Za nami IX Konkurs Fotografii Teatralnej - oto najlepsze zdjęcia sezonu 2022/2023

Poznaliśmy wyniki IX edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Spośród ponad 1450 nadesłanych zdjęć Jury wskazało jako najlepszą pracę Dawida Stube w kategorii „teatralne zdjęcie sezonu”, prace Karoliny Jóźwiak w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia” oraz prace Anny Niemiec w kategorii „architektura teatralna”.

Autor: Redakcja Fotopolis

13 Grudzień 2023
Artykuł na: 9-16 minut

Do tegorocznej edycji Konkursu zgłosiło się aż 127 fotografek i fotografów, spośród których Jury w składzie: Marek Chowaniec, Michał Heller, Małgorzata Piekutowa, Jolanta RycerskaMarek Świca, wyłoniło zwycięzców.

„Trudno zapomnieć wrażenie wywołane przez wielki, niezwykły zbiór fotografii, w który przyszło się nam wpatrywać w sali teatralnej Instytutu podczas obrad Jury. Wzdłuż ścian długie stoły, szczelnie pokryte warstwą setek zdjęć nadesłanych na konkurs, a nad nimi my – zatrudnieni w tym spektaklu do roli poławiaczy pereł – przebijający się przez pozorny chaos obrazów, rywalizujących o naszą uwagę” - komentuje Jolanta Rycerska. „Podczas obrad nie mieliśmy wiedzy o autorach nadesłanych fotografii, ani o geograficznym pochodzeniu fotografii, nie preferowaliśmy żadnej z technik czy metod obrazowania. Ważna była czytelność i wewnętrzna siła zaprezentowanych prac, ich ładunek emocjonalny i poziom warstwy plastycznej. Drogą eliminacji (czasem szalenie trudnych), po wspólnej analizie i dyskusji, wyłoniliśmy grono laureatów.”

Kategoria A - Teatralne zdjęcie sezonu

fot. Dawid Stube, 1. nagroda w kat. "Teatralne zdjęcie sezonu" / IX Konkurs Fotografii Teatralnej

Pierwszą Nagrodę w kategorii „teatralne zdjęcie sezonu” i 10 tys. złotych Jury jednomyślnie przyznało Dawidowi Stube za zdjęcie „Aktorzy” z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie.

„Aktorzy na widowni, nie na scenie. Rozebrani do rosołu, zupełnie różni od osób siedzących zwykle w teatralnych fotelach: rozwaleni jak na kanapie przed telewizorem, z minami na pograniczu znudzenia i wyczekiwania. Absurdalne trio w stylu Dudy-Gracza. Kadr sprawiający wrażenie przypadkowego, lekko przekrzywiony, ciąży niepokojąco ku prawej. No i ta perspektywa: obiektyw skierowany w miejsce interesujące fotografa teatralnego zwykle tylko w trakcie owacji. Nic tu nie jest takie jakie powinno być. To wizualny zgrzyt daleki od ładności. Świat na opak. Czy to alegoria zmian zachodzących w sposobie postrzegania teatru przez publiczność? Czy gorzka refleksja nad polityką kadrową urzędników sprawujących w Polsce pieczę nad instytucjami kultury w trakcie ostatnich kilku lat? A może jeszcze więcej – historia o szalonych barbarzyńcach, którzy od jakiegoś czasu, przemocą, próbują ruszyć nasz świat z posad?” - pyta w uzasadnieniu Michał Heller.

„Wszystkie te pomysły mieszczą się w granicach poprawnej interpretacji, wyznaczonych bokami kadru tego mocnego zdjęcia. Dawid Stube wie jak prowokować. I chyba doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że w czasach kiedy obrazy osaczają nas z każdej strony, tylko zdjęcia ocierające się o lapidarność mają szansę być zauważone. W tym wypadku nikt, choć odrobinę związany ze sceną nie przejdzie obok Aktorów obojętnie. To bardzo mocny, wielowymiarowy komunikat o kondycji teatru i kultury tu i teraz. Komunikat na miarę Teatralnego Zdjęcia Roku. Szczerze mówiąc, do tej pory postrzegałem kategorię „A” Konkursu Fotografii Teatralnej jako tę łatwiejszą. Czas zmienić zdanie".

