Poznaliśmy finalistów Grand Press Photo 2020. Oto zdjęcia, które walczą o najważniejszą nagrodę polskiej fotografii prasowej

Dobiega końca 16. edycja największego konkursu fotografii prasowej. Po raz pierwszy organizatorzy udostępniają pełną galerię finalistów, którzy 13 maja powalczą o Grand Prix. Zobaczcie najlepsze polskie zdjęcia prasowe ostatniego roku.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

Organizowany od 2005 roku przez magazyn Press konkurs Grand Press Photo to najbardziej prestiżowy polski konkurs nakierowany na fotografię prasową. W tegorocznej edycji, podobnie jak w poprzednich zdjęcia rywalizują ze sobą w kategoriach pojedynczych i reportażowych, a osobne wyróżnienia przyznane także za projekty dokumentalne, książki fotograficzne. Kolejny rok z rzędu możemy oglądać także prace młodych polskich fotografów w ramach sekcji Young Poland.

Tegoroczna edycja GPP okazała się rekordowa. W sumie do konkursu nadesłano ponad 5 tys. zdjęć, z których jury w składzie: Pieter Ten Hoopen, Beata Łyżwa-Sokół, Maksymilian Rigamonti, Maarten Schilt, Radu Sigheti oraz Andrzej Zygmuntowicz, zakwalifikowało do finału 42 zdjęcia pojedyncze, 15 fotoreportaży, cztery projekty dokumentalne oraz dwa zdjęcia pojedyncze i trzy fotoreportaże w kategorii Young Poland - w sumie 266 zdjęć.

Nominowane zdjęcia pojedyncze

fot. Jacek Szydłowski / Dziennik Wschodni, 1. miejsce w kategorii Wydarzenia oraz Zdjęcie Roku GPP 2020. Lekarka z Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 4 w Lublinie podczas dyżuru w specjalnym namiocie do segregacji pacjentów podczas pandemii koronawirusa. fot. Jakub Gruca / Agencja Fotograficzna FokusMedia, 2. miejsce w kategorii Wydarzenia. Spotkanie prezydenta Andrzeja Dudy z mieszkańcami Zakliczyna fot. Adam Stępnicki / MM Studio, 3. miejsce w kategorii Wydarzenia, Po przerwaniu przez policję blokady Parady Równości w Białymstoku dwaj mężczyźni trzymają baner z napisem „Mama i Tata największym skarbem świata” fot. Grzegorz Celejewski / Gazeta Wyborcza, nominacja w kategorii Wydarzenia. Strażak podczas chwili przerwy w akcji ratunkowej po tragicznym wybuchu gazu w Szczyrku.

Choć ostateczne wyniki i zwycięzców w poszczególnych kategoriach poznamy dopiero 13 maja, już dzisiaj możemy oglądać wszystkie nominowane zdjęcia, co jest konkursową nowością. Po raz pierwszy na nominowane zdjęcia mogą głosować także widzowie - autor najbardziej popularnego zdjęcia lub projektu otrzyma specjalną Nagrodę Internautów. Głosy można oddawać poprzez panel dostępny na stronie organizatora. Na głównego zwycięzcę konkursu czeka z kolei nagroda pieniężna w wysokości 10 tys. złotych.

Kto zostanie jej laureatem? Trudno powiedzieć, gdyż tegoroczna edycja prezentuje naprawdę wyrównany i wysoki poziom. Oglądając finałowe galerie znajdziecie jednak na pewno swoich laureatów.

