premiera modelu Pentax K-3 III udowadnia, że lustrzanki APS-C ciągle mają dla siebie miejsce na rynku. Jeśli uważacie, że to aparat dla Was, warto zainteresować się także zaprezentowanym dzisiaj obiektywem HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8, który jest odpowiednikiem wysokiej klasy pełnoklatkowego obiektywu 24-70 mm - jednej z najbardziej uniwersalnych i najchętniej używanych konstrukcji przez zawodowców.

HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 to skok milowy względem poprzedniej wersji

Obiektyw HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 reprezentuje linię obiektywów premium Pentax Star (*) i obiecuje wiele zarówno w zakresie jakości obrazu, jak i wydajności. Na układ optyczny składa się 16 elementów w 10 grupach, w tym dwie soczewki asferyczne, dwie soczewki ED i jedna soczewka o anomalnej dyspersji. Do tego powłoki HD Coating i 9-listkowa zaokrąglona przysłona.

Wszystko razem świetnie minimalizować ma aberrację chromatyczną, odbicia światła i gwarantować wysoką rozdzielczość na całej powierzchni kadru oraz przyjemne dla oka rozmycie nieostrości z okrągłym bokeh nawet po mocniejszym domknięciu. Zwłaszcza przy porównaniu ze starą wersją szkła Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 ED AL [IF] SDM, które możecie zobaczyć na stronie producenta.

Szkło pozwala na ostrzenie z minimalnej odległości 30 cm i oferuje możliwość wygodnego ręcznego doostrzania po zablokowaniu ostrości przez system AF. A jeśli już jesteśmy przy autofokusie, warto wspomnieć, że jest to pierwszy jasny zoom producenta wykorzystujący nowszy, cichszy i skuteczniejszy silnik PLM (Pulse Motor), co zapewniać ma szybsze i bardziej płynne ostrzenie. Mamy też elektromagnetycznie sterowaną przysłonę, której zalety docenimy podczas filmowania w zmiennych warunkach oświetleniowych, gdzie aparat będzie w stanie płynnie dostosować ekspozycję do światła.

Nowy HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 oferuje magnezowy tubus, jest w pełni uszczelniony i pozwala na nakręcenie filtrów o średnicy 77 mm. Nie należy jednak do najmniejszych i najlżejszych, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że to obiektyw do aparatów APS-C - szkło mierzy 117 x 84 mm i waży 712 g. W zamian otrzymujemy jednak zwiększoną wytrzymałość.

Zdjęcia przykładowe:

Poniżej możecie zobaczyć galerię oficjalnych zdjęć przykładowych producenta.

Pobierz

0,8 s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 16 mm

Pobierz

1/30 s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

Pobierz

1/4 s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

Pobierz

1/4 s, f/11, ISO 100, ogniskowa: 40 mm

Pobierz

1/60 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 50 mm

Pobierz

1/500 s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 50 mm

Pobierz

1/640 s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 16 mm

Pobierz

1/250 s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 50 mm

Cena i dostępność

Obiektyw Nowy HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 trafi do sprzedaży w sierpniu 2021 roku w cenie 6799 zł.

Specyfikacja:

Nazwa HD Pentax-DA* 16-50 mm f/2.8 ED PLM AW
Producent Pentax
Typ zmiennoogniskowy
Mocowanie Pentax K
Ogniskowa 24-70 mm
Maksymalna jasność 2.8
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 16 elementów /10 grupach (2 x soczewka asferyczne, 2 x ED, 1 x soczewka o anomalnej dyspersji)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Maksymalne powiększenie 0,24 x
Minimalna odległość ogniskowania 30 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 77 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa PLM (Pulse Motor)
Stabilizacja nie
Obudowa magnezowo-aluminiowa
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny nie
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 117 x 84 mm
Waga 712 g
Cena w dniu premiery 1400 dolarów

Więcej informacji znajdziecie na stronie ricoh-imaging.co.jp.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
7Artisans INFINITE - filmowe stałki na mały budżet
7Artisans INFINITE - filmowe stałki na mały budżet
Chińczycy z 7Artisans dołączają do producentów profesjonalnej optyki kinowej. Seria Infiniti oferować ma dobre osiągi i w pełni zimową ergonomię w cenie na która będą mogli sobie...
5
Sigma Aizu Prime - nowa linia superjasnych obiektywów kinematograficznych. Zaprojektowana od podstaw pod kamery wielkoformatowe
Sigma Aizu Prime - nowa linia superjasnych obiektywów kinematograficznych. Zaprojektowana od...
Aizu Prime to nie pierwsze obiektywy filmowe producenta, ale pierwsze zaprojektowane w całości pod kątem wielkoformatowych kamer typu Arri Alexa LF. Jako jedyne osiągają też transmisję...
1
Mandler 35 mm f/2 - chińska replika Summicrona za 1500 zł. Będzie tego więcej
Mandler 35 mm f/2 - chińska replika Summicrona za 1500 zł. Będzie tego więcej
Chińczycy coraz mocniej eksplorują temat wiernych kopii obiektywów sprzed lat. Mandler to nowa marka, która dostarczać ma kilka tego typu konstrukcji rocznie. Pierwszy model w ofercie...
11
Powiązane artykuły