Diabeł tkwi w szczegółach - fotografia makro okiem Jerzego Głąba

Makro, to nie tylko łąka wczesnym rankiem, ale również starannie planowane, inscenizowane zdjęcia we własnym domu. Poznajcie specjalistę w tej dziedzinie, Jerzego Głąba.

0
22 Maj 2017
Artykuł na: 4-5 minut

Artykuł powstał we współpracy z firmą Olympus

Zajmujesz się typową fotografią zbliżeniową przyrody, ale w Twoim portfolio znajdziemy też kreacyjne zdjęcia aranżowane. Co pociąga Cię w tego typu fotografii?

Spadające krople wody rozbijające się jedna o drugą to niesamowity widok, który był zaczątkiem mojej przygody z makrofotografią kreacyjną. Świat barw, gra świateł i cieni - wszystko to jest pod moją kontrolą w mini studio, które zaaranżowałem na poddaszu mojego domu. Tu w zaciszu realizuję swoje koncepcyjne zdjęcia. Moje pędzle i farby to moja wyobraźnia, która rozwija i kreuje dalsze wizje artystyczne.

fot. Jerzy Głąb

Co jest najtrudniejsze w tego typu fotografii?

Przede wszystkim techniczne rozwiązania, które wciąż dopracowuję. Bardzo ważne są kompozycja i oczywiście zaaranżowanie odpowiedniego oświetlenia.

Skąd czerpiesz pomysły i inspiracje?

Co jakiś czas w czeluściach internetu wynajduję prawdziwe makrofotograficzne perełki i to one inspirują mnie do dalszych poszukiwań swojego „ja”. Kobieta malująca na wodzie stała się natchnieniem do abstrakcyjnego projektu “Moja Galaktyka”. Obrazy te powstały przy wykorzystaniu wody, oleju i farb, na kawałku szyby podświetlonej od spodu kolorowym światłem wysłużonego tabletu.

fot. Jerzy Głąb

Jak dużą rolę w tego typu fotografii odgrywa sprzęt?

Pamiętam jak swój pierwszy aparat kompaktowy wyposażyłem w konwerter makro Raynox 250. Wpłynął on w znacznym stopniu na przybliżenie fotografowanego obiektu. Tak zacząłem utrwalać wszystko co pozornie jest niedostrzegalne.

Korzystasz z aparatów Olympus. Co przesądziło o wyborze systemu Mikro Cztery Trzecie?

Najlepszy aparat to podobno ten który mamy przy sobie. Szukałem wygodnego i poręcznego korpusu i takim właśnie okazał się Olympus OM-D E-M5. Fotografuję nim już czwarty rok i ani razu mnie nie zawiódł. Bardzo pomocny jest w nim odchylany ekran i świetna 5-osiowa stabilizacja matrycy, która idealnie sprawdza się przy makrofotografii z ręki i jest niezastąpiona przy filmowaniu.

Olympus OM-D E-M5 Mark II

Ważniejsza od aparatu wydaje się optyka. Jaki jest Twój ulubiony obiektyw?

Obecnie moim ulubionym obiektywem jest Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2,8 Macro. Jest bardzo kompaktowy, lekki i ostro rysuje już od pełnej dziury. Jego minimalna odległość ogniskowania, czyli 19 cm jest w zupełności wystarczająca dla moich potrzeb. Często też dopinam przez adapter m42 i pierścienie pośrednie stare manualne obiektywy: Helios, Pentacon, Fujinon i Mir 1b. Pięknie „malują” głębią ostrości i ozdobnie rozpraszają tło (bokeh).

fot. Jerzy Głąb

Jaką masz radę dla czytelników?

Nie zrażać się do tego rodzaju niełatwych - wbrew pozorom - zdjęć. Światła, dobrego oka, wyobraźni i wytrwałości - tego życzę czytelnikom!

SYLWETKA AUTORA

Jerzy Głąb - Fotografią zajmuje się od 2001 roku. Miłośnik zdjęć makro. Uwielbia światło. Tworzy obrazy pełne emocji i kolorów. Często korzysta z niezależnej optyki pochodzącej z czasów analogowych.

 

Komentarze
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)
Więcej w kategorii: Wywiady
e-oko.pl - sklep fotograficzny na „najwyższym poziomie”
e-oko.pl - sklep fotograficzny na „najwyższym poziomie”
O marzeniu, które przerodziło się w rzeczywistość, potrzebie ciągłego doskonalenia, zmieniającym się rynku fotograficznym i o tym dlaczego warto skupić się na człowieku, a nie samych liczbach -...
20
1
„Wciskając spust migawki, musisz wiedzieć czego szukasz” - rozmowa z Tomaszem Lazarem
„Wciskając spust migawki, musisz wiedzieć czego szukasz” - rozmowa z Tomaszem Lazarem
O najnowszych projektach, przejściu z ulicy do studia, pracy z aparatem średnioformatowym i tym co robić, by uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w fotografii ulicznej...
756
0
“Wszystko, co odbywa się na zewnątrz okrętu jest niebezpieczne”. O fotografowaniu Marynarki Wojennej rozmawiamy z Mikołajem Nowackim
“Wszystko, co odbywa się na zewnątrz okrętu jest niebezpieczne”. O fotografowaniu Marynarki...
O nagrodzonym w tegorocznym konkursie Grand Press Photo projekcie „Gry wojenne: Bałtyk” rozmawiamy z jego autorem Mikołajem Nowackim, fotografem National Geographic i...
77
4