Canon pracuje nad sześcioma obiektywami RF do systemu EOS R. Premier możemy spodziewać się jeszcze w tym roku

0
Michał Chrzanowski
14 Luty 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Dwie portretówki 85 mm f/1.2, w tym jedna z funkcją Defocus Smoothing, reporterskie konstrukcje 15-35 mm, 24-70 mm i 70-200 mm ze stałym światłem f/2.8 oraz „travel zoom“ o uniwersalnym zakresie 24-240 mm f/4-6.3 - oto zapowiedziane modele do systemu EOS R, które na rynku mają pojawić się w tym roku.

Dzisiejsza premiera Canona EOS RP z pewnością zaciekawiła niejednego fotografa. Pełnoklatkowe i do tego uszczelnione body o intuicyjnej ergonomii za 6500 zł to kusząca propozycja. Jednak to wiadomość o trwających pracach nad sześcioma zaawansowanymi obiektywami RF może na dobre rozgrzać serca profesjonalistów rozważających przesiadkę na system EOS R. Bo czy może być coś lepszego niż informacja, że jeszcze w tym roku na rynku pojawią się ultrajasne portretówki, „święta trójca“ reporterskich zoomów oraz wszechstronne szkło o imponującym zakresie ogniskowych? Canon tym samym dał jasny sygnał, że nowy system to nie tylko sezonowa ciekawostka, ale melodia niedalekiej przyszłości, która zaawansowanych fotografów może nakłonić do wkroczenia w bezlusterkowy świat.

Jasne portretówki po raz pierwszy

Producent nie ujawnia jednak żadnych szczegółów dotyczących specyfikacji. W zamian zdradza jakich premier możemy się spodziewać w tym roku. Portrecistów zapewne ucieszy fakt, że Canon pracuje nad nie jedną a dwiema stałkami. Pierwsza, RF 85 mm f/1.2L USM ma być obiektywem oferującym najwyższą jakość obrazu dla zaawansowanych i profesjonalnych fotografów. Z kolei model RF 85 mm f/1.2 L USM DS z funkcją Defocus Smoothing to obiektyw, który ma oferować plastyczne rozmycie tła z efektem bokeh. Tak więc w przypadku tego szkła możemy przypuszczać, że będziemy mieć do czynienia z implementacją filtra apodyzacyjnego, który efektywnie wygładza kontury w nieostrościach, dzięki czemu obraz wydaje się „trójwymiarowy“.

Reporterskie obiektywy po raz drugi

Kolejne trzy propozycje to odpowiedź na zapotrzebowanie zawodowców. Szerokokątny obiektyw RF 15-35 mm f/2.8L IS USM to konstrukcja zaprojektowana z myślą o fotografach architektury, wnętrz i krajobrazów. Ale po taki zakres ogniskowych chętnie sięgają także fotografowie ślubni, którzy w swoich ujęciach chcą zawrzeć znacznie więcej kontekstu. Z kolei RF 24-70 mm f/2.8L IS USM to standardowy zoom i prawdziwy „wół roboczy“ niejednego fotoreportera. Idealny do reportażu, ale również do nagrywania filmów - o czym przekonuje producent. Uzupełnieniem „świętej trójcy“ jest oczywiście stabilizowany teleobiektyw RF 70-200 mm f/2.8L IS USM, czyli niezbędny element wyposażenia profesjonalisty - od fotografii sportu, przez dokument i przyrodę, a na portrecie skończywszy.

Uniwersalny zoom po raz trzeci

Ostatni z zapowiedzianych modeli, RF 24-240 mm f/4-6.3 IS USM ma okazać się nieodłącznym towarzyszem podróży - ma być praktyczny zarówno pod względem wielkości, jak i wydajności. „Jest to uniwersalny obiektyw dla zaawansowanych fotografów amatorów i nagrywających wideo, oferujący szeroki zakres ogniskowych do wykonywania niezwykłych ujęć“ - zaznacza producent.

Na chwile obecną to wszystkie informacje, którymi podzielił się Canon. Zapowiedziane modele mają sukcesywnie mieć swoje premiery jeszcze w tym roku. I zapewne z biegiem czasu producent ujawni więcej szczegółów (w tym specyfikację, ceny i dostępność) poszczególnych modeli.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sirui 50 mm f/1.8 1.33x - czy nadchodzi era tanich obiektywów anamorficznych?
Sirui 50 mm f/1.8 1.33x - czy nadchodzi era tanich obiektywów anamorficznych?
Obiektywy anamorficzne to droga zabawa nawet jak na standardy profesjonalnych produkcji wideo. Być może jednak jesteśmy w przeddzień prawdziwej rewolucji.
7
0
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny obiektyw filmowy z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na horyzoncie
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny obiektyw filmowy z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na...
Wygląda na to, że Sony szykuje dla filmowców nową serię obiektywów zoom, które sprawić mają, źe uzyskanie pożądanych efektów stanie się znacznie łatwiejsze niż...
6
0
Sigma Classic Art - powrót do filmowej estetyki sprzed lat
Sigma Classic Art - powrót do filmowej estetyki sprzed lat
Jeśli jesteście zdania, że obrazek dostarczany przez współczesne obiektywy jest zbyt sterylny, Sigma ma odpowiedź na wasze problemy. Powitajcie serię obiektywów...
41
0
Powiązane artykuły