Zdjęcie ziemniaka sprzedane za milion dolarów

Autor: Maciej Luśtyk

22 Styczeń 2016
Artykuł na: 2-3 minuty
Ile warte jest rozpoznawalne nazwisko? Fotograf Kevin Abosch udowadnia, że bardzo dużo. To zdjęcie ziemniaka sprzedał za ponad milion dolarów.

Nie od dziś wiadomo, że wypracowane nazwisko pozwala w świecie fotografii zarabiać kwoty kilkunastokrotnie większe niż te oferowane osobom rozpoczynającym swoją karierę, nawet jeśli ich umiejętności stoją na podobnym poziomie. Prestiż ma swoją cenę, niektóre sytuacje rodzą jednak poważne wątpliwości o stan rynku szeroko pojętej sztuki. Warto wspomnieć tu chociażby o najdroższym zdjęciu świata, które rok temu sprzedano za 6,5 miliona dolarów, a które okazuje się być takie samo jak setki innych fotografii wykonanych przez fotografów odwiedzających uwiecznione miejsce. Mamy jednak nowego kandydata do tytułu najbardziej kuriozalnej transakcji związanej z kolekcjonowaniem fotografii.





Fotograf Kevin Abosch zdobył popularność fotografując wysoko postawionych prezesów i menedżerów z Doliny Krzemowej w Kalifornii. Charakterystyczne portrety wykonywane na czarnym tle dla osób ze środowiska biznesowego stały się swoistym symbolem statusu społecznego, a ich cena wynosiła nieraz nawet 500 tys. dolarów. Może się wydawać, że to nieco zbyt wygórowana cena za - jak by nie patrzeć - dość zwyczajne portrety, ale to i tak nic w porównaniu ze zdjęciem ziemniaka, które fotograf sprzedał niedawno za ponad milion dolarów. Kupcem jest kolekcjoner, którego “ziemniaczana” odbitka urzekła podczas wizyty w paryskim mieszkaniu autora.



To do tej pory najwyższa cena za jaką fotograf sprzedał pojedynczą pracę, a całe zdarzenie na nowo otwiera dyskusję na temat tego ile warta jest sztuka i czy wszystko można sztuką nazwać. Jak zwykle nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi i miejmy nadzieję, że nigdy nie będzie. Kto wówczas zachwyciłby się ziemniakiem?



Więcej informacji znajdziecie na stronie businessinsider.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)