UE wprowadza jednolite przepisy dla droniarzy w całej Europie

Autor: Maciej Luśtyk

7 Styczeń 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Kwestia przepisów dotyczących pilotażu dronów potrafiła przysporzyć o ból głowy niejednego fotografa lub filmowca, który realizował materiały za granicą. Nowe przepisy wprowadzone przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego mają uporządkować chaos i wprowadzają jednolite zasady lotów we wszystkich krajach członkowskich.

Zasady pilotażu dronów znacznie ewoluowały na przestrzeni ostatnich lat, niestety nie wszędzie w takim samym kierunku, o czym szybko przekonamy się, chcąc realizować materiały za granicą. Niektóre kraje do tematu podchodzą bardziej liberalnie, w inny obowiązują bardzo restrykcyjne przepisy. Całe zamieszanie sprawia, że używanie drona za granicą, nawet jeśli nie przysporzy nam kłopotów, to z pewnością będzie wymagało czasu na dogłębne sprawdzenie przepisów obowiązujących w danych krajach.

Problem ten zauważyła Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, która opracowała spójne, jednolite zasady pilotażu dronów dla wszystkich państw członkowskich UE, które weszły w życie z dniem 31 grudnia 2020 roku.

Trzeba się zarejestrować i przejść szkolenie niezależnie od używanego drona

Co się zmienia? Przede wszystkim od teraz w przypadku nawet małych dronów konieczne będzie zarejestrowanie się w odpowiednim urzędzie. W przypadku Polski dokonacie tego na stronie drony.ulc.gov.pl, w urzędzie Urządu Lotnictwa Cywilnego.

Za pomocą powyższej strony zapiszemy się także na niezbędne szkolenia. Rejestrować nie musimy się wyłącznie w przypadku pilotowania drona o wadze poniżej 250g, który nie posiada na pokładzie kamery, lub który jest oznaczony jako zabawka.

Wiekszości lotów nie trzeba będzie zgłaszać, o ile spełnimy wymagania kategorii Open

Oprócz tego, działalność z użyciem drona będzie teraz klasyfikowana według trzech kategorii bezpieczeńtwa: Open, Specific i Certified. Co ważne, pierwsza nie wymaga zgłaszania lotów i uzyskiwania na nie zgód i to właśnie w jej ramach będzie odbywać się większość lotów związanych z rynkami foto i wideo.

Do kategorii Open łapią się wszystkie drony oznaczone klasą CE (C0, C1, C2, C3, C4), którą mają posiadać nowe drony oraz wszelkie loty wykonywane z dala od ludzi (chyba że dron waży poniżej 250g) i w zasięgu wzroku, w przypadku których nie dochodzi do przenoszenia lub upuszczania przedmiotów. Szczegóły odnośnie klasyfikacji lotów znajdziecie tutaj.

W ramach kategorii Open, nasze operacje rozdzielane według 3 kategorii wagowo-użytkowych:

  • A1 - drony o wadze do 900 g, możliwe loty nad pojedynczymi osobami
  • A2 - drony o wadze od do 4 kg, loty w odległości min 30 m od ludzi (lub 5 m w przypadku trybu wolnego lotu)
  • A3 - drony o wadze powyżej do 25 kg, brak możliwości lotu nad ludźmi i w terenie zabudowanym

W przypadku wszystkich trzech kategorii maksymalna dopuszczalna wysokość lotu wynosi 120 m, a wszystkie operacje dronem muszą być wykonywane w zasięgu wzroku. W każdym przypadku trzeba będzie także przejść test teoretyczny dostępny na stronie urzędu. Jednak w przypadku gdy nasz dron będzie podlegać kategorii A2, konieczne będzie także ukończenie testu praktycznego, co dotyczy zarówno pilotów, jak i operatorów kamer

Klasy i problem ze starszymi dronami. Jeśli nic się nie zmieni, za dwa lata możliwości ich użycia staną się mocno ograniczone

Na koniec łyżka dziegciu dla osób, które już posiadają drona. Wszystkie drony łapiące się do kategorii Open, a nie posiadające stosownej identyfikacji klasy CE, będą mogły być obsługiwane w jej ramach wyłącznie do 1 stycznia 2023. Po tej dacie będą podlegać kategorii A3, co będzie oznaczać możliwość wykonywania lotów wyłącznie z dala od skupisk ludzkich i poza terenem zabudowanym, co - jeśli producenci nie zdecydują się na wsteczną certyfikację danego modelu - w niektórych przypadkach może oznaczać konieczność odstawienia dronów na półkę. Póki co, w temacie przyznawania klas jest jeszcze trochę niewiadomych, na pewno jednak producenci będą starali się rozwiązać ten problem.

Co ciekawe, nowe regulacje nie rozgraniczają użycia prywatnego i komercyjnego, co powinno uprościć kwestię wykonywania zleceń. Dodatkowo, w zależności od kraju może być wymagane posiadanie stosownego ubezpieczenia. Trzeba też zwracać uwagę na przepisy dotyczące minimalnego wieku pilota, które mogą różnić się w zależności od kraju.

Więcej informacji na temat nowych przepisów, klas sprzętu i kategorii lotów dowiecie się na stronie easa.europa.eu oraz na ulc.gov.pl.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Awaryjne lądowanie samolotu w Nowym Jorku - przestraszyli się aparatu
Awaryjne lądowanie samolotu w Nowym Jorku - przestraszyli się aparatu
Nauczka na przyszłość: nie wyjmujcie starych aparatów na pokładzie samolotów. Przynajmniej w USA.
11
Powstaje pierwszy film kręcony w kosmosie
Powstaje pierwszy film kręcony w kosmosie
Nowy rozdział kinematografii zapisują Rosjanie, którzy 5 października wystartowali w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, by na jej pokładzie przez 12 dni...
21
Usługa Sony Imaging Pro Support wreszcie dostępna w Polsce - dodatkowe wsparcie dla zawodowych fotografów
Usługa Sony Imaging Pro Support wreszcie dostępna w Polsce - dodatkowe wsparcie dla zawodowych...
Telefoniczne centrum wsparcia, bezpłatny sprzęt zastępczy i darmowe czyszczenie matrycy - kierowana do zawodowców usługa wsparcia Sony Imaging Pro Support jest już...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)