Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM - nowy standard

Kolejna premiera Canona - tym razem chodzi o najnowszy standardowy zoom do lustrzanek cyfrowych z mnożnikiem ogniskowych 1,6x. Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM daje z nimi odpowiednik zakresu ogniskowych 27-136 mm w małym obrazku, więc idealnie pasuje na obiektyw "do wszystkiego".
Kolejna premiera Canona - tym razem chodzi o najnowszy standardowy zoom do lustrzanek cyfrowych z mnożnikiem ogniskowych 1,6x. Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM daje z nimi odpowiednik zakresu ogniskowych 27-136 mm w małym obrazku, więc idealnie pasuje na obiektyw "do wszystkiego".

Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM

Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM to druga nowość dziś z gwałtownie rozszerzającej się serii EF-S. Wraz z kolejnymi lustrzankami cyfrowymi Canona z mnożnikiem ogniskowych 1,6x (vide dzisiejsza premiera modelu EOS 20D) zwiększa się zapotrzebowanie na obiektywy zoptymalizowane do współpracy z nimi. I tu na scenę wkracza kolejna dzisiejsza premiera. Po ultra szerokim kącie przyszedł czas na zoom standardowy, czyli współczesny odpowiednik "pięćdziesiątki".

Założony do lustrzanek cyfrowych EOS 300D i 20D Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM da zakres ogniskowych odpowiadający 27-136 mm w małym obrazku. Wbudowany system stabilizacji obrazu (z trzema poziomami kompensacji ruchu) przyda się zwłaszcza na dłuższym końcu zoomu. W konstrukcji optycznej obiektywu wykorzystano 17 soczewek w 12 grupach. Średnica gwintu filtru wynosi zaledwie 67 mm. Tak jak inna dzisiejsza premiera, obiektyw pozwala na szybką ręczną korektę ustawień ostrości AF bez potrzeby przełączania z trybu AF w MF.

Fotografujący EOS-em 300D i przyszli użytkownicy modelu EOS 20D dostali wreszcie zoom standardowy, który rzeczywiście kryje zakres najczęściej wykorzystywanych ogniskowych. Miłośnicy cyfrowego systemu Canona modlą się od dziś jednocześnie o wysoką jakość najnowszego obiektywu i jak najniższą jego cenę. Już wkrótce okaże się, czy ich prośby zostały wysłuchane.

Dane techniczne obiektywu Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM:
NazwaCanon EF-S 17 - 85 mm f/4-5,6 IS USM
Typobiektyw standardowy zoom
Konstrukcja17 soczewek w 12 grupach
Stabilizacja obrazubrak
Autofokusb.d.
Ogniskowa17 mm - 85 mm
Otwór maksymalnyF4-F5.6
Dystans min.0,35 mm
Kątb.d.
Przesłona6 listków, f/4 - f/5,6 (f/32}
MocowanieCanon EF-S
Powiększeniemaks. 0,20x (przy 85 mm)
Filtr67 mm
Osłonab.d.
Obudowab.d.
Wymiary78,5 mm x 92 mm
Waga475 g
Akcesoriab.d.
UwagiPole krycia matrycy z mnożnikiem ogniskowej 1,6x, Full-time manual, IS
Artykuł na FotopolisCanon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM - nowy standard


Oficjalna informacja prasowa producenta:

Nowe obiektywy EF-S do lustrzanek cyfrowych Canon

Amstelveen, Holandia, 20 sierpnia, 2004. Canon, lider branży fotograficznej i technologii obrazowania, prezentuje dziś dwa szerokokątne obiektywy zoom serii EF-S, modele EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM oraz EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM. Oba obiektywy zostały zaprojektowane wyłącznie do współpracy z lustrzankami cyfrowymi Canon EOS 20D i EOS 300D, a skierowane są do zaawansowanych fotografów. Nominalny zakres ogniskowych przekłada się na wartości 27-136mm oraz 16-35mm dla formatu 35mm. Taka rozpiętość to świadomy wybór Canona będący odpowiedzią na potrzeby szybko rosnącej grupy użytkowników zaawansowanych lustrzanek cyfrowych.

Oba obiektywy posiadają pierścieniowy napęd USM (ang. Ultra Sonic Motor) gwarantujący szybką, niemal bezgłośną pracę automatyki ostrości. Zestaw właściwości dobrano tak, by osiągnąć jakość obrazu porównywalną z najlepszymi konstrukcjami profesjonalnej serii 'L' firmy Canon.


Standard
EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM to wysokiej klasy, lekki obiektyw standardowy zoom do wszelkich zastosowań. Jest idealnym towarzyszem podróży, sprawdzi się przy zdjęciach przyrodniczych i fotografii ogólnej. Przy 5-krotnym zbliżeniu jest to model o największej rozpiętości w swojej klasie. Wyposażony jest w najnowszą technologię optycznej stabilizacji obrazu (IS), która zapobiega rozmyciu obrazu przez kompensację drgań aparatu i długich czasów naświetlania, aż do 3 podziałek ekspozycji. Pół-profesjonalne zastosowania wymagają najwyższej jakości; obiektyw zbudowany jest z 17 elementów, w 12 grupach. Jeden z nich to dwustronny element asferyczny, odpowiadający za wysoką detaliczność, ostrość i kontrastowość od rogu do rogu kadru.

