Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Irix 45 mm f/1.4 GFX Dragonfly - jasny, niedrogi szeroki kąt do aparatów średnioformatowych Fujifilm

1

Autor: Maciej Luśtyk

20 Styczeń 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Najnowszy manualny obiektyw Irix powinien znaleźć się na celowniku wszystkich zainteresowanych aparatami Fujifilm GFX. To najjaśniejszy odpowiednik obiektywu 35 mm w systemie, który na dodatek jest dwukrotnie tańszy od natywnego, wyposażonego w układ AF odpowiednika.

Pierwszy obiektyw Irix do systemu GFX zapowiadany był już od kilkunastu dni, dopiero dzisiaj dowiadujemy się jednak z czym mamy do czynienia. Na pierwszy ogień producent wypuszcza model Irix 45 mm f/1.4 GFX, czyli odpowiednik obiektywu 35 mm f/1.1 w systemie pełnoklatkowym, co z pewnością okaże się strzałem w dziesiątkę.

Irix 45 mm f/1.4 GFX to sprawdzona konstrukcja w wersji średnioformatowej

Konstrukcja jest już sprawdzona i bardzo dobra - identyczne diagramy układu optycznego wskazują, że to po prostu przeskalowana wersja pełnoklatkowego modelu 45 mm f/1.4 (jego test możecie przeczytać tutaj). Dodatkowo jest to na tę chwilę najjaśniejszy obiektyw tego typu w systemie Fujifilm, a do tego jedyny zamiennik dla obiektywu Fujinon GF 45 mm f/2.8 R WR.

Na układ optyczny modelu Irix 45 mm f/1.4 GFX składa się 11 elementów w 9 grupach, wśród których znalazły się: 1 soczewka sferyczna, 1 niskodyspersyjna soczewka ED i 4 elementy HR. Do tego 9-listkowa, zaokrąglona przysłona (maksymalne domknięcie do f/22), która zapewnić ma miękkie, łagodne rozmycie z kołową reprodukcją bokeh. Zestaw ten pozwoli nam na ostrzenie z minimalnej odległości 40 cm.

„Dzięki wysokiej wydajności optycznej, na którą składają się wysoka ostrość, znikome aberracje chromatyczne oraz wyrazisty mikrokontrast, obiektyw ten z powodzeniem może stać się najczęściej wykorzystywanym uzupełnieniem aparatu, które pomoże tworzyć malownicze ujęcia.” - pisze o swoim nowym dziecku producent.

Obudowa wyższej klasy to znak rozpoznawczy optyki Irix

Jak zwykle w przypadku szkieł Irix otrzymujemy też imponującą budowę. Szkło, jak na swoje możliwości i segment średniego formatu jest stosunkowo lekkie (1120 g), ale także wytrzymałe. To zasługa magnezowej konstrukcji i uszczelnień rozmieszczonych w 5 kluczowych miejscach tubusu. Dzięki temu nie straszne mają mu być trudne warunki atmosferyczne.

Producent nie zapomniał też o dużym, chodzącym w wyczuwalnym oporem, wyposażonym w wygodne wytłoczenie pierścieniu ostrości (z możliwością zablokowania w dowolnej pozycji).

Irix 45 mm f/1.4 GFX Dragonfly - zdjęcia przykładowe

Jak to wszystko sprawdza się w praktyce? O tym możecie przekonać się oglądając oficjalne zdjęcia przykładowe producenta.

1/2700 s, ISO 200, ogniskowa: 45 mm

1/950 s, ISO 200, ogniskowa: 45 mm

1/5400 s, ISO 200, ogniskowa: 45 mm

1/60 s, ISO 2500, ogniskowa: 45 mm

1/60 s, ISO 640, ogniskowa: 45 mm

Cena i dostępność

Teraz wiadomość najważniejsza. Za obiektyw Irix 45 mm f/1.4 GFX zapłacimy raptem 3175 zł. Oczywiście trzeba liczyć się z tym, że jest to szkło w pełni manualne, nie współpracujące z elektroniką aparatu, ale biorąc pod uwagę obecność peakingu ostrości w aparatach GFX, nie powinno to stanowić większego problemu dla twórców.

Zwłaszcza, że za różnicę w cenie między natywnym modelem GF 45 mm f/2.8, moglibyśmy dokupić jeszcze kompaktowy model GF 50 mm f/3.5.

Więcej informacji znajdziecie na stronie irixlens.com.

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Meike Cine 50 mm T2.1 S35 Prime - filmowa stałka do kamer z matrycami Super 35
Meike Cine 50 mm T2.1 S35 Prime - filmowa stałka do kamer z matrycami Super 35
Firma Meike zaprezentowała nowy obiektyw kinematograficzny 50 mm T2.1 do kamer z matrycami Super 35 i APS-C. Będzie dostępny na mocowaniach PL i Canon EF.
0
0
HD Pentax-FA 31 mm f/1.8, 43 mm f/1.9 i 77 mm f/1.8 Limited - nowe powłoki, ta sama optyka
HD Pentax-FA 31 mm f/1.8, 43 mm f/1.9 i 77 mm f/1.8 Limited - nowe powłoki, ta sama optyka
Ricoh aktualizuje serię lustrzankowych obiektywów Pentax o wersje HD trzech szkieł ze swojej oferty. Otrzymamy lepsze powłoki i zaokrągloną przysłonę, reszta zostaje w...
0
0
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - jakość serii ART w kompaktowym wydaniu
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - jakość serii ART w kompaktowym wydaniu
Najnowszy obiektyw Sigmy zapowiada się na kolejny hit sprzedażowy. Przeznaczony do bezlusterkowców obiektyw Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary zamyka układ...
13
0
Powiązane artykuły