Olympus zakończył produkcję szkieł do systemu 4/3

Autor: Maciej Luśtyk

13 Marzec 2017
Artykuł na: 2-3 minuty

Choć większość z nas spodziewała się tego od dawna, dopiero teraz otrzymaliśmy oficjalne potwierdzenie porzucenia przez producenta mocowania 4/3.

Standard 4/3 ujrzał światło dzienne w 2003 roku i był pierwszym w pełni cyfrowym systemem fotograficznym. Podczas gdy pozostali producenci tworzyli aparaty z matrycami APS-C, obsługujące analogowe, pełnoklatkowe obiektywy, Olympus postanowił stworzyć nowy system od podstaw, z mniejszą matrycą, ale telecentrycznymi obiektywami, które razem miały tworzyć poręczny, niewielki lustrzankowy system, dostarczający obraz o konkurencyjnej jakości. Była to też próba ustandaryzowania systemu mocowań, który miały dzielić ze sobą różni producenci.

Olympus E-1, pierwszy aparat systemu 4/3

Choć system nigdy nie okazał się tak konkurencyjny, jak życzyli sobie tego projektanci, to poszczególne modele aparatów, a przede wszystkim optyka cieszyły się bardzo dobrą opinią użytkowników. Całe przedsięwzięcie dało także podwaliny dla wprowadzonego w 2008 roku standardu Mikro Cztery Trzecie, który rozpoczął bezlusterkową rewolucję i który ceniony jest przez użytkowników za doskonały balans w kwestii rozmiarów sprzętu i dostarczanej jakości obrazu. Jest też jednym z chętniej wykorzystywanych standardów przez osoby zajmujące się produkcjami wideo.

Ostatni aparat z systemu 4/3 zaprezentowany został ponad 6 lat temu, a użytkownicy już od momentu pojawienia się aparatów Mikro Cztery Trzecie spodziewali się, że koniec standardu 4/3 jest bliski. Fakt porzucenia go producent potwierdził jednak dopiero teraz, przy okazji wydania najnowszego katalogu szkieł MTF, w którym znajdziemy oficjalną notę informującą o zaprzestaniu produkcji obiektywów Olympusa z tym mocowaniem.

Miejmy nadzieję, że pomoże to teraz włożyć producentowi jeszcze więcej wysiłku w dalsze rozwijanie systemu Mikro Cztery Trzecie.

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wraz z nadejściem wiosny marka Irix zachęca do przyjrzenia się światu z bliska, oferując atrakcyjne rabaty na obiektyw Irix 150 mm f/2.8 1:1 Makro. Rozbuduj swój zestaw fotograficzny o narzędzie,...
1
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
Konstrukcje typu Tilt-Shift to domena wąskiej i kosztownej oferty kierowanej dla profesjonalistów. Chińczycy z 7Artisans chcą pokazać, że można inaczej i prezentują jasną stawkę z...
7
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony prezentuje kolejny po modelu 24-50 mm kompaktowy zoom ze światłem f/2.8, który łączy niewielkie wymiary ze stosunkowo przystępną ceną. Nowy szeroki kąt celuje w twórców, którym...
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)