Emil Biliński: “Coraz częściej zostawiam studyjne lampy błyskowe w domu”

Emil Biliński: “Coraz częściej zostawiam studyjne lampy błyskowe w domu”

Już w najbliższą sobotę, w warszawskim Studio Bank Emil Biliński poprowadzi warsztaty, na których zademonstruje swój system pracy. Fotografa pytamy o pracę z lampami i o to, czego mogą spodziewać się uczestnicy.

Za kilka dni warsztaty oświetleniowe w warszawskim Studio Bank z twoim udziałem. Co zobaczymy podczas zajęć?

Pokażę przede wszystkim jak można usprawnić swój workflow i z niewielkim wkładem nawet dwukrotnie przyspieszyć pracę. Uczestnicy dowiedzą się na co zwracać uwagę, żeby uzyskać jak najlepsze, powtarzalne i przede wszystkim jakościowe efekty. Dodatkowo zademonstruję w praktyce, na żywych przykładach pracę z jedynymi w swoim rodzaju lampami Rotolight, które kierowane są zarówno do fotografów jak i filmowców.

W swojej pracy korzystasz zarówno z lamp błyskowych jak i światła ciągłego. Jakie widzisz zalety i wady obydwu rodzajów oświetlenia?

Obydwa typy oświetlenia mają swoje niewątpliwe zalety. A wady? Powiedziałbym, że nie mają. Trzeba po prostu wiedzieć, do czego dany rodzaj światła najlepiej wykorzystać. Z LED-ami jesteśmy w stanie uzyskać wyważone oświetlenie z pięknym rozmyciem nieostrości, błysk króluje natomiast w sprawach technicznych. To, którego światła używam zależy od wymogów kreatywnych sesji i klienta.

fot. Emil Biliński

Czy perfekcyjnie panując nad błyskiem jesteśmy w stanie osiągnąć te same efekty co przy świetle ciągłym?

Zdania są podzielone - jedni powiedzą, że jak najbardziej, drudzy, że to niemożliwe. Ja zaliczam się do tego drugiego grona. Dlaczego tak uważam? Lampa błyskowa, ze względu na swoją budowę, oferuje po prostu zupełnie inny charakter światła niż lampa światła ciągłego. Oczywiście można uzyskać zbliżone efekty, ale nigdy to nie będzie to samo.

Dziś większość lamp, a nawet niektóre LED-y, oferuje funkcję błysku HSS. Jak ułatwia to pracę z lampami?

Tu należy się duży ukłon współczesnej technologii. Niegdyś synchronizacja błysku z superkrótkimi czasami migawki możliwa była właściwie wyłącznie w przypadku aparatów średnioformatowych. Dziś podobne efekty jesteśmy już w stanie uzyskać zwykłymi lustrzankami i bezlusterkowcami. Funkcja HSS pozwala nam zamrozić ruch, a zarazem utrzymać małą głębię ostrości na zdjęciu. W efekcie otrzymamy dużo ładniejszy obrazek, gdzie uwaga widza będzie skupiona tylko na tym, co ważne.

Czego nauczyła cię praca ze światłem ciągłym?

Nauka nigdy się nie kończy, ale odkąd współpracuję z firmą Rotolight zacząłem widzieć fotografię nieco inaczej. Odkryłem nowe perspektywy oświetlenia, ułatwiające stworzenie opowieści, którą chcemy przekazać naszymi zdjęciami. Coraz częściej zostawiam studyjne lampy błyskowe w domu i pakuję tylko podstawowe lampy światła ciągłego.

Czy praca ze światłem ciągłym jest łatwiejsza?

Niektórzy tak myślą, ale może być też piekielnie trudna. Wystarczy wspomnieć pracę z największym znanym nam źródłem światła ciągłego - słońcem. Mimo to prawdą jest, że lampy błyskowe wymagają więcej pracy na planie zdjęciowym. Z lampami światła ciągłego może być łatwiej choćby z tego względu, że od razu, na żywo widzimy efekt modyfikacji oświetlenia. Ale nie chcę zdradzać zbyt wiele, bo nikt nie przyjdzie na warsztaty (śmiech). Gorąco zapraszam!

Więcej informacji o warsztatach znajdziecie tutaj.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Funkcja wykrywania oka zawita do modeli Nikon Z6 i Z7 już w maju
25 Kwi 2019
W styczniu producent zapowiedział aktualizację, która miała wzbogacić flagowe bezlusterkowce m.in. o funkcje zapisu wideo w formacie RAW i wykrywania oka. Dziś wiemy już kiedy pojawi się nowy firmware i możemy zobaczyć pierwsze wideo ukazujące działanie nowej funkcji w praktyce.
0
Trwa Brzeski Festiwal Fotografii Otworkowej. Zobacz co przygotowali organizatorzy
25 Kwi 2019
To już czwarta edycja Brzeskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej. Święto fotografowania camerą obscurą potrwa w Brzegu w województwie opolskim jeszcze do niedzieli 28 kwietnia.
0
Tamron 35-150 mm f/2.8-4 Di VC OSD - wszechstronny zoom do Canona i Nikona
25 Kwi 2019
Wyrazisty obraz, zaawansowana optyka ze stabilizacją, wydajny autofokus oraz uszczelnienia newralgicznych miejsc obiektywu - oto zaprezentowany Tamron 35-150 mm f/2.8-4 Di VC OSD.
0
„Nieskończoność dalekich dróg. Podsłuchana i podpatrzona Zofia Rydet” - pokaz filmu już dziś w CK Lublin
25 Kwi 2019
Pracownia Fotografii Centrum Kultury w Lublinie zaprasza na cykl filmów poświęconych fotografii - Ruchome kadry. Już dziś (25 kwietnia) o 18:00 odbędzie się pokaz filmu poświęconego legendarnej Zofii Rydet, w którym ona sama jest narratorką!
0