Nominowane fotoreportaże

fot. Witold Dobrowolski / Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, 1. miejsce w kategorii Wydarzenia. Protesty w Hongkongu zapoczątkowane w czerwcu 2019 roku jako opór obywatelski przeciwko projektowi ustawy ekstradycyjnej do Chińskiej Republiki Ludowej przemieniły się w masowy ruch społeczny. Brutalność funkcjonariuszy wobec demonstrantów i dziennikarzy spotkała się z eskalacją i fizycznym oporem ze strony najbardziej zdeterminowanej grupy protestujących: uczniów szkół średnich i studentów. Do stycznia 2020 roku 2,5 tys. osób zostało rannych, ponad 7 tys. zatrzymanych, a co najmniej dwie osoby zginęły. fot. Witold Dobrowolski / Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, 1. miejsce w kategorii Wydarzenia. Protesty w Hongkongu zapoczątkowane w czerwcu 2019 roku jako opór obywatelski przeciwko projektowi ustawy ekstradycyjnej do Chińskiej Republiki Ludowej przemieniły się w masowy ruch społeczny. Brutalność funkcjonariuszy wobec demonstrantów i dziennikarzy spotkała się z eskalacją i fizycznym oporem ze strony najbardziej zdeterminowanej grupy protestujących: uczniów szkół średnich i studentów. Do stycznia 2020 roku 2,5 tys. osób zostało rannych, ponad 7 tys. zatrzymanych, a co najmniej dwie osoby zginęły. fot. Witold Dobrowolski / Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, 1. miejsce w kategorii Wydarzenia. Protesty w Hongkongu zapoczątkowane w czerwcu 2019 roku jako opór obywatelski przeciwko projektowi ustawy ekstradycyjnej do Chińskiej Republiki Ludowej przemieniły się w masowy ruch społeczny. Brutalność funkcjonariuszy wobec demonstrantów i dziennikarzy spotkała się z eskalacją i fizycznym oporem ze strony najbardziej zdeterminowanej grupy protestujących: uczniów szkół średnich i studentów. Do stycznia 2020 roku 2,5 tys. osób zostało rannych, ponad 7 tys. zatrzymanych, a co najmniej dwie osoby zginęły. fot. Witold Dobrowolski / Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, 1. miejsce w kategorii Wydarzenia. Protesty w Hongkongu zapoczątkowane w czerwcu 2019 roku jako opór obywatelski przeciwko projektowi ustawy ekstradycyjnej do Chińskiej Republiki Ludowej przemieniły się w masowy ruch społeczny. Brutalność funkcjonariuszy wobec demonstrantów i dziennikarzy spotkała się z eskalacją i fizycznym oporem ze strony najbardziej zdeterminowanej grupy protestujących: uczniów szkół średnich i studentów. Do stycznia 2020 roku 2,5 tys. osób zostało rannych, ponad 7 tys. zatrzymanych, a co najmniej dwie osoby zginęły.
 

Nominowane projekty długoterminowe

fot. Radosław Polak,
„Father’s Guil(t)” (Projekt liczy 18 zdjęć), 1. miejsce w kategorii Projekty Dokumentalne. Mężczyźni, których spotkałem w gruzińskiej Dolinie Pankisi, nie mówią wiele o uczuciach. Większość z nich to doświadczeni wojną byli mudżahedini – święci wojownicy, którzy aby walczyć, zostawiali swoje rodziny, w tym synów, na długie miesiące albo i lata. Z czasem zacząłem odczuwać coraz więcej emocjonalnych podobieństw pomiędzy mną a nimi. W historiach spotykanych tam mężczyzn widziałem przeróżne warianty swojej relacji z ojcem. Wracałem, by znów dotknąć tłumionych przez lata uczuć: rozłąki, lęku, złości, nienawiści, tęsknoty. A w końcu: wybaczenia, miłości, chęci naśladowania, posłuszeństwa i szacunku. Na kolejne wyprawy do Pankisi odważyłem się zaprosić ojca i pojechaliśmy już razem, dołączył też do nas mój brat ze swoim dorastającym synem.

Dzięki mężczyznom z Doliny Pankisi odnalazłem drogę do pojednania się z moim ojcem. Drogę do własnej męskości. Drogę do domu. fot. Radosław Polak,
„Father’s Guil(t)” (Projekt liczy 18 zdjęć), 1. miejsce w kategorii Projekty Dokumentalne. Mężczyźni, których spotkałem w gruzińskiej Dolinie Pankisi, nie mówią wiele o uczuciach. Większość z nich to doświadczeni wojną byli mudżahedini – święci wojownicy, którzy aby walczyć, zostawiali swoje rodziny, w tym synów, na długie miesiące albo i lata. Z czasem zacząłem odczuwać coraz więcej emocjonalnych podobieństw pomiędzy mną a nimi. W historiach spotykanych tam mężczyzn widziałem przeróżne warianty swojej relacji z ojcem. Wracałem, by znów dotknąć tłumionych przez lata uczuć: rozłąki, lęku, złości, nienawiści, tęsknoty. A w końcu: wybaczenia, miłości, chęci naśladowania, posłuszeństwa i szacunku. Na kolejne wyprawy do Pankisi odważyłem się zaprosić ojca i pojechaliśmy już razem, dołączył też do nas mój brat ze swoim dorastającym synem.