Szeroki kąt
EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM to najlżejszy i najmniejszy obiektyw na rynku z ogniskową 16-35mm (ekwiwalent dla 35mm; idealny do zdjęć krajobrazowych lub wnętrz, oraz dla tych, którzy chcą poeksperymentować z efektem dużej głębi i dramatycznej perspektywy. Kolejna właściwość to niezwykle mały dystans ostrości przy zbliżeniach - wynosi on tylko 24 cm. EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM odznacza się tak samo wysoką jakością wykonania jak EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. W konstrukcji składającej się z 13 elementów w 10 grupach uwzględniono szklaną soczewkę Super UD (ultra-dyspersja) oraz 2 elementy asferyczne. Frontowa soczewka nie obraca się, a zatem możliwe jest zastosowanie, popularnych w fotografii krajobrazowej, filtrów polaryzacyjnych i gradacyjnych.

Mocowanie EF-S
Oba obiektywy posiadają mocowanie Canon EF-S dopasowane do lustrzanek cyfrowych EOS 20D i EOS 300D. Za sprawą sensora w formacie APS-C efektywna ogniskowa jest o 1.6x większa od nominalnej ogniskowej obiektywu. Podczas gdy przy fotografowaniu z teleobiektywem korzyść jest oczywista, to gdy sytuacja wymaga obiektywu szerokokątnego zyskujemy nieco mniej. Wychodząc naprzeciw potrzebom fotografów przechodzących na system cyfrowy, Canon stworzył mocowanie EF-S. Lustrzanki EOS 20D i EOS 300D są w pełni zgodne ze wszystkimi obiektywami z mocowaniem EF, podczas gdy obiektywy EF-S pasują tylko do tych dwóch aparatów. Przystosowane do lustrzanek cyfrowych z sensorem APS-C mocowanie EF-S jest przepustką do niedrogich rozwiązań szerokokątnych, często poszukiwanych przez zaawansowanych fotografów.
'S' w oznaczeniu EF-S oznacza przysuniętą tylną płaszczyznę ostrości (ang. ?short back focus?). Jest to istota systemu, w którym tylna grupa soczewek obiektywu EF-S może być ulokowana bliżej sensora obrazowego (w formacie APS-C) niż w normalnych obiektywach. Obiektywy wyróżnia też białe oznaczenie mocowania, odróżniające się od tradycyjnej czerwonej kropki stosowanej w obiektywach serii EF. Tylny gumowany pierścień zapobiega ryzyku uszkodzenia obiektywu przy próbie zamocowania go do niekompatybilnego aparatu.


Szybki autofokus
Oba obiektywy posiadają pierścieniowy silnik USM, który wykorzystując wibracje ultradźwiękowe napędza system strojenia ostrości z niezrównaną prędkością. Silnik USM gwarantuje precyzję i dokładność obiektywu, dzięki czemu osiąga on natychmiast właściwą płaszczyznę ostrości bez ryzyka przestrzelenia zdjęcia. Mechanizm napędowy został także przystosowany do lustrzanek EOS 20D i EOS 300D, co wniosło dalszą poprawę dokładności i szybkości. Oba obiektywy oferują stały dostęp do manualnej korekty ostrości bez ryzyka uszkodzenia napędu.

Łagodne rozmycie tła
Oba obiektywy posiadają diafragmę elektromagnetyczną (EMD) dającą niemalże doskonale kołowy otwór przysłony. Daje ona miły dla oka efekt rozmycia tła, gdy fotografujący zminimalizuje głębię ostrości dla wydobycia głównego obiektu.

Doskonałe do fotografii cyfrowej
Przez optymalny dobór powłok, inżynierom z Canona udało się skutecznie zniwelować refleksy i duszki, które z powodu odbić od powierzchni sensora obrazowego są częstym zjawiskiem w fotografii cyfrowej. Powłoki redukują refleksy powstające na powierzchni soczewek, gwarantując ostre, pozbawione dystorsji zdjęcia cyfrowe o naturalnym balansie kolorów.

Błysk związany z odległością
Oba obiektywy posiadają nową funkcję przekazywania informacji o odległości, a więc zgodne są z systemem błysku E-TTL II oferowanym przez lustrzankę EOS 20D. Efektem współpracy z lampami serii Canon EX jest wyraźnie lepszy pomiar ekspozycji z błyskiem. Do obu obiektywów stworzono opcjonalne osłony przeciwsłoneczne.

W harmonii ze środowiskiem naturalnym
Zgodnie z restrykcyjną polityka ochrony środowiska firmy Canon, w konstrukcji obiektywu zastosowano wyłącznie soczewki bezołowiowe.


Czytaj także...
Canon EOS 20D - najważniejsza premiera czytaj...
Canon EOS 300X - warto jeszcze inwestować w film czytaj...
Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM - rekordzista czytaj...
Canon Speedlite 580EX - cyfra pełną gębą czytaj...
Canon PowerShot G6 - jednak 7 Megapikseli czytaj...
Canon PowerShot S70 - 7Mp w czarnej skórze czytaj...
Canon PowerShot A95 - teraz 5Mp czytaj...
Canon PowerShot A400 w czterech kolorach czytaj...
Canon Prima Super 180 Date ze zbliżeniem 4,7x czytaj...
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0