Najdroższe zdjęcie świata!

Wczoraj na aukcji w nowojorskim domu aukcyjnym Sotheby's zlicytowano "gumę" Edwarda Steichena zatytułowaną "The Pond - Moonlight". Wyceniana na 700 - 1000 tys. $ fotografia znalazła nabywcę za sumę bliską 3 mln $! Tym samym przebiła ponad dwukrotnie poprzedni rekord, który wynosił 1248 tys. $ i należał do pracy Richarda Prince'a.
Na polskich aukcjach fotografii rzadko kiedy można zaobserwować ożywienie przekładające się na gorączkowe przebijanie ceny. W fotografię dawną inwestują głównie muzea państwowe o ograniczonych środkach i dość wąskim spektrum zainteresowań. Sprzedaż prac twórców współczesnych jest marginalna. Tymczasem na Zachodzie, a zwłaszcza w USA rynek fotografii artystycznej kwitnie, a kwoty osiągane na licytacjach często są wręcz zawrotne. Nikogo nie trzeba przekonywać, że w fotografię warto inwestować i że ma ona wartość kolekcjonerską.

Edward Steichen (1879-1973), "The Pond - Moonlight", Long Island, stan Nowy Jork, 1904 r

To właśnie dzięki wysokiej świadomości odbiorców możliwe są takie rekordy jak ten wczorajszy. Dużą (41 x 50,8 cm) gumę Steichena, jednej z osób, które najbardziej przyczyniły się do tego, by fotografia została uznana za sztukę, wyceniono na ok. milion dolarów. Licytacja była jednak tak zażarta, że ostatecznie zatrzymała się na sumie niemal trzykrotnie wyższej! Anonimowy kupiec zaoferował 2 928 000 $ - dalej już nikt nie przebijał (czemu trudno się raczej dziwić). Wykonana przez dwudziestopięcioletniego wówczas (1904 rok) Edwarda Steichena praca jest idealnym przykładem piktorializmu, który wprowadził fotografię na salony.

No cóż, takich cen i emocji związanych z fotografią w naszym kraju nie zobaczymy pewnie jeszcze długo (jeśli w ogóle...). Ale nie zaszkodzi próbować, dlatego też kibicujemy wszelkim inicjatywom mającym na celu rozruszanie polskiego rynku obrotu fotografią. Tymczasem możemy jedynie z zazdrością obserwować, co dzieje się w "wielkim świecie".
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1