Kategoria B - zestaw dokumentacyjny

W kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia”, którego premiera odbyła się w sezonie 2022/2023 Jury wręczyło pierwszą Nagrodę i 15 tys. złotych Karolinie Jóźwiak za zestaw ze spektaklu „Mały Książę” z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

Karolina Jóźwiak – zestaw ze spektaklu „Mały książę”, reż. Konrad Dworakowski, Teatr Polski im. A. Szyfmana w Warszawie

Zobacz wszystkie zdjęcia (10)

Fotografia dokumentująca przedstawienie teatralne to szczególny rodzaj twórczości. Jej tworzywem jest dzieło innego twórcy, a bezwzględnym wymogiem – użytkowość. Autor zdjęć powinien ograniczyć naturalną skłonność ku kreacji, realizując interes inwestora (teatru) oraz rozmaitych grup odbiorców (widzów, aktorów i realizatorów, historyków teatru, fotoedytorów), których oczekiwania też są rozmaite, a czasem się wykluczają. Karolina Jóźwiak znalazła doskonały balans pomiędzy tymi oczekiwaniami i twórczą autonomią. - argumentuje Małgorzata Piekutowa.

„Przedstawienie Teatru Polskiego w Warszawie w reżyserii Konrada Dworakowskiego jest – rzecz jasna – widowiskiem kolorowym, jak kolorowe są ilustracje de Saint-Exupéry’ego, które zna każdy czytelnik „Małego Księcia”. Autorka zdjęć zrezygnowała z wielobarwności, w ten prosty sposób oddając ducha jednego z najbardziej melancholijnych klasyków literatury dla dzieci i dorosłych. Monochromatyczność przynosi także i ten skutek, że jako widzowie zaczynamy dostrzegać bogactwo i warstwowość faktur kostiumów i elementów scenografii. Seria zdjęć skupia się na postaciach Pilota i Małego Księcia. Uderza staranna kompozycja kadrów, które w całości tworzą spójny wizerunek wątku przedstawienia, a pojedynczo reprezentują wiele autonomicznych gatunków (aktorski portret, fotografię przedmiotu, która staje się abstrakcją, nieomal reporterski, dynamiczny zapis sytuacji scenicznej). I ostatnia uwaga, nie najmniej ważna: decyzja o przyznaniu tej nagrody zapadła jednogłośnie„

Sebastian Góra – zestaw ze spektaklu „Womanifesto”, reż. Ilona Bekier-Ekwa, Projekt Womanifesto Polska, Gdańsk

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Druga Nagroda (i 10 tys. złotych) trafiła do Sebastiana Góry za zestaw ze spektaklu „Womanifesto” Projektu Womanifesto Polska, który „połączył surową przestrzeń z silną narracją o wspólnocie kobiet, ukazując zarówno ich indywidualność, jak i potrzebę solidarności”.

Tobiasz Papuczys – zestaw ze spektaklu „Kosmos”, reż. Hiroshi Koike, Studio na Grobli, Instytut im. J. Grotowskiego we Wrocławiu

Zobacz wszystkie zdjęcia (10)

7 tys. złotych i trzecią Nagrodę otrzymał Tobiasz Papuczys za zestaw ze spektaklu „Kosmos” z Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Cykl czarno-białych fotografii Papuczysa wyróżnił się „przyciągającą siłą sytuacji intrygujących niedopowiedzeniem i tajemnicą”.

Kategoria C - architektura teatralna

W Kategorii C – architektura teatralna – Jury zdecydowało przyznać I Nagrodę i 8 tys. złotych Annie Niemiec za zestaw „Teatr Polski w Szczecinie”.

Fot. Anna Niemiec, z serii "Teatr Polski w Szczecinie" / IX Konkurs Fotografii Teatralnej

„Obraz czarno-biały dominował w fotografii od jej początków w połowie XIX wieku aż do lat 70. XX wieku, by wreszcie ustąpić pola kolorowi. Jednak monochromatyczne obrazy architektury są wciąż zdecydowanie bardziej wyraziste. W formacie czarno-białym świat wygląda inaczej, a fotograf musi umieć to dostrzec, aby widz odebrał ten przekaz za pośrednictwem fotografii. Czarno-białe zdjęcie wymaga więc na pewno większego skupienia, ostrożniejszego doboru kompozycji, jest bardziej dopracowana ze względu na głębię tonów i kontrast.” - komentuje Marek Świca.

