Leica prezentuje limitowane odsłony swoich trzech stałek

1
Michał Chrzanowski
11 Luty 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Leica APO-Summaron-M 50 mm f/2 ASPH, Summaron-M 28mm f/5.6 i Summilux-M 28 mm f/1.4 ASPH to trzy obiektywy niemieckiego producenta, które teraz są dostępne w nowych limitowanych wersjach stylistycznych.

Leica słynie z prezentowania limitowanych odsłon swoich produktów. Głównie nowe wersje kolorystyczne otrzymują aparaty, ale czasami producent pokazuje również kolejne odsłony obiektywów, które od swoich pierwowzorów różnią się jedynie wyglądem. Tak też mamy w przypadku limitowanych wersji APO-Summaron-M 50 mm f/2 ASPH, Summaron-M 28mm f/5.6 i Summilux-M 28 mm f/1.4 ASPH.

Leica APO-Summaron-M 50 mm f/2 ASPH

Nowa odsłona tego modelu z pewnością przyciągnie oko nawet największych wizualnych purystów. Obiektyw jest teraz dostępny w chromowej wersji utrzymanej w czarnym macie, a jego „estetyka wzornictwa przypomina klasyczne obiektywy z połowy XX wieku“. Otrzymujemy duży i wygodny pierścień ostrości z charakterystycznymi dla starszych konstrukcji zagłębieniami, nieco bardziej odsunięty i lepiej zaakcentowany niż w przypadku standardowego modelu pierścień przysłony oraz stylizowaną odsłonę przeciwsłoneczną. natomiast charakteru dodają ręcznie malowane znaczenie w krwistoczerwonym kolorze. Natomiast we wnętrzu - podobnie jak w jego pierwowzorze - znajdziemy 8 elementów rozmieszczonych w 5 grupach. Z kolei dzięki połączeniu ogniskowej 50 mm i 11-listkowej przysłony o maksymalnym otworze f/2 mamy otrzymać plastyczne rozmycie tła, które efektywnie wykorzystamy między innymi w portrecie. Minimalna odległość ostrzenia manualnej stałki wynosi 0.7 m.

Leica Summaron-M 28 mm f/5.6

Miniaturowy obiektyw Leica Summaron-M 28 mm f/5.6 jest również dostępny w czarnej matowej odsłonie, która ma być odporna za zarysowania. Natomiast białe oznaczenia odpowiednio kontrastują z resztą obiektywu. To jedyne zmiany. Tak więc układ optyczny składa się z 6 elementów rozmieszczonych w 4 grupach, zaś sam tubus posiada złącza, za pomocą których do aparatu będą przesyłane dane EXIF. Szkło pozwoli nam ostrzyć z minimalnej odległości jednego metra i przymknąć przysłonę do wartości f/22. Podobnie jak w przypadku oryginału, będziemy mieć do czynienia z niedoskonałościami w postaci mocnej winiety, to jednak producent reklamuje jako „wyjątkową charakterystykę obrazu“

Leica Summilux-M 28 mm f/1.4 ASPH

Ostatnim z obiektywów, który doczekał się swojej limitowanej odsłony jest model Leica Summilux-M 28 mm f/1.4 ASPH, który jest dostępny w srebrnej anodowanej wersji. Jest to jedyna zmiana względem pierwowzoru. Sama budowa oraz konstrukcja pozostały takie same. Układ optyczny obiektywuskłada się z 10 elementów w 7 grupach. Wykorzystano soczewkę asferyczną, dzięki czemu obiektyw jest lekki i kompaktowy. Z kolei specjalne soczewki zmieniające położenie podczas ogniskowania, poprawiają jakość przy fotografowaniu z bliska. Producent zapewnia, że obiektyw gwarantuje uzyskanie doskonałej jakości obrazu na całej powierzchni kadru, w całym zakresie przysłon. Dzięki nominalnemu otworowi f/1.4 i minimalnej odległości ostrzenia 0,7 m możliwe będzie uzyskanie bardzo małej, plastycznej głębi ostrości.

Cena i dostępność?

Cena jest taka jak przystało na limitowaną odsłonę produktów Leica. Za obiektyw APO-Summaron-M 50 mm f/2 ASPH, który będzie dostępny w 700 egzemplarzach, zapłacimy 9595 dolarów, za model Summaron-M 28 mm f/5.6 (500 sztuk) 2995 dolarów, zaś za stałkę Summilux-M 28 mm f/1.4 ASPH (300 egzemplarzy) 6995 dolarów. Obiektywy mają pojawić się w sprzedaży pod koniec lutego.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
SLR Magic Micro Prime 21 mm T1.6 i 50 mm T1.4 - filmowe stałki do Mikro Cztery Trzecie
SLR Magic Micro Prime 21 mm T1.6 i 50 mm T1.4 - filmowe stałki do Mikro Cztery Trzecie
Producent niedrogich obiektywów filmowych wprowadził do swojej oferty dwa nowe jasne modele kierowane do użytkowników systemu M43.
4
0
Sirui 50 mm f/1.8 1.33x - czy nadchodzi era tanich obiektywów anamorficznych?
Sirui 50 mm f/1.8 1.33x - czy nadchodzi era tanich obiektywów anamorficznych?
Obiektywy anamorficzne to droga zabawa nawet jak na standardy profesjonalnych produkcji wideo. Być może jednak jesteśmy w przeddzień prawdziwej rewolucji.
12
0
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny obiektyw filmowy z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na horyzoncie
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny obiektyw filmowy z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na...
Wygląda na to, że Sony szykuje dla filmowców nową serię obiektywów zoom, które sprawić mają, źe uzyskanie pożądanych efektów stanie się znacznie łatwiejsze niż...
6
0
Powiązane artykuły