„Stambuł Story” z Panasonic Lumix G9

„Stambuł Story” z Panasonic Lumix G9

Jak nowy superszybki korpus Panasonic sprawdza się w fotografii ulicznej? Zapytaliśmy o to reportażystę National Geographic Mikołaja Nowackiego.

Zdjęcia o których rozmawiamy powstały w Stambule, jak się tam znalazłeś?

Do Stambułu pojechałem fotografować mieszkańców Turcji w krytycznym dla nich momencie. Zbliżają się wybory i jeśli Erdoğan dojdzie ponownie do władzy, to Turcja zmieni się w Rosję Putina. Spędziłem tam 10 dni, spacerując ulicami z aparatem w ręku. Zdzierałem zelówki przez 10 godzin dziennie. Chodziło mi o to, aby stworzyć pewien portret społeczeństwa.

Jak byłeś odbierany? Muzułmanie często nie lubią być fotografowani.

To prawda, na przykład w Maroku faktycznie miałem kilka skrajnych, niebezpiecznych sytuacji. Tu przyjęto mnie wyjątkowo serdecznie. Mieszkańcy Stambułu okazali się bardzo przyjaźni, otwarci i grzeczni. Czułem się jak w najbezpieczniejszym kraju świata. Czasem ktoś zapytał, dlaczego robię mu zdjęcia, częściej - czy może je dostać i wrzucić na Instagrama.

fot. Mikołaj Nowacki

Jaki zestaw zabrałeś ze sobą?

Jeśli fotografuję na ulicy, to pozostaję wierny zasadzie rodem z agencji Magnum - jeden aparat i jeden obiektyw. Fotografowałem Lumixem G9 z moim ulubionym obiektywem Panasonic Lumix G 20 mm f/1.7 ASPH. To kompaktowy i lekki zestaw. Staram się niczym dodatkowo nie obciążać, zoom mam w nogach

Dlaczego wybrałeś właśnie ten model?

Ten aparat jest prawdziwym hitem. Uwielbiam jego ergonomię. Ma bardzo mocną konstrukcję, a przy tym nadal jest lekki. To dla mnie ważne. Przez 8 lat pracowałem jako fotoreporter w prasie codziennej i wiem, co to znaczy dźwigać lustrzankę małoobrazkową z zestawem obiektywów. Tu po 8 godzinach pracy nie czuję jego ciężaru, mogę być cały czas czujny i gotowy. G9 ma też świetnie wyprofilowany grip i - na co wielu amatorów nie zwraca uwagi - profil na tylnej ściance, który też dodatkowo stabilizuje. Gdy pracujesz przez cały dzień, to naprawdę ma znaczenie

fot. Mikołaj Nowacki

fot. Mikołaj Nowacki

Aparat projektowano z myślą o fotografach przyrody, ale ta szybkość przydaje się też chyba w mieście, gdy chwytasz ulotne momenty?

Przede wszystkim G9 ma niesamowity autofokus. Potwornie szybki i precyzyjny, a mam doświadczenie w pracy z aparatami wielu firm. Tu wystarczy delikatne światło ulicznych latarń i ostrzy natychmiastowo. Doceniłem też tryb seryjny, choć zazwyczaj z niego nie korzystam. Pamiętam sytuację, w której fotografowałem na nabrzeżu. Zobaczyłem mężczyznę, który karmił mewy. Otoczyło go ogromne stado. Przyspieszyłem kroku, przełączyłem aparat w tryb seryjny. Z szybkością 60 kl./s zrobiłem 3 zdjęcia. Na jednym z nich wszystkie elementy składały się w idealną kompozycję. Fotografia uliczna spotkała się z fotografią przyrodniczą i wyszło naprawę fajne zdjęcie. Gdyby nie ten tryb, prawdopodobnie straciłbym tę sytuację.

Kolejną bardzo ważną dla mnie rzeczą jest wytrzymałość i odporność korpusu. Dużo fotografuję na morzu. W czasie ostatniego sztormu aparat miałem zupełnie zalany, podobnie obiektyw Leica 12-60 mm i nic się nie stało, pracował zupełnie bez przeszkód. To duży komfort podczas pracy w trudnych warunkach!

fot. Mikołaj Nowacki

A co z jakością zdjęć? Czy naprawdę zadowoli zawodowca takiego jak Ty?

Nie rozumiem ludzi, którzy krytykują sensory 4/3. Wokół tego formatu narosło mnóstwo mitów. Nie jest tajemnicą, że matryca jest dwa razy mniejsza od pełnej klatki i na najwyższych czułościach ta różnica będzie zauważalna, ale można to skompensować chociażby jasnością obiektywów. Natomiast moim zdaniem jakość jest naprawdę świetna i mówię to jako praktyk. Jestem ambasadorem Lumix, ale przede wszystkim jestem fotografem wiernym sztuce fotografii i mówię to zupełnie szczerze. Gdybym był niezadowolony z jakości obrazu, wybrałbym inny aparat.

 

Sylwetka autora
Mikołaj Nowacki - (ur. 1972) - dokumentalista, fotograf polskiej edycji “National Geographic”, europejski ambasador Panasonic Lumix. Pracował jako fotoreporter w “Gazecie Wyborcej” i “Polska The Times”. Swoje sesje publikował m.in. w: “The New York Times Lens Blog”, “CNN Photos”, “Burn Magazine”, “The Sunday Times Magazine”, “Le Monde”, “Stem”, “Neue Zurcher Zeitung”. Wielokrotnie nagradzany w konkursach fotografii prasowej.

Więcej zdjęć fotografa znajdziecie odwiedzając konto @mikolajnowacki w serwisie Instagram.

Komentarze
Polecane artykuły
Nowości Aputure - wszechstronna lampa LED Light Storm LS CS120 d II oraz softboksy
16 Sty 2019
Na polskim rynku pojawiły się właśnie nowe produkty z oferty Aputure. Wśród nich m.in. nowa generacja jednej z najciekawszych LED-owych lamp światła ciągłego na rynku.
0
CamFi Pro Plus - bezprzewodowy tethering teraz także z najważniejszymi programami do edycji
16 Sty 2019
Pokazany rok temu moduł CamFi Pro obiecywał najwygodniejszy bezprzewodowy tethering na rynku. Kwestią zaburzającą workflow była jednak konieczność eksportu przesłanych zdjęć do zewnętrznych aplikacji. Teraz nareszcie materiał możemy bezpośrednio przesyłać m.in do programów Lightroom i Capture One.
0
#StudioEOSR - oznacz zdjęcia i wygraj udział w warsztatach fotografii studyjnej!
16 Sty 2019
Chcesz poznać specyfikę profesjonalnej pracy w studio i możliwości najnowszego bezlusterkowca Canon EOS R? Zobacz, jak wygrać jedno z 6 miejsc w warsztatach, które dla Was mamy.
0
Nowe obiektywy Tamron kompatybilne z bezlusterkowym systemem Nikon Z
16 Sty 2019
Aż 6 zoomów Tamrona otrzymało nową aktualizację, dzięki której obiektywy staną się w pełni kompatybilne z Nikonem Z6 i Z7 oraz adapterem FTZ.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!