Dzięki mężczyznom z Doliny Pankisi odnalazłem drogę do pojednania się z moim ojcem. Drogę do własnej męskości. Drogę do domu. fot. Radosław Polak,
„Father’s Guil(t)” (Projekt liczy 18 zdjęć), 1. miejsce w kategorii Projekty Dokumentalne. Mężczyźni, których spotkałem w gruzińskiej Dolinie Pankisi, nie mówią wiele o uczuciach. Większość z nich to doświadczeni wojną byli mudżahedini – święci wojownicy, którzy aby walczyć, zostawiali swoje rodziny, w tym synów, na długie miesiące albo i lata. Z czasem zacząłem odczuwać coraz więcej emocjonalnych podobieństw pomiędzy mną a nimi. W historiach spotykanych tam mężczyzn widziałem przeróżne warianty swojej relacji z ojcem. Wracałem, by znów dotknąć tłumionych przez lata uczuć: rozłąki, lęku, złości, nienawiści, tęsknoty. A w końcu: wybaczenia, miłości, chęci naśladowania, posłuszeństwa i szacunku. Na kolejne wyprawy do Pankisi odważyłem się zaprosić ojca i pojechaliśmy już razem, dołączył też do nas mój brat ze swoim dorastającym synem.

Dzięki mężczyznom z Doliny Pankisi odnalazłem drogę do pojednania się z moim ojcem. Drogę do własnej męskości. Drogę do domu. fot. Radosław Polak,
„Father’s Guil(t)” (Projekt liczy 18 zdjęć), 1. miejsce w kategorii Projekty Dokumentalne. Mężczyźni, których spotkałem w gruzińskiej Dolinie Pankisi, nie mówią wiele o uczuciach. Większość z nich to doświadczeni wojną byli mudżahedini – święci wojownicy, którzy aby walczyć, zostawiali swoje rodziny, w tym synów, na długie miesiące albo i lata. Z czasem zacząłem odczuwać coraz więcej emocjonalnych podobieństw pomiędzy mną a nimi. W historiach spotykanych tam mężczyzn widziałem przeróżne warianty swojej relacji z ojcem. Wracałem, by znów dotknąć tłumionych przez lata uczuć: rozłąki, lęku, złości, nienawiści, tęsknoty. A w końcu: wybaczenia, miłości, chęci naśladowania, posłuszeństwa i szacunku. Na kolejne wyprawy do Pankisi odważyłem się zaprosić ojca i pojechaliśmy już razem, dołączył też do nas mój brat ze swoim dorastającym synem.

Dzięki mężczyznom z Doliny Pankisi odnalazłem drogę do pojednania się z moim ojcem. Drogę do własnej męskości. Drogę do domu.

Nominacje z sekcji Young Poland

fot. Adam Kurlanc, Zespół Szkół Fototechnicznych w Warszawie, 1. nagroda w kategorii pojedynczej Young Poland. Demonstrantka wynoszona przez oddziały policji z ronda De Gaulle'a. fot. Paulina Mazurek, Uniwersytet Warszawski, Krakowska Studencka Agencja Fotograficzna AGH, nominacja w kategorii pojedynczej Young Poland. Kasia, uczestniczka weekendowych rekolekcji Wspólnoty Twórców Chrześcijańskich Vera Icon zamyśla się przy porannym makijażu. fot. Piotr Szewczyk, Uniwersytet Warszawski, 1. nagroda w kategorii reportażowej Young Poland. Tematem cyklu jest proces powolnego zanikania wsi. Bohaterką jest Małgosia, 14-letnia dziewczynka mieszkająca we wsi Rataje. fot. Piotr Szewczyk, Uniwersytet Warszawski, 1. nagroda w kategorii reportażowej Young Poland. Tematem cyklu jest proces powolnego zanikania wsi. Bohaterką jest Małgosia, 14-letnia dziewczynka mieszkająca we wsi Rataje.
 

Laureatów nagród Grand Press Photo 2020 poznamy w środę 13 maja. Transmisja na żywo z gali finałowej będzie dostępna do obejrzenia online na stronie facebookowej konkursu.

Grand Press Photo

Konkurs Grand Press Photo organizuje od 2005 roku magazyn „Press”. To najbardziej prestiżowy polski konkurs dla zawodowych fotoreporterów pracujących w redakcjach prasowych, internetowych, w agencjach fotograficznych oraz dla freelancerów. Zdjęcia finałowe co roku prezentowane są na wystawie pokonkursowej oraz w albumie podsumowującym daną edycję.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem grandpressphoto.pl

Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Grand Press Photo
logo logo
Magazyny
Zamów