Czy za 100 lat będziemy w stanie odczytać dzisiejsze pliki ze zdjęciami?

Czy za 100 lat będziemy w stanie odczytać dzisiejsze pliki ze zdjęciami?
Digitalizacja zdjęć i dokumentów miała być sposobem na zabezpieczenie materiałów przed czynnikami zewnętrznymi i właściwie nieograniczone przedłużenie ich żywotności. Jak jednak ostrzega wiceprezes Google, Vint Cerf, już w niedalekiej przyszłości odczytanie niektórych plików może stanowić nie lada problem.
Podczas corocznej konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Na Rzecz Rozwoju Nauki, która odbyła się w San Jose, w Californi, Vincent Cerf ostrzegł, że bez podjęcia stosownych kroków XXI wiek może dla przyszłych historyków stać się informacyjną czarną dziurą. Paradoksalnie, ryzyko, że obecne czasy staną się nowymi “Ciemnymi wiekami” wzrasta wraz z coraz szybszym rozwojem technologii. Przyczyną tego stanu rzeczy jest starzenie się technologii potrzebnej do odczytania informacji zapisanej na niektórych nośnikach, czego doskonałym przykładem są w zasadzie jeszcze niedawno używane dyskietki floppy. Powoli do lamusa odchodzą już też płyty CD/DVD.
dyskietki - już przestarzała technologia
Ten sam problem dotyczy formatów, w których zapisane są pliki. Uniwersalne sposoby zapisu zdjęć typu JPEG czy GIF prawdopodobnie nas przeżyją, jednak czy w przypadku plików RAW też możemy mieć taką pewność? Zresztą obecna prędkość rozwoju technologii cyfrowej sprawia, że niczego nie możemy być do końca pewni. Jak więc w takim wypadku najlepiej zabezpieczyć nasze materiały?

Vint Cert postuluje stworzenie platformy, która pozwoliłaby na bezpieczne składowanie materiałów i emulację technologii potrzebnych do ich późniejszego odczytania, jednak tego typu postulaty wypowiadane przez wiceprezesa jednej z największych korporacji na świecie rodzą pytania odnośnie motywów stojących za całym przedsięwzięciem. Nie zapominajmy, że w obecnych czasach informacja i jej kontrola stały się potężną bronią.

Dodatkowo dochodzi kwestia awaryjności i delikatności sprzętu elektronicznego. Wielu z nas ma za sobą chociaż jedną awarię dysku twardego, a warto nadmienić, że jedna solidna burza słoneczna może sprawić, że większość elektroniki, którą posiadamy będzie nadawała się na złom. Ryzyko to można zminimalizować składując materiały na serwerach w chmurze, u kilku firm jednocześnie. Jednak i w tym wypadku nie mamy pewności czy firmy oferujące te usługi nadal będą istniały za kilkadziesiąt lat.

Najwyraźniej na razie nie ma dobrego rozwiązania tego problemu, a sam Vint Cerf przekonuje, że jedyną pewną formą przechowywania zdjęć, jest ich wydrukowanie i zamknięcie w bezpiecznym miejscu. Póki co, wracamy więc do punktu wyjścia. A Wy, macie jakieś pomysły?

Więcej informacji na ten temat znajdziemy na stronie internetowej dziennika The Guardian.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2
Peak Design Everyday Messenger - test torby fotograficznej
10 Paź 2018
Ma być torbą idealną, stworzoną z myślą o każdej potrzebie fotografa. Druga generacja torby jest jeszcze bliżej tego celu, ponieważ wprowadzono w niej kilka drobnych, ale ważnych usprawnień. W czasie swojej wyprawy do Budapesztu oraz miejskich, codziennych podróży sprawdziłem, jak w praktyce sprawuje się druga generacja torby fotograficznej Peak Design Everyday Messenger.
1
Google Pixel 3 i Pixel 3 XL - oficjalne zdjęcia przykładowe
10 Paź 2018
Jesteście ciekawi, jak w praktyce wypadają najnowsze smartfony Google? Zobaczcie oficjalne zdjęcia przykładowe wykonane zaprezentowanymi modelami Pixel 3 i Pixel 3 XL.
2
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - test obiektywu
7 Paź 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona reporterskiego zooma Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. o ekwiwalencie 70-200 mm f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa.
18