Fot. Anna Niemiec, z serii "Teatr Polski w Szczecinie" / IX Konkurs Fotografii Teatralnej

„Te cechy odnajdujemy w pracy Anny Niemiec, która spojrzała na rozbudowany niedawno budynek Teatru Polskiego w Szczecinie z nieoczywistej w każdym ujęciu perspektywy. Jej starannie zakomponowane zdjęcia otwierają przed nami nowe możliwości odkrycia relacji między architekturą budynku teatru a pejzażem z dominującym acz nie przytłaczającym go niebem. Dzięki temu tworzą się bardzo silne napięcia, które mają siłę wyzwalania emocji a to decyduje, że obrazy te stają się nowymi ikonami tego budynku teatralnego”.

Fot. Anna Niemiec, z serii "Teatr Polski w Szczecinie" / IX Konkurs Fotografii Teatralnej

Wśród finalistów IX edycji KFT znaleźli się także: Jeremi Astaszow, Iwona Bandzarewicz, HaWa, Przemysław Jendroska, Wojciech Karliński, Joanna Miklaszewska-Sierakowska, Anna Nowak, Rafał Skwarek, Maciej Stobierski, Wojtek Szabelski, Sebastian Szostek, Filip Wierzbicki, Michał Zięba. Wszystkie zdjęcia finałowe można obejrzeć tutaj.

Wystawa pokonkursowa i kolejna edycja

Sobotniemu finałowi IX edycji Konkursu Fotografii Teatralnej towarzyszył wykład Filipa Springera o architekturze teatralnej oraz wernisaż wystawy wewnętrznej prac finalistów i laureatów tegorocznej edycji. Wyróżnione fotografie można oglądać do 15 marca 2024 roku w Galerii Instytutu Teatralnego w godzinach pracy Instytutu. Wstęp wolny.

W dniu finału ogłoszono także start kolejnej – jubileuszowej – X edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Do kategorii C – która, jak zapowiadaliśmy jest kategorią zmienną – w X edycji KFT będzie można zgłaszać fotografie odnoszące się do tematu „Portret aktora w roli”. Jest to propozycja przyjrzenia się temu, co w teatrze najważniejsze: człowiekowi w szczególnej sytuacji – kiedy gra kogoś innego niż jest.

Konkurs Fotografii Teatralnej - o wydarzeniu

Konkurs Fotografii Teatralnej to najważniejsze i najciekawsze fotografie polskiego życia teatralnego. Organizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego od 2015 roku Konkurs prezentuje zdjęcia zawodowych fotografów teatralnych, absolwentów wyższych szkół artystycznych, jak i osób traktujących fotografię hobbystycznie.

Więcej informacji o konkursie znajdziecie na stronie instytut-teatralny.pl.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Talent Roku 2024 - poznaliśmy zwycięzców konkursu na projekt dokumentalny
Talent Roku 2024 - poznaliśmy zwycięzców konkursu na projekt dokumentalny
Za nami 9. edycja konkursu na najciekawsze projekty dokumentalne, organizowanego przez poznański Pix.House. Zobaczcie zdjęcia tegorocznych laureatów.
12
Sony World Photography Awards 2024 - Juliette Pavy fotografką roku
Sony World Photography Awards 2024 - Juliette Pavy fotografką roku
Za nami gala finałowa konkursu SWPA 2024. Główną nagrodę otrzymała Juliette Pavy, której projekt dokumentalny bada skutki kampanii przymusowej sterylizacji grenlandzkich kobiet w XX...
24
World Press Photo 2024 rozstrzygnięte - oto zdjęcie, reportaż i projekty dokumentalne roku
World Press Photo 2024 rozstrzygnięte - oto zdjęcie, reportaż i projekty dokumentalne roku
Poznaliśmy laureatów największego konkursu fotografii prasowej na świecie. W tym roku główną nagrodę zdobył Mohammed Salem za przejmujące zdjęcie dokumentujące konflikt w Strefie...
31
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)